Guide till att uppdatera till 2.1 (för oss med TRE)

Diskussion i 'Xperia X8' startad av JRO, 16 dec 2010.

1. JRO

JRO Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OBS! OBS! DETTA TAR EJ BORT OPERATÖRSLÅSET, BARA BRANDINGEN

Efter långt samtal med TRE igår fick jag info om att de ej tänker släppa 2.1 till oss utan väntar istället på nyare version. Detta då de upplever att det finns buggar i 2.1. Postar därför denna guide för oss som inte vill vänta.

Innan du sätter igång behöver du förbereda lite;

Spara din ursprunglika kod som är knuten till TRE
    Lås skärmen på din mobil (så den är svart).
    1). Tryck in vänster knapp tills skärmen lyser upp (men fortfarande är låst).
    2). Tryck därefter in följande knappar i denna ordning mitten-höger-höger-mitten-höger-mitten-mitten-höger
    Nu kommer en dold meny upp. Gå till Service info ->Software info och leta upp "customazion version".
    Den heter något i stil med 1241-3708_R3A (olika på olika telefoner)
    Skriv ner din kod och spara denna (lämpigast i kartongen du fick tillsammans med telefonen).

Spara 2st filer (som du hittar här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=825228#).
    Spara X8 drivers.zip och packa upp filen. Spara även Rootexplorer.apk
    Kontrollera att USB-felsökning är aktiverat på telefonen (Inställningar/Program/Utveckling/Aktivera USB-felsökning)

Steg 1 (roota telefonen)

1). Anslut telefonen till datorn
    2). Dubbelklicka på Z8 drivers/superoneclick och välj "root".
    (När den är klar står det "telephone has been rooted" eller liknande)
    3). Koppla ur sladden och starta om telefonen.

Grattis till steg 1. Nu har du en rootad telefon men fortfarande 1.6 programvaran i.

Förbereda för steg 2 (uppgradering till 2.1)

Gå in på market och hämta filhanteringsprogramet "Astro File Manager". Installera programet.
    Anslut telefonen till datorn via USB och kopiera programet "rootexplorer.apk" (som du sparade på datorn tidigare) till valfri plats på minneskortet.
    Koppla bort usb sladden från telefonen och öppna programet "Astro File Manager" som du hämtade och installerade. Leta reda på filen rootexplorer.apk som du kopierade över och klicka på den. Välj installera. När installerad, välj öppna och starta root explorer.

Steg 2 (uppgradering till 2.1)

1). Öppna "system" foldern. I övre högra kanten ser du "Mount R/W". Tryck på denna.
    2). Gå till filen "build.prop file" och tryck ner denna tills det kommer upp en meny, välj "open in text editör".

Leta upp dessa 3 rader;
    ro.product.name=E15i_XXXX-XXXX
    ro.build.fingerprint=SEMC/E15i_XXXX-XXXX/sonyEricssonE15i/
    ro.semc.version.cust=XXXX-XXXX

3). Ändra alla X till 1241-4091_r2b
    (obs! x-en är bara exempel på siffror, vilka är bundna till operatören vilka vi nu också ersätter).

4). När du ändrat allt och fortfarande är kvar i text editorn, klicka på den vänstra knappen på telefonen och välj "save".

5). Starta om telefonen

6). Anslut USB kabeln till datorn och öppna SEUS (sony ericsson update service). Följ instruktionerna och ladda ner version 2.1

GRATTIS, du har nu Android 2.1

Hälsn.
    JRO

Last edited: 22 dec 2010
  2. jbr

jbr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket bra, tack!

/jbr

3. erak

erak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Försvinner verkligen operatörslåset? Jag har för mig att det ligger "djupare". Gå in i servicemenyn och se vad det står under: "service info - sim lock"

4. Tuomaz

Tuomaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nyare version? 2.2? Eller uppdaterad 2.1?

5. Nevil

Nevil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Asus Nexus Player
    reagerade på de ja också, Om de väntar på nyare version, så betyder ju de att vi med obrandade X8's lär få de innan 3 kunder får de..

Edit: Funderar på om de funkar på X10 också? Bara man har rätt typ av "1241-4091_r2b" ?

Last edited: 17 dec 2010
  6. marcuspresident

marcuspresident Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Köpte min X8 och i Treaffären så uppgraderade de telefonen till 2.1 sa dom. Och det var också mitt krav på att köpa den.
    När jag så väl kom hem så var det fortfarande 1.6 på den.
    Stegar in i Treaffären igen och de säger "ojdå vi trodde vi uppgraderat" "men vi misstog oss uppgraderingen kommer om 1-2 veckor.
    Och jag väntade och väntade och har inte använt telefonen sen jag köpte den.
    Kan jag nu göra din guide utan att garantin ryker eller?

: marcus :

7. JRO

JRO Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker du skall lämna tillbaka telefonen, en uppdatering till 2.1 kommer aldrig till X8:an utan de satsar på 2.2 direkt. Gissar på att det kommer ta lååång tid innan 3 har godkänt denna dock.

Oseriöst av 3 att behandla kunder så. Självklart vet de att din telefon inte uppdaterats. Bara en bortförklaring och ett sätt att få dig att handla telefonen.

JRO

8. Nevil

Nevil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung SM-G925F
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Asus Nexus Player
    rätta mig om ja har fel, Men 2.1 finns redan till X8, O ja tror inte de kommer uppdatera till 2.2 på X8..

9. JRO

JRO Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enligt mail från tre;

"Vi jobbar självklart med detta och en ny mjukvara kommer att släppas inom kort. Jag kan inte svara på vilket datum men det kan ta cirka 3-4 veckor innan den släpps. Då blir det antingen en 2.1 android version utan dessa mjukvaru fel alternativt android version 2.2."

10. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

De sa att jag skulle komma in till affären imorgon måndag när chefen var inne. Så sa det att jag skulle få nånting annat lät det som.
    Men jag vill inte ha nån wildfire eller x10. Vilket det känns som om de kommer att erbjuda mig...

11. JRO

JRO Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om de erbjuder en X10 (ej mini) ta det erbjudandet. Telefonen är mycket mer kompetent än x8:an och står betydligt högre i värde.

Alternativt lämna tillbaka telefon/abbonemang och be om pengarna tillbaka.
    Lycka till!

Last edited: 20 dec 2010
  12. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Dom ville lura på mig en wildfire som jag anser är en mycket sämre. Sen erbjöd de mig gratian för 199:- men jag har ju ett 149:- abb. Så de ville att jag skulle betala mer än jag gör nu för att de är inkompetenta. Så det blev till slut så att han betalar 149:- fram tills det att uppgraderingen kommer till Tre...
    Ytterligare ett alternativ fanns men då var jag tvungen att reklamera köpet. Och skicka telefonen och skriva en massa brev. Känns ju inte så kul att behöva göra deras jobb.

Vet inte om det är en bra lösning eller dålig som jag valde...

13. marcuspresident

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nån som har ett bra tips på en Launcher till X8 med 1.6(Launcher pro funkar ju inte) man ka använda. SonyEs egna är ju blää...