Tips: Snabba frågor, snabba svar - Galaxy S3 LTE

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av xlightan, 11 okt 2012.

1. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Nej utan tydligen på s2an LTE så om man surfade så gick det inte att ringa, och pratade man i telefonen och man började surfa så kopplades samtalet ner, så det är därför jag undrar om S3an lider av dessa problem?

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Det enda jag vet om just detta är att jag har läst att det ska vara löst i den senaste uppdateringen så s3an borde inte ha det problemet

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Tack för hjälpen S-Droid :)

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Använder du denna appen, https://play.google.com/store/apps/details?id=myc.phone.PhoneInfo&hl=sv, för att switcha mellan GSM/WCDMA/LTE till GSM/WCDMA?

Har du isf fått den att hitta WCDMA(4G) igen? Provade nämligen den nyss och det funkade kanon för att stänga av WCDMA (4G) men när jag skulle få tillbaks det så går det mindre bra...

Edit: Fick gå inte på appen ställa in GSM/WCDMA/LTE samt ställa in samma under Telefon Inställningar - Mobila Nätverk - Nätläge för att få 4G igen. Det räckte med andra ord inte att bara gör det i appen :/

Last edited: 30 okt 2012
  5. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag använder ingen app för tillfället eftersom Halebop inte lyckats ge mig min telefon, den ska dock vara på ingång nu under veckan förhoppningsvis.

Intressant dock! Måste du starta om telefonen för att de nya inställningarna ska gälla eller fungerar det direkt? Jag vill minnas att man var tvungen att göra det när man ställde in det via telefonens egna inställningar, men jag är inte säker..

En sak jag undrar nu när ämnet ändå är uppe är hur stor skillnad på batteriet du märker om du har "Vanligt 3G/GSM läge" i apppen? Rimligen borde den då bli samma som vanliga 3G S3an (minus lite extra kräm för det extra ramminnet då) men det kanske inte fungerar så i verkligheten?

6. Legosoldat

Legosoldat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är helt ny till rooting och det här är min första smartphone innan hade jag en Eriksson från 2005 :)

Bara i sverige så finns det ju två olika versioner av 4G varianten är det något man behöver tänka om man vill roota? Eller är dom identiska i mjukvaran.

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Nej, behöver inte starta om telefonen, det kickar som tur igång "direkt" men du måste som sagt ändra både i appen och i telefoninställningarna om du vill ha 4G igen.

Har inte testat att bara köra GSM/3G resp bara köra 4G, mest för att jag vill använda GSM/3G när jag är på kontoret och 4G övriga tiden då jag surfa/streamar radio - så blandar friskt ;)

8. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har du testat andra appar? Det ska ju vad jag förstår finnas en rad olika appar som gör ungefär samma sak, men det kanske är ett allmänt problem?

Jag förstår, jo men det är väl ungefär så jag också tänkt använda de olika näten. Men du märker alltså en klar förbättring i batteritid när du kopplar bort 4G? Vid användning ska tydligen skillnaden vara försumbar (5 resp 5.5h intensiv surf eller något tror jag de fick i någon test) men man har ju hört skräckhistorier om 4Gs standbytid...

9. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Nej verka inte finns så mycket appar för det faktiskt, inte för 4G, iaf inget jag hittat. Har inte kollat så noga mer än förslagen man får i play-butiken samt en google sökning.

Jag har ju inget att jämföra med så svårt att säga om det är någon skillnad så. Ja jag har sett det testet oxå, men tror att det är som du säger att man har hört sådan skräckhistorier om 4G så man vill gärna inte att telefonen ligger och ansluter mot 4G när man inte surfa ändå.

Här hittar du hur jag upplevde telefonen, sen brukar ju batterierna blir "bättre" efter en vecka eller så när den fått "kalibrera in sig"
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1152991#post1152991

10. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har inte kollat upp det så noga jag heller, men när jag googlade lite innan köp för att se hur stort "problemet" med 4Gs batterislukande egenskaper egentligen var och framförallt om 4G versionen kunde bli en 3G version fick jag upp länken http://www.droid-life.com/2012/07/10/how-to-turn-off-4g-on-verizons-galaxy-s3/ där en app som ändrar detta nämns. Huruvida det fungerar på svenska telefoner låter jag dock vara osagt. Jag vill också med bestämdhet minnas att någon annan pratat om en annan app för ändamålet, tyvärr hittar jag inte den posten nu. Men det är ju en ganska liten forumsdel än så länge så han kanske hittar hit :)

Den posten har jag läst och det verkar ju lovande. Men har du märkt något av hur den står sig i ren stand-by tid? Dvs om du lägger dig på kvällen utan att stoppa i laddaren, hur många % av batteriet har gått under natten?

11. Mikdroid

Mikdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Var kan jag köpa den här modellen billigast? Den finns inte upplagd på Prisjakt och jag skulle vilja hinna utnyttja 500 kronor-kampanjen innan den går ut.

12. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Den sidan hittade jag också och den hänvisar till samma app.

Kan väl säga som så att efter jag laddat den fullt första gången och haft den på stand-by med GSM/WCDMA/LTE igång men inte direkt uppkopplat mot 4G så drog den, om jag inte minns minner mig, 1% per 2h. Ska hålla ett öga på det ikväll.

Hittade även detta

13. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 411

MINA ENHETER

Har inte den kampanjen redan gått ut?

http://www.galaxys3kampanj.se/se/

14. Mikdroid

Mikdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ah, det var en kille på live-supporten som skrev att "senast den 25 oktober behöver det vara registrerat", och sen att "den gäller för telefoner köpta före 20 oktober."

FUUU-

15. bluehill

bluehill Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, S3 4G LTE har samma problem.
    Om man surfar - oavsett nät - så bryts datatrafiken under samtalet.
    Den återkommer omedelbart efter avslutat samtal.

16. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Var trotts allt två år sen jag hade min SGS1 och nu undrar jag lite, går det roota den version av SGS3?

När sgs2 släpptes så var det massor av gula varningstrianglar och USB-jig som gällde om jag inte minns fel, hur är det nu?

17. Pytn

Pytn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kan man på något sätt flytta "klockan" i låsskärmen ? :)

18. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    om jag tolkar di rätt så frågar du om man kan roota SIII LTE?
    ja, inga större problem,
    först flasha in CWM: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1914394
    sen ta backup av ditt IMEI, om du skulle råka av misstag flasha in en S3 (9300) eller om det var för rooten eller båda, men då riskerar du att göra så att det inte går att ringa på telefonen, och då är det bra att ha backup på IMEI så att man snabbt och lätt kan återställa (dom har dock löst så att man kan återställa IMEI utan backup nu, men alltid bra att vara på den säkra sidan)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1946915

min GT-I9305N från Tele2/Comviq flashade automatiskt tillbaka stock recovery vid boot av original ROMen, så man var tvungen att vara lite snabb med att gå in i recoveryn för att flasha annat :)

19. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    är det någon som har lyckats klocka och eller undervolta sin GPU?
    jag testade att ändra värdena i någon configurationsfil, men dom återställer sig efter varje reboot (och hade ändå inte blivit aktiva före omstart)

STweaks som man enkelt kan ändra med kan man väl endast få om man har flashat Siyah som inte finns för 9305 än (kommer snart)

jag har Perseus kernel nu.

20. kruso

kruso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Sitter det ett wolfson chip/dac i denna?