Vilken sorts strålning är WLAN?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mist, 23 jan 2010.

1. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Hej!

En del forskare säger ju att radiovågorna från mobiler kan skapa cancer.

Just nu använder jag bara WLAN när jag ska lira på PS3 och slår av när jag inte gör det. När jag nu skaffar en Android så funderar jag på att ha den på ATT när jag är hemma, men är lite orolig för strålningen.
    Är det samma vågor i WLAN som i mobiler?

Om WLAN är på 24/7 skickar det då ut signaler hela tiden och letar efter enheter eller går det i standby tills en enhet försöker ansluta?

Är ju lite omständigt att gå och slå på WLAN varenda gång jag vill spontansurfa liksom.

Tack på förhand. //Mist

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Alla är radiovågor, olika frekvens olika typer av modulering.
    Men problemet är inte strålningen i sig, problemet är att du oroar dig för den.
    Om du forsätter att oroa dig finns det risk att du drabbas av samma symptom som s k. el-allergiker.

3. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Jag är måttligt orolig, det kan ju vara farligt.:rolleyes:

4. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du behöver inte oroa dig. Wlan är 2,4Ghz och GSM är väl ett antal olika band, tex 2100Mhz, alltså 2,1Ghz. Strålningen är med stor sannolikhet helt ofarlig. Finns ju ett antal rapporter som säger att den är farlig och att det finns samband, men jag har en känsla av att de som säger tvärtom är flera och oftast seriösare.

5. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag kör med headset (blåtand iofs) och har telefonen så långt ner på benet som möjligt (har ofta benfickor). Har wlan hemma för PS3:an och för att slippa dra en nätverkskabel genom hela lägenheten till datorn, men har inte tänkt så mycket på den strålningen. Jag ska ta och börja stänga av wlanet när jag sover.

6. SlickNick

SlickNick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har alltid haft min mobil i samma ficka, vänster fram. Nu för 1.5 år sen upptäcktes det att jag hade ett sarkom (läs elakartad tumör) i det låret...
    Det bevisar ju dock ingenting och min filosofi är att livet är för kort för att krångla och oroa sig, så jag fortsätter att ha mobilen där och lever livet istället!

Ang. WLAN så om du inte bor mitt i skogen så har redan så jäkla mycket radiovågor runt dig att wlanet är ditt minsta bekymmer. :)

Last edited: 24 jan 2010
  7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Dra på dig en foliehatt så klarar du dig!
    Nej, men seriöst så är det ingen fara. Olika "forskare" har ju förklarat att precis allting kan orsaka cancer. Bara media som har hypat upp det som vanligt.

8. Fizzy

Fizzy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

sedan är de väl så att wlanvågorna inte har samma effekt som en mobilsignals-våg, då mobilsignalerna måste färdas betydligt mkt längre. Mobiltelenfonens effekt kan ligga upp emot 2w och en wlan får ligga på max 0.1w. Detta är ingene energi överhuvutaget att prata om då man kommer till att förstöra celler etc , dock finns ju alltid risken att lite dna skadas (läs näst intil obefintlig). Jämför dessa effekter med en micro på 800w så ser man att de är verkligen är lite effekt

9. Emanuel

Emanuel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fizzys argument väger i mitt tycke tyngst för att det antagligen är ganska ofarligt att använda wlan, dessutom kan man ju fundera på om det finns någonting i människokroppen som har resonansfrekvenser på 2,1 resp.2,4 GHz. Mikrovågsugnar använder väl 2,5 GHz för att knuffa igång vattenmolekyler (människa ca 70% vatten) men dels är det ca 400 MHz högre än wlan:ets och som sagt en skillnad i effekt på 8000 ggr. Alltså blir min åsikt att wlan inte är något att oroa dig för.

10. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Placeboeffekt eller inte. Känner man att man mår fysiskt eller psykiskt dåligt av att exponera sig för för mycket (medveten) strålning är det ju bara stänga av prylarna. Min fru påverkas av bl a strålning från wifi-routern eller ha mobilen i närheten av kroppen under natten (huvudvärk, yrsel). Vetenskapligt bevisat eller inte känns rätt mycket som att det kvittar när det hjälper att dra ur sladden. Vägen till cancer är nog lite mer komplicerad än en faktor. Önskar jag kunde dra ur sladden på min tinnitus också..

11. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag håller med de som säger att den här typen av strålning är ofarlig. Effekten spelar mycket stor roll och frekvensen påverkar den med, men tänk förr när nästan alla städer hade rundradiosändare mitt bland husen, med mycket högre effekter (många kilowatt). Då fanns ingen elallergi, trots att kastruller på spisar kunde börja spela musik.

Dagens utrustning är så hårt testad och kontrollerad att vi kan vara lugna.