X10 mini fick bada

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 21 nov 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tja, som rubriken lyder... lyckades tappa min X10 mini rätt ner i vattenkannan. Slet upp den direkt, den låg väl där ca 1s. Som tur var var det rent vatten i kannan. Den fungerade direkt efteråt men jag stängde av den (det var lite dålig respons på skärmen när jag försökte stänga av) och tog ut minneskort + simkort, därefter torkade jag den med hårfön. Nu ligger den och vilar, ska jag försöka sätta på den eller har ni andra förslag på vad man kan göra?

Surt för sånt här täcks väl inte av garantin :(

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    De flesta brukar lägga sina lurar i en skål med okokt ris som får suga upp fukten ett par dagar... kan hjälpa, ibland inte, lycka till xD

Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk

kungensbror gillar detta.
  3. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ristricket fungerade klockrent på min X10 mini pro som tog ett dopp. La ner den i ris över natten och blåste ur den med lite tryckluft efteråt. Dock fick jag in nått riskorn i sliden till tangentbordet. Tog lite tid at tpilla ur :P

4. Haxer

Haxer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kan det inte vara läge att skruva ur batteriet?

5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hur gör man detta?

Kan meddela att telefonen inte startar :( den vibrerar kort men sen händer inget mer...

Har lagt den i en skål med ris nu på inrådan från er, får ligga där över natten, sen får vi se... fan har inte råd med detta nu :( man har ju gått och blivit beroende av en Androidlur och synkning mot google....

6. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Trodde först någon fått Samsungs OS Bada installerat på sin mini. ;)

7. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Haha :) skulle editera ämnet till något mer entydigt men hittar inte var man gör det...

8. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    nörd som man är trodde jag samma sak..hahaha xD

9. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Skit också, försökte starta den i morse efter en natt i risbad, samma sak, vibrerar till men sen händer inget mer :( skärmen svart, LED:en blinkar inte... jag vet inte vilket tillstånd telefonen är i, den kanske är igång fast skärmen inte funkar? Provade även att göra en soft reset genom att hålla inne power-knappen och fyrkantsknappen (den mittersta fysiska) i 5s, samma sak, en liten vibration men sen ingenting... nån som har något tips?? Det är väl lika bra att skruva isär den, i nuvarande tillstånd är den väl ändå värdelös?

10. =MAVIA=

=MAVIA= Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gör som följer: Koppla in USB sladden i telefonen, håll inne "tillbaka knappen", koppla in USB-kabeln till datorn, när LED-lampan tänds släpp "tillbaka knappen", kopplar bort USB-kabeln. Har du tur så startar telefonen!

11. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tack för tipset, vad händer när man gör detta, varför tror du det kan hjälpa? Ska prova när jag kommer hem ikväll.

12. tola63

tola63 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

13. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Jag tror den är oräddbar, då du antagligen gjorde misstaget att sätta på den när den fortfarande var våt/fuktig inuti, och något är säkert kortslutet. Tänk på det till nästa gång; Sätt inte på en vattenskadad mobil tills du vet att den är HELT torr, även inuti. Därför ska man vänta typ 1 vecka efter badet och sätta på den, och låta den ligga med ris några dagar.

14. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

OK nu har den legat i ris riktigt länge, går fortfarande inte att starta. Lyckades faktiskt göra en flashning av mjukvaran i den, men den går ändå inte att starta... någon som har något tips eller är det bara att glömma den? Är det ens värt att låta någon felsöka den?

15. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Jag hade sedan länge gett upp telefonen. Tänkte lämna in den i inbyte i butik när jag köpte en ny, skulle kanske få några hundra för den + alla tillbehör. Jag tänkte att jag skulle prova att ladda den, en sista gång, för att se om något skulle hända. Ingenting, stendött. Jag lät den ligga ett tag. Efter ca en timme slängde jag ett öga på den. Vänta nu... skärmen lyser!! Den lever!!!

Jag har numera återigen en fungerande X10 mini :D:D Det trodde jag aldrig!! Ca 3 veckor efter badet har den fått ett nytt liv :D underbart!! Jag var bara någon timme ifrån att skicka iväg den! Den kände väl på sig det ;)

Återstår bara att se om den nu kommer funka normalt eller om den ändå har tagit stryk av badet. Hittils har den uppträtt exakt som innan badet.

16. Rackabajsarn

Rackabajsarn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Den var nog bara helt urladdad.. Jag trodde min var brickad efter att den dog medan den var inkopplad till datorn och visade laddningsikon, men det visade sig att den INTE laddade, och var således helt urladdad och var tvungen att sitta i riktiga laddaren 10 minuter innan den vaknade.
    Och detta märkte jag såklart efter att jag pillat sönder fuktindikatorn, som nån idiot på en ericssonblogg sade var resetknappen, samt ominstallerat hela skiten..

17. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Nej den var inte bara helt urladdad, har laddat den MÅÅÅÅNGA gånger förut efter badet, och länge också.

18. Rackabajsarn

Rackabajsarn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Då hade du bara en jävla tur med andra ord:D Men den funkar helt utan problem nu?

19. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Känns nästan som att den fungerar bättre än innan olyckan :D two days and counting...

20. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag badade med min "stora" X10 i somras i Mälaren. Jag tog ut batteri och andra lösa delar och lät den ligga på tork i 2 veckor i sommarvärmen. När jag såg att det inte såg fuktigt ut innanför glaset på skärmen vågade jag starta den. och den har fungerat utan någon som helst problem sedan dess.