Problem: Svårighet att ladda efter 4.3

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by wunderbaum, Aug 5, 2013.

1. wunderbaum

wunderbaum Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har efterhand efter 4.3 uppdatering fått svårt att ladda mitt batteri.

Med den vanliga laddaren laddar den inte alls. Den laddar inte i bilen heller. Men när jag kopplar den till datorn börjar den ladda efter att operativsystemet gett till känna att telefonen inte går att känna igen.

På min PC är det ström i USB uttaget även när den är avstängd. Initiering av laddning måste göras när operativsystemet är aktiv, vilket inte behövdes före 4.3 uppdateringen. Den fortsätter dock att ladda efter jag stängt av PC:n.

Allt detta gör att jag tror det är ett mjukvarufel bakom att jag inte kan ladda med vanlig laddare. Någon annan som har problem?

2. eidos

eidos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick du uppdateringen via OTA eller någonting som du lagt till själv? Eller använder du en custom rom?

3. wunderbaum

MINA ENHETER

Fick den OTA. Gick utan problem.

4. Mart

Mart Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min Gnex har också börjat bete sig konstigt. Tar ibland uppemot minuten för den att fatta att laddaren är i och samma sak när man drar ut den så är laddnings-batteri ikonen kvar i mellan 5sek-1min. Börjar också poppa upp rutan med "Batteriet är lågt, 14%" osv var typ 5e sekund när batteriet är under 15% samtidigt som den spelar "laddare borttagen"- ljudet. :/

5. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Låter som era usb uttag inte mår bra...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

6. joolz

joolz Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma probelm, både via usb-kontakten på telefonen och pogo pinsen, det handlar alltså inte om kontakt-problem.

7. wunderbaum

MINA ENHETER

Köpte nytt batteri, men ingen skillnad. Tror inte det är kontakt fel eftersom datorn känner en enhet direkt men känner bara inte igen den.

8. MrKindell

MrKindell Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma prolem efter att jag fick 4.3 över OTA.
    Jag kan inte heller uppdatera några appar längre :(

9. SheapChit

SheapChit Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag fick en hel del knasigheter efter 4.3 uppdateringen:
    - Hemknappen slutade fungera (andra funkade).
    - Ljud som ringsignal och meddelande funkade enstaka gånger och slutade sen höras.
    - Fick nåt RPC:5 fel hela tiden vid uppdatering av appar.*

Lösning:
    1. Backup av allt data (kopiera bort bilder/filmer/musik/kontakter och annat viktigt. Använd valfri metod, körde med lite olika för att vara säker på att jag behöll allt viktigt. SMS Backup finns det lite appar till, men jag rekommenderar annars alltid MyPhoneExplorer då den är enkel och överskådlig (samt gör backup på nästan allt i en telefon).
    2. Gör en vanlig "fabriksåterställning" under Inställningar->Säkerhetskopiering och återställning -> Återställ standardinst.
    3. Reboot, logga in med Google kontot och kör igenom allt. Sen kunde jag återställa data som ev. försvann.

*Notering: Tack vare återställningen så togs mitt Google-konto bort som alltid är lösningen för Play store felen med RPC:5. Att lägga tillbaka det fixar det och man kan få patchar.

Vet ej om detta kan hjälpa till med era laddningsproblem också...

10. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    backup på allt viktigt. sen wipe. om inte det hjälper så måste det vara fel på kontakten eller något annat hårdvarurelaterat. såg att du bytt batteri så det kan man väll räkna bort.

Har inte gn haft en hel del problem med usb kontakten.. har jag för mig iallafall.
    vet att kontakten finns att köpa på ebay, kostar inte så mkt och är ganska enkel att byta själv.

edit: typ denna

Last edited: Aug 9, 2013
  11. Spineshank

Spineshank Teen Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Trodde min telefon hade fått sig för mycket väta på festival då den uppförde på samma sätt som beskrivs i tråden. T.ex att den varnar konstant för batteriet efter 15%, och väldig batteriförbrukning sporadiskt.
    Men det hänger nog ihop med att någon app inte gillade 4.3-OTAn, eftersom Android OS ligger på 20-25% i batteriförbrukningen.
    Ska testa en fabriksåterställning och hålla tummarna att det hjälper. :)

Edit: efter fabriksåterställning, varm lur, batteridränage under 3G, hackig videoinspelning och lite omstarter. Den vart nog vattenskadad iaf :-(
    Batterivarningarna varannan sekund vid under 15% försvann iaf..

Edit2: Backar till 4.2.2 för att se om mina problem orsakas av 4.3 eller om vatten/ölblandningen dränkt nallen.

Last edited: Aug 16, 2013
  12. wunderbaum

MINA ENHETER

Det var ett mjukvarufel. Ominstallation löste problemet.

13. racerdude

racerdude Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade samma problem och då böjde jag lite på 'pinsen' i USB-konkten med en nål o vips gick det bra att ladda igen. Det här är ett kännt hårdvaruproblem