1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Auto Copy - Kopiera filer trådlöst från dator till telefon automatiskt

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Peter, 20 feb 2012.

  1. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag har gjort en app som automatiskt kopierar filer från datorn till telefonen trådlöst över nätverket eller Internet. Skulle vara kul om någon ville prova den och säga vad de tycker. Appen kräver att man installerar en server på datorn. Den går att ladda ned härifrån http://silverlycke.com/products/autocopyserver/ Servern finns för närvarande endast för Windows.

    Bakgrund:
    Jag kollar på mycket tv-serier på telefonen men blev trött på att koppla in den till datorn varje dag för att föra över nya filer. Då tänkte jag att det skulle vara skönt att ha en app som automatiskt förde över nya filer på natten. Det var så Auto Copy föddes.

    Hur det fungerar
    Den funkar på så sätt att det är en server som körs på datorn. Servern har en kö-lista på filer som ska kopieras (eller flyttas) till telefonen. När appen ansluter till servern kontrolleras kön efter filer och dessa förs över. Det går att ställa in när Auto Copy ska kontrollera om det finns nya filer i kön. T.ex. en viss tid på dygnet, eller med ett visst intervall.
    Det går även att ställa in olika regler för överföringarna. T.ex. kan man välja att endast kopiera filer när telefonen laddas och när den är ansluten till WIFI. Det går även att ställa in så den alltid lämnar ett visst utrymme ledigt på minneskortet. På så sätt blir det inte helt fullt och det finns utrymme kvar för annat.
    Servern kan även övervaka en mapp på datorn och automatiskt lägga till filerna som flyttas till den mappen i kön. Det innebär att när man väl har ställt in allt i servern och klienten så räcker det med att flytta filer till en speciell mapp på datorn så sköts resten automatiskt.

    Resultatet blir att när jag har sett klart ett avsnitt av en tv-serie så tar jag bort det. Sen kommer Auto Copy automatiskt föra över nästa fil i kön under natten när telefonen ligger på laddning.

    Det går ju självklart att använda appen till andra filer än videofiler. Ett annat smidigt användningsområde är om jag snabbt vill föra över en fil till telefonen, då lägger jag den bara i mappen som servern övervakar. Sedan startar jag appen på telefonen, väljer fliken för att se kön, långtrycker på filen jag vill föra över och väljer att flytta den till första platsen i kön. Sedan trycker jag på att tvinga överföring av en fil så förs den över direkt.

    Prova gärna appen och säg vad ni tycker. Den finns i två versioner, en gratis- och en betalversion. I gratisversionen går det bara att föra över två filer per dygn. Det här är min första betalapp så det ska bli kul att se om någon köper den.

    Gratisversionen
    [​IMG]
    Auto Copy Free

    Betalversionen
    [​IMG]
    Auto Copy

    Screenshoots
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Last edited: 20 feb 2012
  2. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Smidigt. Har du några planer på en version för Mac?
     
  3. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Nice app!
    Q: datorn måste väl va på 24/7 för att den ska kunna kopiera?

    Sent from my xperia mini pro, thanks to Free xperia team!!!
     
  4. xipher

    xipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har klurat på en liknande app ett bra tag (fast min utgångspunkt var att jag ville kopiera från mobilen till datorn, t.ex. bilder tagna med mobilkameran). Började skissa lite på systemet, och hade tänkt döpa det till AutoCopy :) Nåväl, jag la ner projektet då google+ autotransfer löste mitt problem, men det här verkar intressant!

    Om inte protokollet är alltför komplext kanske jag kan hjälpa till med att bygga en server för mac?
     
  5. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har funderat på att göra om server i Java istället. Men det är inget som kommer hända än på länge i sådan fall. Tyvärr.
     
  6. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack. :)
    Nja, när datorn behöver vara på är ju lite valfritt. Den behöver ju dock vara på när man vill kopiera.
    Vet inte om det kanske finns något program för att schemalägga så datorn automatiskt startar en viss tid och är påslagen en viss tid innan den stänger av sig själv. Då kan man ju t.ex. göra så datorn är påslagen mellan 03:00 och 04:00 eller något liknande.
    Annars kan man ju ställa in appen på telefonen att försöka kopiera en gång i timme, men bara om den är ansluten till wifi och laddar. Då kan man sätta den på laddning ett par timmar på eftermiddagen när man har datorn påslagen så kopierar den då.
    Du får gärna komma med förslag på fler inställningar som skulle underlätta för dig.
     
  7. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Great minds think alike :)

    Jag tyckte AutoCopy var ett bra och beskrivande namn :)

    Protokollet är inte speciellt komplext så är du intresserad av att göra en server för mac så vore det bara bra.
     
  8. Floke

    Floke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej Peter

    Ett litet tips till förtydligande i dina instruktioner.

    Jag fick inte din app att fungera. Trots att inställningarna var hur enkla som helst. Efter många om och men hittade jag felet. Jag fick fel Server Address.

    Orsaken var att jag råkade ha min dator uppkopplad både med trådlöst och kabel. Orsak kan vi lämna därhän.

    "Auto Copy":s funktion "Auto Detekt Server" råkade hämta min kabelanslutna "Server address" och INTE den trådlösa "Server addressen". När jag drog ur kabeln så fick jag en annan adress än tidigare och då fungerade plötsligt din App.

    Som kvalitetsingenjör försöker jag se till att det inte ska kunna gå fel. De som av någon anledning har både trådlöst och kabel får inte din app att fungera, med risk för att du tappar många potentiella kunder.

    Antingen får du väl se till att den trådlösa "Server addressen" registreras eller i instruktionerna förtydliga att man inte ska ha internet kabeln ansluten.

    M.v.h Volker
     
    Peter gillar detta.
  9. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej Volker.
    Tack för informationen. Jag har inte testat servern på en dator med fler än en adress så jag har missat det beteendet. Jag ska se till att lösa det i nästa version.
    Troligtvis blir det så att server får meddela alla adresser och så får användaren själv välja vilken som är rätt, om jag inte kan lösa det på något bättre sätt.
    Meddela gärna om du hittar något mer som är felaktigt eller svårt att förstå.
    Mvh Peter
     
  10. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kan man lägga upp filer från telefonen till mappen?

    Isf är det som Dropbox fast med oändligt med utrymme. Låter lovande

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Njae, tanken med ett moln är väl just att man inte ska spara filer på sin egna hårddisk :) Men det skulle vara trevligt om det omvända fungerade också
     
  12. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej tyvärr inte.
    Jag har dock funderat på att lägga till den funktionen om jag gör en version 2 av appen. Men det blir inte inom den närmaste framtiden i alla fall.
     
  13. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Mkt lovande app!
    Har ett önskemål om att kunna ha ännu frekventare koll av min autocopy mapp på datorn. Låt säga var 1-5-10 min?
     
  14. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja det ska inte vara några problem att lägga till. Jag ska se över det framåt helgen. Eventuellt kan jag behöva göra om sättet den hanterar vissa saker på först för att den inte ska dra onödigt med batteri när den kontrollerar så ofta.
     
  15. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått möjlighet att kolla på detta än pga. sjukdom. Ska försöka få tid för det i slutet av veckan, eller under nästa vecka.
     
  16. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    funkar ju riktigt bra och jävligt lätt att få till har aldrig fixat med en server tidigare, detta var barnvänligt , ev språkstöd för sv som skulle underlätta lite mer . Kommer troligen köpa denna app 8kr är ju ingenting .

    skulle vilja välja plats på mobilen där filen ska läggas tex Sd-kortet
     
  17. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Visst funkar det bara över wifi hemma eller kan man ställa in det hela så att jag kan hämta filer när jag är på jobbet. Hmm hoppas ni förstår vad jag menar :)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  18. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej.
    Det går redan nu att välja var på mobilen du ska lägga filerna genom att ange "Remote path" på servern. Alternativt: "Settings->Copy Settings->Save folder" i appen på mobilen. Då måste du även kryssa i "Override remote path".
    Tyvärr finns det inte stöd för att ange sökvägen till ett externt sd-kort om det även finns inbyggt minne på telefonen. Har planer på att lägga till detta, men det har inte blivit gjort än.

    För att kunna kopiera filer till mobilen när du är på jobbet gör du följande:
    Gå in på "Settings->Connection settings" i appen.
    Under sektionen "Home Server Information":
    Markera "Different home server".
    Tryck på "Home network SSID" och ange ditt SSID för ditt hemnätverk. (Enklast att bara trycka på "Set to current" när du är ansluten till det.)
    Tyck sedan på "Auto detect home server" och välj din server.

    Sedan blir det lite mer komplicerat.
    Under sektionen "Server Information" måste du ange din publika IP adress under "Server address". Det är den adressen appen kommer ansluta till när du inte är uppkopplad mot ditt hemnätverk.
    Du måste även öppna porten som används, i din router, för att kunna komma åt servern. Som standard används port 42637.
    För att ta reda på din publika IP adress är det enklast att bara gå till en websida som visar denna, t.ex. http://checkip.dyndns.org/
    För att öppna en port i routern måste du logga in i routern och ändra öppna portar, hur detta går till skiljer sig från router till router.

    Hoppas detta svarar på dina frågor. Annars är det bara att fråga mer. :)
     
  19. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Härligt då har jag lite att sätta mig in i. Så nöjd med denna app tok bra

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  20. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Den här appen ligger i lä bakom FolderSync