Anledning till att roota?

Diskussion i 'Hero' startad av Ontrose, 13 nov 2009.

1. Ontrose

Ontrose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hejsan och tack för ett bra forum, Införskaffade mig min första smartphone nu i dagarna och efter lite lekande och runtsnurrande på internet så har man ju stött på detta "root".
    Undrar då om någon vänlig själ bara kan nämna fördelar och nackdelar (om det finns några) med att roota heron.

Jag har ju förstått att en av de uppenbara fördelarna är att man kan komma åt betal apps på market med vad mer?

Om man rootar kan man få den återställd helt och hållet till så den var innan rooten? Om man låt säga skulle få problem med luren och den skulle behöva skickas iväg (kanske inte ens är ett problem vid garantifrågor)

Mvh Ontrose

2. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmmm.

Med "root" :) administratör i fönsterspråk), så får du (telefonen) tillgång till normalt låsta mappar, vilket innebär att du kan installera vad som helst, dessutom kan du enkelt byta image i telefonen

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nackdelen är att kanske inte så kunniga riskerar att bricka telefonen.

4. Ontrose

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

jo, kanske att jag sökte ett mer utförligt svar men tack för det.

5. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

När man rootar får man

* tillgång till applikationer som kostar pengar mha applikationen MarketEnabler.
    * möjlighet att köra tethering (använda tel som modem) mha wifi, alltså trådlös koppling till telefon.
    * möjlighet att lagra installerade applikationer på sdkortet som inte innebär någon övre (förutom storleken på minneskortet ;) ) gräns på antalet applikationer man installerar.
    * möjlighet att köra specialprogram såsom skärmdumpsprogram mm, som jag antar blir möjligt i och med att applikationerna får större tillgång till hårdvaran.

Sen är det ytterligare en massa småfunktioner som man kan läsa i changeloggen för när en ny ROM-fil publiceras på forum typ swedroid eller xda-developers.

Det förefaller ganska svårt att förstöra (bricka) sin telefon idag. Jag har sett förvånansvärt få som rapporterat att de inte kunnat återställa sin telefon. Det kräver dock ett visst teknikkunnande för att roota telefonen. Ser man dock bara till att göra backup på orginal-ROM-filen har man iaf stor möjlighet att backa tillbaka om något skulle skita sig när man försöker root:a.

Nackdelar med att root:a kan väl vara att småbuggar smyger sig in i och med nya releaser. De verkar dock åtgärdas rätt fort när de upptäcks.

Sen kan man även root:a kommunikationsbitarna i telefonen ("radio ROM") vilket tydligen ska ge viss förbättrad prestanda på mottagning o dyl. Det har jag dock väldigt liten koll på.

6. Ontrose

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tackar för att du tog dig tid att upplysa mig :)
    Ang. tethering så funkar det även utan att roota? fick det att fungera i alla fall i går kväll efter lite pillande med win7 och heron...

Du kanske kan visa mig vägen till ett program som man använder för att göra backup på orginal Rom´en

7. b.lindahl

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ja tethering funkar även utan att roota fast då måste man ha USB-sladden inkopplad. Om man rootat kan man ansluta dator till telefon mha wifi eller bluetooth och telefonen funkar som en trådlös router snarare än ett USB-modem, klart fräckt.

Man kör in Cyanogens bootloader och när man bootar upp med den genom att hålla in home-knappen samtidigt som man slår på telefonen får man upp en meny. Där kan man göra en så kallad nandroid-backup. Det är den backupen jag syftar på. Man bör alltid göra en sån nandroid-backup innan man byter ROM så man kan backa tillbaka till föregående version om man misslyckas/blir missnöjd med nya ROM:en. Sök på modaco här i forumet så hittar du trådar som länkar till hur man ska gå till väga för att root:a.

8. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    När du ändå vill veta fördelarna med en rootning så är det viktigt att upplysa om nackdelarna med som egentligen är en enda stor. När man har administratörs åtkomst i telefonen och låter programmen göra som de vill så kan vem som helst med elaka ideer kunna få access till telefonen och göra exakt vad de vill utan din vetskap.

Ännu har jag inte sett något sådant program ute men det räcker med att titta på den "trojan" som dykt upp hos iPhone.

9. b.lindahl

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Absolut, man ska inte blunda för att det finns potentiella nackdelar. Dock kan man ju tänka sig en illasinnad applikation som kan ställa till en jäkla massa oreda även om man inte rootat. När man installerar en applikation godkänner man väl att man ska ge applikationen tillgång till sms, kontakter och allt möjligt (olika applikationer vill ha tillgång till varierande delmängd av datat i telefon). Att sprida den informationen och göra illasinnade saker med den känns som nog stå stor nackdel för min del. Man kan dock göra ännu mer skada om man rootat telefonen misstänker jag.

10. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Jag ser det så här: En o-rootad telefon är som en bil där du inte kan öppna motorhuven. Även om man inte är bilmek, känns det bra att veta att man åtminstone har möjlighet att glänta på luckan och kolla, och, om kunskap finns, till och med ändra på lite saker.

/Mats

11. Ontrose

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ok, så jag har bestämt mig för att roota och lägga in modaco´s rom.
    Någon som känner sig manad eller har lust att bara skriva ner vad som behövs göras?
    Känner att jag inte blir riktigt klok på det man läser

12. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Om man måste fråga varför man behöver roota telefonen så har man troligen inte behovet.

För mig känns det minst sagt riskabelt köra luren i "administratörsläge", man har ju halva sitt liv i den, med lösenord och allt, om fel person kommer över det skulle de kunna ställa till med rejäl skada.

Vissa jämför med att inte kunna öppna motorhuven, det är fel liknelse, det är som att inte kunna felsöka genom att koppla upp sig till databoxen i bilen, något de flesta användare inte gör, de vänder sig till kvalificerade verkstäder istället.

Jag skulle ställa frågan, vad vill du uppnå med att roota, vilket/vilka funktioner är det som du behöver? Har du tänkt betala för apps via market/butiken, vissa tillåter betalning på andra sätt, andra går att få tag på via andra kanaler.

13. lixenstrand

lixenstrand Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sen när android 2.0 kommer till hero.. kommer man kunna istallera detta felfritt, har ju som sagt rootat min telefon nu och fick lite ont i magen nu så här i efterhand när jag började tänka i dessa banor :P

14. Serious Bob

Serious Bob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut, det är bara att köra in en rom som bygger på android 2.0. Till hero lär det komma både officiell och custom.

15. Kattkotte

Kattkotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur går det till när man brickar sin telefon? konsekvenser? hur kan man åtgärda detta om man nu inte har varit smart och gjort en nandroid backup?

16. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Att bricka innebär att telefonen är lika användbar som en tegelsten. Inte ens en backup kan då rädda den. Troligen har man gjort något fel med spl eller gjort någon fysisk åverkan på telefonen. Risken men själva rootningen idag är inte så stor. Som andra påpekat skulle dock illasinnad kod kunna ställa till det.

17. Kattkotte

Kattkotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

That.. sucks.. Skönt å höra att det inte händer så ofta ;D

18. Robbas

Robbas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Kan man roota och behålla original-ROM? Om detta är möjligt, förlorar man garantirätten ändå? Om man byter ut radio-romen, hur mycket bättre mottagning osv kan man få då? För jag tycker att jag har väldigt dålig mottagning via WiFi nu. Går jag till andra sidan lägenheten dör mottagningen helt, testat olika routrar.