EDIT: Om någon vill och kan så får den gärna använda detta på wikin, vet inte hur det funkar 
Efter ett önskemål tänkte jag slänga ihop en liten steg för steg guide på hur man tar bort sin "perfekta SPL". Detta är min första guide så jag ber om lite överseende, och var medvetna om att detta gör ni på egen risk, det finns alltid en liten risk för att något går åt skogen. Men detta har funkat finfint för mig och ett flertal andra.
Filer och Program som behövs:
HTC Sync
Android SDK
QMAT 4.36
HxD HexEditor
Uppdatering 1 (RUU_Sapphire_HTC_Asia_WWE_2.53.707.2_SEA_test_signed_NoDriver.exe)
Uppdatering 2 (RUU_Sapphire_HTC_Asia_WWE_2.16.707.3_SG_release_signed_NoDriver.exe)
Alternativa filer
recovery-RAv1.2.0H.img
update.Engineering-SPL-HBOOT-1.33.2005-signed.zip
Goldcard
Först behöver vi göra ett goldcard, det är ett modifierat microSDkort, detta görs bäst med det kortet som kom med telefonen för det finns endel kort som helt enkelt inte funkar av någon anledning. (Ha telefonen inkopplad med USB i datorn hela processen och ha de kort du vill göra till goldcard i)
1. Om detta är ditt enda SDkort så kopiera allt innehåll på det till datorn om det är utav värde och sedan formaterar du det med filformatet fat32.
2. Installera packa upp Android SDK på valfri plats på datorn, gärna ett lätt tillgängligt ställe, se till att allt funkar. Det går att läsa här hur man går tillväga om det inte redan är fixat
3. Starta din kommandotolk eller terminal beroende på ifall du använder windows eller linux och skriv: adb shell nu borde du få ett # och sen vara fri att skriva igen, nu skriver du kommandon till telefonen. Skriv nu cat /sys/class/mmc_host/mmc1/mmc1:*/cid och kopiera svaret som borde se ut något likande detta: 532600bd227d9c0347329407514d5402. (Cid nummer)
Ett alternativ till detta är att installera Terminal Emulator ifrån market och skriva samma textrad där, i terminal emulator kan man emaila allt till sig själv och kan därifrån kopiera allt enkelt
4. starta QMAT (Vista/Win7 starta som admin försäkerhetsskull) och klicka dig till Cyptoanalysis Tools > Crypto Toolbox, Titta längst ner i rutan och klistra in svaret du fick i adb shell / better terminal (Cid nummer) och klicka på reverse string.
Kopiera svaret och gå till denna sida: http://revskills.de/pages/goldcard.html där skriver du in din epost adress och svaret åvan där det står CID. Av någon anledning skall det två första tecknena bytas ut emot två nollor...
exempel: “532600bd227d9c0347329407514d5402” till “002600bd227d9c0347329407514d5402”
Klicka nu på continue och du borde få en goldcard.img i din epost relativt omgående, spara denna fil på ett bra ställe på datorn.
5. Starta HxD Hex Editor (om vista/win7 måste starta som admin) och klicka dig till: Extra > Open Disk. Under Physical disk, välj Removable Disk (måste vara ditt SDkort så koppla ur alla externa grejer som usbminnen och hårdiskar så är du säker på att det är det rätta), bockaur “Open as Readonly", klicka OK.
gå till Extra igen, Open Disk Image, öppna ditt goldcard.img tryck OK vid frågan om sector size (skall vara “Sector Size” 512).
Nu borde du ha två tabbar, en med ditt goldcard och en med ditt usbminne (removable disk)
välj goldcard tabben och klicka edit och sen copy all.
hoppa till “removable disk” tabben. högerklicka och välj select block. ställ in offset 00000000 till offset 00000170, klicka på Edit och sen paste write
välj spara och avsluta sen programmet.
Koppla ur telefonen och koppla in den igen, mounta SD kortet, blir du tillsagd att formatera SDkortet så gör om och gör rätt eller prova ett annat kort, kommer du in och allt är frid och fröjd och verkar som vanligt så GRATTIS DU HAR ETT GOLDCARD 
Byta SPL
Väldigt enkela steg. (Här visar det sig om ditt goldcard fungerar)
1. Kör igång RUU_Sapphire_HTC_Asia_WWE_2.53.707.2_SEA_test_signed_NoDriver.exe och låt hela processen gå igenom, följ anvisningarna bara och låt telefonen starta efter uppdateringen, kom ihåg att det kan ta ganska lång tid första gången...
2. Kör igång RUU_Sapphire_HTC_Asia_WWE_2.16.707.3_SG_release_signed_NoDriver.exe och samma som åvan följ anvisningarna.
Grattis nu är din Perfekta SPL historia om allt gått rätt till.
Alternativa ändringar
Personligen tycker jag att det känns lite halvlustigt med en Asiatisk uppdatering även om jag inte märkte att det skulle vara några problem då romen och SPLen var på engelska men jag bytte iaf SPL till 1.33.2005 som jag vart rekommenderad på forumet. Det var en väldigt enkel process.
1. Lägg update.Engineering-SPL-HBOOT-1.33.2005-signed.zip i rooten på ditt SDkort, lägg även recovery-RAv1.2.0H.img i tools mappen där du packade upp Android SDK. Alternativt kan du lägga recovery-RAv1.2.0H.img på telefonens root för en smidigare framtid med byte av roms.
2. Stäng av telefonen och starta upp den i fastboot läge (håll in back medans du startar)
3. Starta kommandotolken / terminalen och leta dig till din toolsmap i android SDK och skriv fastboot boot recovery-RAv1.2.0H.img och vänta en minut, det tar ett litet tag innan telefonen registrerat SDkortet. Välj alternativet Choose ZIP och välj update.Engineering-SPL-HBOOT-1.33.2005-signed.zip med trackballen. Starta om telefonen med back och power och du borde nu ha en fräsh och fin SPL
Alternativet med recoveryfilen styr du upp igenom att telefonen är i fastboot läge och skriver "fastboot flash recovery recovery-RAv1.2.0H.img" i kommandotolken, starta därefter om. Du kan nu gå till återställningsläget genom att trycka HOME+POWER i fortsättning, på så vis kan du enkelt applicera framtida uppdateringar utan behöva använda kommandotolken.
Det var allt, hoppas detta var till någon hjälp!
Last edited: Aug 17, 2009