DCS Utility Component bränner min processor och mitt batteri

Discussion in 'Desire HD' started by tomas, Dec 21, 2010.

1. tomas

tomas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

DCS Utility Component (com.htc.dcs.service.utility, PID 1506, com.htv.bgp) käkar mellan 70-90 procent av cpun i stort sett hela tiden sedan några dagar tillbaka, vilket får mitt batteri att hålla cirka sju timmar vi rätt låg användning.

Vad i helvete är detta? Ska det vara så?

Last edited: Dec 21, 2010
  2. pebo

pebo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Prövat att bocka för USB-Felsökning i Inställningar-Program-Utveckling ?

Vissa har problem med bla. en process som heter INIT som drar massa cpu
    och att slå på USB-felsökning hjälper då, den gör ingen skillnad i övrigt.

3. tomas

tomas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack dör tipset, men den är redan ibockad.

4. Led

Led Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Plocka ner Watchtower från market och kolla där vilket program som utnyttjar processen. Jag hade problem med lagg och batteritid, i mitt fal var det barcode scanner som konstant käkade max cpu. Efter att ha dödat det med en taskkiller så blev allt bra igen.
    Kanske kan det hjälpa.

5. Mr.Mo

Mr.Mo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma problem, kollar du så ligger kalendern under denna process och under kalendern så ligger ju massor med tjänster. Så jag tror det är kalenderns synk som gör detta (vilket disskuteras i andra trådar). Stänger jag av all synk och bakgrundsdata så går processen ner på 2% eller något sådant igen.

6. tomas

tomas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör watchtower och fick processen jag angav ovan. Visste inte att i den ingick HTC:s synk... men jag har testat att sätta intervallen till en gång per dag på det mesta utom Gmail. En lite trist grej med det är att en del av smartphonefunktionaliteten därmed går förlorad, tycker jag. Ibland peakar den ändå när processen dyker upp tidvis, men det tycks mycket bättre idag. Jag skulle föredra att ha något renare än HTC Sense, där jag ser EXAKT vad det är för underprocess som ligger och drar processorkraft, inte något allmänt samlingsbegrepp för all synk som sker genom Sense.

7. Mr.Mo

Mr.Mo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med om att det känns riktigt kasst att man ska behöva stänga av allt som har med kommunikation på telefonen att göra för att den inte ska dö på några timmar...

8. tomas

tomas Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det är som att tekniken i övrigt, med skärmar och processorer har dragit iväg av bara tusan, men batteriutvecklingen har inte lyckats ta samma kliv. Så nu ser situationen lite ut som i mitten, slutet av 90-talet då en dags användning var helt ok för en telefon. :ehm: