Lenovo S860

Discussion in 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' started by flipp, Feb 26, 2014.

1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

Angående ljudet så säger produktinformationen:

"The ultimate audio experience
    A new generation of Chilean sound design , large comfortable call volume , such as face to face conversations feel like , BOX sealed sound chamber , loud side of the design , to avoid the loss of the phone to sound flat , better talk and entertainment experience !
    1 using second-generation technology and 8mm silent DRC hole design , in an instant , while increasing voice calls , reducing the earpiece sound leakage , ensuring S860 is two times the normal call volume of mobile phones , so you can be in a noisy environment listen very clearly
    2.S860 two MIC, MIC supports dual noise reduction function , can automatically identify ambient sounds , and active noise reduction to ensure that the other party can hear you clearly !
    Extreme Audio: present the perfect sound

Speaker system , restore the true voice input sound shocking ; optimal performance of the industry's thinnest 5 magnetic speaker unit ; industry's most advanced integrated ultrasound sealed sound chamber design ; industry advanced parabolic curve side ventilation holes design ; industry-leading speakers . " overclocking " to ensure maximum volume !
    Headphone system , ultra- fidelity headphone bass effect , independent professional headphone amplifier , low noise , low distortion , without also blocking capacitor precise acoustic field ."

(översatt med google translate). Tror inte det finns stereo.

Jag tyckte min S920 hade helt OK batteritid, drog nog mindre än 50% på ett dygn och då spelade jag lite 3D-spel, surfade och chattade en del.

Kan du spåra din S860 ännu eller sitter den i tullen? Intressant att veta om jag också ska beställa den, måste den sitta 2+ veckor i kinesiska tullen får det nog vara för tillfället.

Last edited: May 16, 2014
  2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok, blir spännande att testa. På de bilder jag sett har den två högtalare.

Angående S920. Jag hade ju problem med att den drog rätt mycket i vila. Batteritiden under användning var bra.

Igår ändrades status på min beställning till "Despatched to overseas".

Last edited: May 16, 2014
  3. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    OK, jag har inte haft problem med att S920 drog mycket i vila. Kommer inte ihåg nu men kanske 2-3% på en natt.

S860 har två högtalare men vet inte om det är stereo. Låter ju bra att den kom iväg snabbt, får se hur jag gör...

4. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Står fortfarande "Despatched to overseas" nu efter en vecka. Hur lång tid brukar det ta innan den är framme i Sverige? Det är Singapore Post.

5. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är lite olika, men du borde ha mobilen i handen nästa vecka.

6. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter bra. Sålde 3C till en vän och nu dras jag med Lumia 925 som har kass batteritid på WP 8.1.

7. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hämtade ut S860 idag. Google Play var förinstallerat.

Nöjd än så länge. Känns mycket bra i handen. Byggkvaliteten är utmärkt bra. Trodde den skulle kännas tung i handen men den känns lagom (190 g). Den laggar lite ibland, ungefär som Huawei 3C och Lenovo S920 men det går att stå ut med och jag vad beredd på det (tror det är samma soc). Premiumkänslan vad gäller material och byggkvalitet är dock flera snepp högre än dessa två telefoner. Högtalaren är väldigt kraftfull. Ska bli spännande att testa batteritiden.

Last edited: May 26, 2014
  8. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jasså, om man lyssnar på alla WP-fans så är ju 8.1 guds gåva till mänskligheten och fixar alla problem som någonsin funnits till WP.

Det låter ju bra, hur är skärmen jämfört med S920 och 3C?

9. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    8.1 är mycket bättre än 8.0 men batteritiden är värdelös. Dock är ju endast utvecklarversionen av 8.1 släppt ännu, kan bero på det.

Skulle säga att skärmen upplevs precis som på S920. Skarp, lagom ljusstark, bra betraktningsvinklar. Har testat några samtal nu och samtalsljudet är riktigt bra. Något jag gillar är att både mediahögtalarna och högtalaren vid samtal har riktigt hög volym. I jämförelse med S920 tycker jag S860 ligger bättre i handen. Förmodligen på grund av att den är lite tjockare samt har rundade hörn på baksidan.

10. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Liten update.
    Batteriet drog 2 procent över natten. Har använt den relativt frekvent sedan igår eftermiddag och har nu 62 procent kvar. Dock är det svårt att uttala sig om batteritiden innan man laddat batteriet genom några cykler. Men att den klarar en dag med mycket tung användning kan man nog vara rätt säker på.

Edit: Lite mer reflektioner.

Kameran är ingen höjdare. Mycket brus och dåliga bilder i mörker. Dock ingen katastrof. Tror den är jämförbar med Huaweis och Lenovos midrange-lurar.

Bluetooth verkar fungera problemfritt.

Det ser ut att vara två högtalare ("speaker grills") men det kommer bara ljud från den ena. Har läst att fler användare rapporterat samma sak. Vet inte om det är en defekt eller om det ska vara så. Ljudet är dock bra ändå. Det går att köra på ovanligt hög volym men vräker man på för mycket så låter det vasst och burkigt.

Last edited: May 27, 2014
  11. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    OK, ungefär som förväntat då. Vilken strömstyrka är laddaren på förresten?

12. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den var klen. 0.8A tror jag det var. Använder dock en kraftfullare laddade.

13. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Originalet från Lenovo kan ju inte ha varit 0.8A, kan du kolla igen? Och isåfall borde det inte gå att använda en kraftigare laddare...

14. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du har rätt, jag kollade slarvigt. Det är 2A.

15. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har jag testat skärmen i solljus och det var inga problem. GPS:en verkar också fungera bra. Tog 15-20 sek. att hitta position första gången men sedan tog det bara några sekunder när jag testade igen. Batteritiden är väldigt bra om än inte extremt bra. Uppskattar att man kan kolla på streamad video i ca 10 timmar. Jag tror att den håller en laddning ungefär lika länge som Galaxy Note 3 och LG G 2. Har dock inte testat energisparläget som lär höja batteritiden ytterligare, speciellt i standby.

Last edited: May 28, 2014
  16. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Första intryck: Lenovo S860

Beställde S860 från Eternal Team på alixepress för $220.

I kartongen ingick manual, laddare (2A) och hörlurar. Google Play samt internationella språk (svenska, engelska etc) var förinstallerade.

S860 har 16GB inbyggt minne och dual-sim funktion.

Lenovo har under de senaste åren lanserat några telefoner med osedvanligt stora batterier, t.ex. Lenovo P770 (3500mAh) och P780 (4000mAh). Uppföljaren till P780 heter S860 och släppts för några månader sedan. Den mindre och billigare S660 har också ett stort batteri (3000mAh) och liknande design som S860, men en skärm på 4.7". S860 skeppas med Android 4.2.2 men en officiell kitkat-uppdatering är på gång.

Det första man noterar när man känner på S860 är den mycket imponerande byggkvaliteten. Utan att överdriva är det en av de mest välbyggda och solida telefoner jag testat. När man vrider och bänder på den så ger den inte ifrån sig något flex eller knak utan är helt stum. Baksidan i metall och vikten på 190 gram bidrar också till den solida känslan, också det faktum att batteriet är inbyggt. Jag tror att S860 är i klass med HTC One vad gäller byggkvalitet.

Designen är sparsmakad och stilren, mer elegant än "cool". S860 ligger mycket bra i handen på grund av den något rundade baksidan. På förhand trodde jag den skulle kännas tung (190 gram) men när man håller i den känns tyngden lagom. Inte heller tjockleken (10.3mm) känns som något problem när man väl håller i telefonen. Vad gäller storleken uppskattar jag att kanterna till skärmen (body to screen ratio) är ungefär lika stora som på Galaxy Note 2 eller något större. Kanten nedtill är ganska stor men den ytan används till kapacitiva knappar (som lyser när man använder telefonen).

Processorn i S860 är relativt gamla Mediatek MT6582 Cortex-A7 Quad Core 1.3GHz, man kan undra varför man inte satsat på åttakärniga MT6592 istället? Gissningsvis ansåg Lenovo att MT6582 både var billigare och gav bättre batteritid än MT6592, varför man valde den. I praktiskt användning räcker dock MT6582 relativt långt. Ibland har jag märkt av lite microlagg men inte tillräckligt ofta för att jag ska störas av det. Något som däremot kan vara en större nackdel är att att ram-minnet i en modell jag beställde bara är på 1GB. Den variant av S860 som säljs i Indien har 2GB ram, förhoppningsvis kommer denna modell även säljas hos kinesiska näthandlare i framtiden. Personligen räcker dock 1GB rätt långt då jag sällan har väldigt många appar öppna samtidigt. I sin helhet skulle jag säga att den upplevda prestandan ligger på samma nivå eller lite över andra kinatelefoner jag haft, t.ex. Huawei 3C och Lenovo S920.

Skärmen (IPS) är stor (5,3 tum, 720p), skarp, ljusstark och har goda betraktningsvinklar. Även i solljus går det bra att läsa på skärmen. Till nackdelarna hör att skärmen är lite glansig, lätt blir kladdig och saknar repskydd i form av t.ex. gorilla glas. I sin helhet skulle jag dock ge skärmen ett gott betyg, den är inte i nivå med flaggskeppen men utan tvekan tillräckligt bra.

Lenovo har satsat en del på ljudet i S860. Samtalsljudet är riktigt bra och detta gäller även den inbyggda högtalaren som framför allt gör det möjligt att spela upp musik och radio på riktigt hög volym. Om man höjer volymen för mycket låter det dock vasst och burkigt. Telefonen har två högtalare på varsin sida av USB-jacket på telefonens nedre kortsida. Av någon anledning kommer dock bara ljud från den ena högtalaren. Om detta är ett fabriksfel eller ett medvetet designval låter jag vara osagt. Dock har jag sett att flera andra användare rapporterat om samma problem på nätet. Trots detta fel är högtalaren bättre än högtalarna i de flesta telefoner jag testat tidigare.

Kameran på 8mp är inget märkvärdigt. Mitt intryck är att det är samma kamera som sitter i S920. Jag har gjort några enkla jämförelser med Lumia 925 och Galaxy S3 och bilderna på S860 blir klart sämre i alla förhållanden. Bilderna blir riktigt dåliga i svag belysning, under goda ljusförhållanden presterar dock S860 okej.

GPS:en verkar fungera precis som den ska och den låser positionen relativt snabbt.

Till sist skulle jag vilja säga något om batteritiden.Det är ju trots allt detta som är telefonens triumfkort. 4000mAh på en telefon med 5,3 tums skärm med 720p borgar för en enorm batteriprestanda. Eftersom jag haft telefonen i mindre än en vecka är det svårt att ge något definitivt svar men allt pekar på att den presterar riktigt bra. På första laddningen höll telefonen ett och ett halvt dygn med mycket tung användning. En timmes streaming av SVT-play drog mindre än 10 procent på batterimätaren. Jag har även noterat batteriåtgången under natten och det verkar som den drar 2-3 procent när den ligger orörd i ca 10 timmar. Jag hoppas dock få ut ännu mer av batteriet när det laddats upp och ner några cykler. Föregångaren P780 har rekordet i GSM:arenas batteritest och det finns inget som säger att S860 inte skulle kunna leverera minst lika bra batteritid. Man ska kunna ladda andra enheter från telefonens USB-jack, dock har jag inte haft möjlighet att testa denna funktion ännu.

För att summera är jag hittills mycket imponerad av S860. Telefonens triumfkort är byggkvaliteten och batteritiden som är outstanding, övriga delar känns helt okej även om inget sticker ut nämnvärt. S860 är en arbetshäst som gör det den ska utan att vara flashig.

Last edited: May 29, 2014
    Rissnekorset and Krille1869 like this.
  17. Rissnekorset

Rissnekorset Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra recension, uppskattas! En aning intresserad måste jag säga. Kör en Galaxy S själv och 512Mb RAM så sliter man duktigt i håret av frustration för tillfället. Letar efter en ny telefon och den ligger ju ganska bra till prismässigt, Lenovon. Gillar hur den ser ut!

18. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Använde den 3 dygn nu senast med måttlig användning (någon timme surf plus några samtal och sms per dag). Då hade jag ändå 22 procent kvar när jag laddade den inatt. Så 4 dygn med måttlig användning verkar den klara på en laddning.

19. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det stämmer med min uppfattning om att man kan använda de vanliga Lenovo-mobilerna med 2000-2250 mAh batteri i drygt 2 dygn.

Hur är det med notifierings-LEDen? Är det en separat LED eller sitter den i högtalargallret? Roamar den på Telia?

20. flipp

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den roamar inte. Notifieringsled:en är separat. Dock är det en ganska liten lampa som inte lyser speciellt starkt.