Ni som har blade - värt att roota/Roma?

Diskussion i 'Blade' startad av Axer, 3 nov 2011.

1. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej. . Ny blade ägare här, tycker Ni det är värt att roota och lägga in Custom rom på blade?

(Andra telefoner ska inte blandas in!)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

2. Gnote

Gnote Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, det tycker jag absolut. Skillnaden mellan 2.2 Froyo stock och CM 7.1 Stable är enorm! Luren är mycket snabbare(överklockad till 729 MHz), batteritiden är bättre, finns mycket fler inställningsmöjligheter osv.

Följ guiderna noga och flasha in en custom rom så kommer du få ut mycket mer av din lilla Blade!

3. team@

team@ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag väntade väldigt länge med att byta ut Telias stock 2.2 i min. Jag är mer intresserad av en stabil telefon än en som är optimerad för snabbhet...

Det blev en CM7.1 och jag håller med Gnote om att det blev en helt ny och bättre telefon. En rad små smarta funktioner inbyggt samtidigt som den är rappare (även utan överklockning)

Kör på CM7.1 Axer! Du ångrar dig inte. Fina möjligheter till alternativa rommar är väl lite av hela grejen med just Blade.

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Jag rootade och la in en custom rom ca 30 minuter efter jag hade hämtat ut den.

Varför gjorde jag det?
    - en jävla massa bloatware!

Lägg in CM7, du kommer inte ångra dig.

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

5. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag har X8 men fördelarna är liknande, fördelen med root är att du får ändra system filerna, överklocka och mm.

Sent from my X8

6. Skogstobbe

Skogstobbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Telefonen blir så mkt snabbare med 2.3 i, Tycker lätt du borde göra det

7. strangelovee

strangelovee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Även jag rekomenderar CM 7.1 stable, det enda som bör nämnas är väl kanske att du ska köra din telefon ett litet tag å kolla så att allt står rätt till med den från början... (inget måndagsexemplar)

8. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Som dag och natt, skulle aldrig gå tillbaka till 2.2, och även root var en självklarhet för mig. Åkte in samma kväll som luren kom (dock var den mcr 2.1 som gällde för över ett år sen).

9. Calleball

Calleball Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Klart värt det. CM7 har mängder med inställningar och finesser! Telefonen känns mer 'färdig' på nåt sätt och framför allt, den känns mer min.

Som sagts ovan, kör stock ett litet tag först dock så du slipper återställa allt om du fått ett måndagsexemplar!

10. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ni har övertalat mig, just rootat luren med kallt_kaffes version av z4root och håller på att ladda ner Cyanogenmod nighty 245 (dagens alltså). Tänkte ta stable från början, men efter en massa "efterforskning" så tar jag nightlies istället. Kommer tillbaka senare med resultatet! :D

11. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så... Nu har jag "installerat" Cyanogenmod 7 nightly 245.

Har inte testat det fullt ut, men det verkar skitbra! (bortsett från ADW launcher, men det är ju bara att byta) Var lite rädd där när jag gjorde omstarten från clockwork recovery, att den kanske hade blivit brickad (gröna gubben var kvar ett tag), men det laddade bara lite längre än jag hade tänkt :D

12. bamse88

bamse88 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

såg du gjort de nu, härligt :) Tycker också det ger grymt mkt att roota och roma om telefonen. Som dag o natt. Tänkte mest bara tipsa om filen som finns i denna tråden (längst ner)

Qik - recording video at 800x480 - Android @ MoDaCo - Page 2

''Media_profiles.xml'' heter den. Gör att du kan filma i 800x480 med bladen :) lägg den på sd kortet och använd en file explorer med root rättigheter och släng in den i /system/etc/. Tanka sedan LG camera, och ställ in upplösning på video 800x480, encoder H.263, video file format MPEG4. Ljud: Audio decoder AAC. Dom andra inställningarna kan du ta vad som passar, osäker där ;) Men tror bladen maxar 3-5 Mbit på video bitrate, så ställer du högre så blir de lixom inte högre ändå helt enkelt. Jag har på 20Mbit, onödigt egentligen ;)

Vill du ta bättre stillbilder rekomenderar jag vignette och högsta inställningarna på kvaliten och upplösning.

Har för mig att jag läst i någon tidigare tråd att du hade tänkt att filma med telefonen, så tänkte att det kanske var av intresse :)

Last edited: 4 nov 2011
    Axer och -ix- gillar detta.
  13. Derivatan

Derivatan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag försökte mig på detta, men misslyckades. Vilken filhanterare använde du? kommer inte ihåg vilka jag testade, men när ja skulle kopiera så kom jag inte i system/etc. Kom in där om jag inte hade något kopierat. Med en annan filhanterare så fungerade det inte att sätta på rootacces etc, trots att det stod i superuser att filhanteraren hade acces. Vill ju kunna filma som jag gjorde i froyo 2.2 :P

Last edited: 4 nov 2011
  14. brocken

brocken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag lyckas inte flytta filen med file explorer får bara error.Vad gör jag för fel?

15. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Pröva att flytta genom datorn/usb då?

16. brocken

brocken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har försökt det men hittar inte system mappen

17. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Måste använda en filhanterare med stöd för root, t ex ES file explorer, se till att remounta sedan kan du ändra filer där.

Ska du göra via datorn är det ADB som gäller, troligtvis är filhanterare via luren lättare om du inte är van vid det.

18. Barbie

Barbie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Jag äger dock ingen Blade, men det är värt att roota vilken mobil det än gäller! :>

19. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Just root är väl inget man använder superofta utan den stora fördelen som jag tycker är trevligt är ju att man kan lägga in andra ROM'ar som inte har massa skräp i sig och mycket bättre flyt. Sen kan man även justera prestandan genom t.ex. överklockning...

20. Axer

Axer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, men så mycket snabbare tycker jag inte att det går.

Men självklart värt det i alla fall..

Ganska kul tyckte jag att det var, och gingerbread är mycket bättre än froyo...
    Blev ju också av med Comviq-apparna, och dom där förbannade google apparna som jag inte ville ha, samt att med root uninstaller så kan man ta bort systemappar som man inte vill ha :cool: