När man rootar får man
* tillgång till applikationer som kostar pengar mha applikationen MarketEnabler.
* möjlighet att köra tethering (använda tel som modem) mha wifi, alltså trådlös koppling till telefon.
* möjlighet att lagra installerade applikationer på sdkortet som inte innebär någon övre (förutom storleken på minneskortet

) gräns på antalet applikationer man installerar.
* möjlighet att köra specialprogram såsom skärmdumpsprogram mm, som jag antar blir möjligt i och med att applikationerna får större tillgång till hårdvaran.
Sen är det ytterligare en massa småfunktioner som man kan läsa i changeloggen för när en ny ROM-fil publiceras på forum typ swedroid eller xda-developers.
Det förefaller ganska svårt att förstöra (bricka) sin telefon idag. Jag har sett förvånansvärt få som rapporterat att de inte kunnat återställa sin telefon. Det kräver dock ett visst teknikkunnande för att roota telefonen. Ser man dock bara till att göra backup på orginal-ROM-filen har man iaf stor möjlighet att backa tillbaka om något skulle skita sig när man försöker root:a.
Nackdelar med att root:a kan väl vara att småbuggar smyger sig in i och med nya releaser. De verkar dock åtgärdas rätt fort när de upptäcks.
Sen kan man även root:a kommunikationsbitarna i telefonen ("radio ROM") vilket tydligen ska ge viss förbättrad prestanda på mottagning o dyl. Det har jag dock väldigt liten koll på.
Click to expand...