En stabil Router med Wifi som funkar med android?

Diskussion i 'Off Topic' startad av kendobendo, 27 jan 2012.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag är skittrött på min D-link DIR-655 router som på pappret ska vara rätt bra och som är skitbra om man kör den via kabel. Däremot är inte Wifi riktigt lika bra. Några av buggarna är:

- Om 5st använder wifi så händer det titt som tätt att routern inte längre ger någon IP till en av dessa. Random bugg.
    - Ibland stannar trafiken till. Helt random dock vanligt om man har flera än 2 via wifi.
    - Min SGS2 drar onormalt mycket ström då den är ansluten mot DIR-655 (bekräftat i SGS2 forumet).
    - Kan helt random få en flipp om man är många på wifi så de stoppar och de enda som fixar detta är en omstart (kabel ur å in)

Så jag vill ha en ny router. Jag kan tänka mig betala 1000-2000kr max. Det beror så klart på hur bra den är. Någon som har koll på vilken router som är stabil just nu? Mina krav är:

+ 802.11n (2,4ghz & 5ghz)
    + gigabit portar
    + bra wan-lan throughput (har stadsnät 100/100)
    + erkänt bra och stabil wifi med surfplattor och mobiler. Dvs bredkompabilitet med många olika wifichip och bäst i ligan.

Helt enkelt är på jakt efter en drömrouter för oss som kör mycket wifi.

Tack för era tips :)

2. Gilbert

Gilbert Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har gått från DIR-655 till en Belkin 750, skulle tro att den fyller de flesta av dina krav. Kör den mot 5-6 trådlösa enheter och 6-7 trådade enheter utan att den klagar. Inställningarna har inte samma goda möjligheter som i 655an, tex går det inte blanda dhcp och fixerade ip-nummer, och det går inte öppna portintervaller, utan bara en och en port, men wlanet har bättre räckvidd och den suger inte strömmen ur SGS2an.

3. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack för svaret. Hmm är lite skeptisk till Belkin generellt. Fast jag ska läsa lite här på nätet. Tack för tipset.

Annars funderar jag på Asus 2010 modell. Den fick ju bra betyg.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 Är de någon som har erfarenhet av den?

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske satsa på den splitternya kusinen/uppföljaren? Ett riktigt monster sett till specifikationerna, om än något dyr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Tyvärr verkar mjukvaran inte vara helt färdig om man får tro kommentarerna på Prisjakt. Å andra sidan är ASUS rätt duktiga med att släppa uppdateringar.

PR-sida från ASUS: http://promos.asus.com/US/rt-n66u/index.htm

Preview/semirecension: http://vr-zone.com/articles/exclusi...-n66u-dark-knight-dual-band-router/13760.html

Är själv lite intresserad, men hade gärna sett ett riktigt djupgående test i första hand. Naturligtvis med en mjukvara som är redo för prime time.

Hur som helst äger jag en N56U i dagsläget och är rätt nöjd, men i jämförelse med Netgear WNR3500v2 (med DD-WRT), så var jag lite besviken på täckningen vad berör 2.4GHz-bandet. Noterade något svagare mottagning vid längre avstånd/fler hinder i vägen. Den är dock ett säkert kort på så vis att du inte kommer råka ut för spontana omstarter eller labila anslutningar, men har inte stöd för ex. DD-WRT.

N66U kommer sannolikt att få stöd för DD-WRT och det finns redan en fungerande version av Tomato för den. Gillar du med andra ord att flasha och greja samt ha detaljkontroll över ditt nätverk är N66U troligtvis inget dumt val.

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jag kan inte se att du masat dig iväg till D-Links svenska supportsida och kollat efter nyare firmware (eller kanske du har det ??...elementärt hursomhelst)

6. kille72

kille72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Last edited: 27 jan 2012
  7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag hade definitivt valt en LINKSYS och sedan kört in dd-wrt på den.
    Har en kursare som har en N66U, han klagar lite lätt på de inbyggda funktionerna och önskar att DD-WRT-stöd skulle komma.

Har alltid kört linksys med dd-wrt själv, eller egen byggd router med m0n0wall. Netgear eller DLINK vet jag ej varför folk har. Har använt en dlink och jag tyckte inte om det alls.

8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Fan alla rekommenderar olika :)

9. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag kör med Netgear WNR3500L. Den kostar inte en förmögenhet och fungerar riktigt bra! Jag tänkte lägga in dd-wrt på den, men eftersom jag kan pressa upp trafiken till ~930Mbit med en massa anslutningar samtidigt och den har aldrig svikit mig har jag aldrig orkat brytt mig. :P

10. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Och jag är nöjd med min netgear 3700

Sent from my GT-I9100

11. Kåbe

Kåbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Jag har precis köpt en Asus n56u och jag är väldigt nöjd. Stabil och betydligt bättre räckvidd än min gamla netgear.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

12. CoccaBurra

CoccaBurra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag har en sådan här sen i somras.

Valde den på grund av
    Positiva recensioner av olika tidningar
    Hög hastighet 1000mbit , 2,4 och 5 ghzbandet
    2 Usb-portar (Jag har både en externhårdisk och skrivare kopplad till den)
    Snygg (Tycker jag)

Jag är inte speciellt bra på det här med routrar så hur den är göra "avancerade" inställningar i vet jag inte. Jag har inte öppnat några portar och såna saker. Trots det så dom inställningar jag har gjort har varit väldigt enkelt och det finns bilder i routerns menyer som underlättar. Sen kan jag säga att den är riktigt stabil, behöver aldrig starta om den som jag fick göra en gång om dan med min gamla d-link. Jag har även en gigabitswitch kopplad till den, funkar bra även det.

Om där är nåt jag ska klaga på så är det att den står ostabilt när man har många kablar kopplad till den.

Några av mina erfarenheter av routern

//Henrik

13. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag kör också med 3700v2. Helnöjd än så länge. Hade en d-link tidigare som fick startas om några gånger varje vecka, samt riktigt slö överföring. 3700:an har stått igång ett antal månader nu utan något avbrott, förutom när stömmen gick ;) och bara fungerar.

14. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Samma här, torrents, 4 trådade och 4 telefoner utan bekymmer.

15. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Kör med N56U. Kan bara rekommendera. Tycker personligen att räckvidden är grym. Kan stå ute på gården (40 meter och 3 väggar ifrån routern) och får en hastighet på ca 15 mbit i mobilen både upp och ner. Når till och med bort till garaget (100 m), men då är det inte mycket fart i linan dock! :)
    Väldigt stabil är den. Till min stationära som står på dygnet runt, får jag ut alla mina 100 Mbit trådlöst (5 meter och ett golv emellan).
    Har svårt att se hur du skulle kunna bli besviken på denna!
    För övrigt kan ju tilläggas att även jag bytte från DIR-655! :)
    Lycka till i vilket fall!!!

16. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Kör samma själv med tomato custom firmware and i love it.

17. Boezak

Boezak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tröttnade också på D-Link och köpte en Linksys WRT 320 som snällt tuggar på med original firmware. Jag har 5 trådlösa datorer, varav en Macbook, som alla funkar stabilt. Utöver det hanterar den 2 iPhones, en HTC Sensation, 1 ZTE Light och 1 SE Xperia Mini Pro. En trådad Xbox 360 och en trådad mediespelare (D-Link DSM 520) tvingar jag den att hantera ibland också. En kompis slänger på sin iPad emellanåt utan krångel också.
    Kort sagt är jag väldigt nöjd. Det verkar som att just den modellen är utgången men skulle jag köpa en ny skulle det bli en Linksys by Cisco igen, utan tvekan.

18. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Skit schyst av er grabbar å skriva era erfarenheter. det blev en Asus RT-N56U idag för 890kr. Sjukt nöjd. Jag har provat maxa den mot mitt stadsnät. Kommer upp i lite runt 110mbit/103mbit.

Min SGS2 får nu max signal på mätaren inne i sovrummet där jag bara fick cirka 3 pinnar på mätaren tidigare. Den nya routern står på exakt samma ställe som den gamla.

Jag övervägde att köpa någon av de andra routarna som wrt har stöd för men jag kände ändå att Asus RT-N56U hade fått så bra rekommendationer så de va värt att chansa. Å so far so good. Kanske ångrar jag mig senare men hoppas inte de :)