Problem med My Tracks för inspelning av motionsrundor

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Bo_B, 5 april 2014.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

OBS:
    Jag skrev först detta inlägg i forumet för Samsung Galaxy S4, men rekommenderades att i stället lägga det i S4Mini-forumet. Tyvärr är det ganska dåligt med trafik där så jag tar i stället och lägger en kopia här under frågor och svar. Hoppas det är OK.
    ===== Här kommer samma trådtext igen ======

Jag har en S4 Mini sedan en månad ungefär. Hade tidigare en S2.
    Jag använder appen My Tracks för att registrera mina långpromenader och det har fungerat fint i S2:an, men med den nya telefonen så blir det hela tiden sick-sack-spår och avstånden blir helt knas.
    När jag går rakt fram på en väg så registrerar den sido- och bakåt-hopp på kanske 20-30 m eller mera hela tiden så att ett spår som borde vara rakt blir som tänderna på en såg eller värre.
    Jag använder samma version (1.1.16) av appen som jag hade på min S2. Det var ett elände att få tag på installationsfilen för den men så hittade jag ett sätt att kopiera ut apk-filen från den gamla telefonen.
    Jag har också gått igenom app-inställningarna på min S2 och ställt in samma på S4Mini.
    Men när S2 helt lugnt registrerade ett spår som vinglade ett par meter i sidled högst, så får jag alltså med den nya telefonen hiskeliga snurre-runt-spår. Och förstås helt fel avstånd!
    Jag bifogar två skärmdumpar tagna från samma plats vid olika tillfällen dels med S2 och dels med S4Mini. Notera lugnet i S2 och virrvarret i S4Mini!

Är det så att GPS på S4Mini är så mycket sämre än i S2 så att man inte kan använda den för att registrera distanser och hastigheter???
    Eller är det nån inställning nånstans som jag missat?

Jag har dessa "My Tracks" inställningar i båda fallen:
    Recording:
    Voice: Off
    Marker: 1 km
    Time interval: 5 s
    Distance interval: 5 m
    Max interval: 200 m
    GPS accuracy: 20 m
    Auto-resume: 10 min
    Hittar inga andra relevanta inställningar för denna app.

Bifogade filer:

2. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Varför använder du en gammal version?

Aktuell version är väl 2.0.6?

Börja om med den färskaste versionen innan du grubblar med felsökning.

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag hade My Tracks 1.1.16 på min S2:a men när jag överförde mina inställningar till S4Mini via Google-kontot så installerades 2.0.6 i stället. Den versionen saknar bl.a. backupfunktionen så jag kunde inte överföra mina inställningar och redan gjorda inspelningar. Efter att ha googlat en hel del så hittade jag 2.0.5, vilket är versionen innan de tog bort backup-funktionen. Provade den också men den fungerade inget vidare, bla har de försämrat GUI och kommandofunktionerna.

Det var då jag bestämde mig för att gå tillbaka till 1.1.16 och jag hittade ett sätt att få ut apk-filen från min S2:a via appen ES File Explorer så att jag kunde installera den på min S4Mini. Fungerade OK, men som sagt var så är hackigheten i inspelningarna kvar...

När det gäller GPS så är det en stor skillnad mellan S2 och S4Mini:
    I S2 ser man max sisådär 12 satelliter medan S4Mini visar upp 20 och ibland flera och de har satellitnummer som är mycket högre än S2:an visar. Nummer på över 80 kan ses medan högsta numret jag sett i S2 är 32.
    För denna lista använder jag appen GPS Essentials 3.2.9.

Finns det verkligen så många som 83 GPS-satelliter???
    Och kan mina problem bero på att dessa extra (nya?) satelliter förvirrar?

EDIT:
    Tog en skärmdump för att visa alla satelliterna på S4Mini:

Bifogade filer:

Last edited: 5 april 2014
  4. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Jag använd själv Gs4mini ihop med Sports Tracker för att precis som du regga långpromenader. Min fru har en likadan & även min mamma. Vi kör alla Sports Tracker.

Jag har aldrig sett nåt liknande som din skärmdump visar. Du måste ha fel på gpsen eller så är din app totalknas.

Man ibland se en avstickare på några meter (5-10m) som inte är korrekt. Det händer kanske 1 gång var 5/10 promenad. Inte mer. Och då blir det ett "jack" i spåret. Men det är som sagt extremt sällsynt.

5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Får prova med Sports Tracker och se om den visar vettiga registreringar då.
    Är det några inställningar man behöver göra för att det skall fungera?

6. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Nu har jag gått en runda med båda telefonerna och med både Sports Tracker och My Tracks på S4Mini. På min S2 körde jag My Tracks.
    Resultatet är följande:
    På S4Mini registrerades i stort sett samma track med båda apparna. En skillnad är att Sports Tracker verkar ha registrerat fler punkter än My Tracks, syns när det blir kurviga spår. Men annars är det likadant i båda.
    På S2 med My Tracks blir det ett annorlunda och jämnare spår och distansen avviker också, S2 tycker jag gått 3.22 km medan S4Mini ligger på 3.08 km.
    Kan bero på att den ena "genat" i kurvorna.

Jag gick inte i samma område som tidigare, här var det bättre mottagning verkar det som (mindre stora hack). Får dubbeltesta nästa gång vi går runt golfbanan.

Men det verkar som om Sports Tracker gör lika som My Tracks i stort sett, så problemen beror nog på GPS-modulen....

7. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    De med höga nummer borde vara glonass-satelliter

Skickat från min HTC One via Tapatalk

8. Rimmer

Rimmer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testa cardiotrainer. Har loggat med den i flera år och den har alltid funkat klockrent (förutom när man går i skogen vilket kanske inte är helt konstigt).

9. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har provat under några rundor runt i Vaxholm i helgen. Först fick jag hiskeliga taggar på mina spår. Så jag försökte att ändra inställningar medan jag vandrade för att se ifall det blev bättre. Nu verkar jag ha fått till det någorlunda med följande inställningar i My Tracks:
    Time interval: smallest
    Distance interval: 5 m
    Max interval: 200 m
    GPS accuracy: 20 m

Kommer inte längre ihåg vad det var innan, men jag ändrade två av inställningarna när det blev ett 150 m långt hopp i trackingen. Sen var det bara mindre avvikelser.
    Måste bero på att My Tracks gör nån sorts filtrering som beror på inställningarna i kombination med GPSen. Ny telefon med annorlunda GPS kanske kräver andra inställningar än förut. Får se när det slutar regna så jag kan testa standardrundan.