HTC Desire får en ny bildskärm?

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by Fractalogic, Aug 29, 2010.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hallå gott folk!

Jag är intresserad av telefonerna HTC Desire och Samsung Galaxy S. Av en säljare på MediaMarkt fick jag veta att deras kommande leverans av HTC Desire förmodligen ska ha TFT skärm istället för AMOLED. Jag antar nu att han med TFT egentligen menade LCD, för TFT var så vitt jag vet en av de tidigaste LCD teknikerna för platta bildskärmar. Hur som helst så skulle man i alla fall byta ut bildskärmen mot en annan typ av bildskärm. En teori till det hela som han hade var att Samsung ville ta åt sig marknadsandelar från HTC då det är Samsung som levererar AMOLED skärmar till HTC. Samsung vill se en större framgång för sina egna produkter istället, inte minst Galaxy S. Jag var där idag och skulle kolla på dessa telefoner, då jag fick beskedet.

Det jag skulle vilja kolla med er är följande.

1. Stämmer det att HTC har bytt eller planerar att byta ut skärmtypen på HTC Desire?

2. Om det stämmer, kommer man att se någon märkbar skillnad?

3. Om det stämmer, hur tänker de informera mig som kund om detta?

4. Om det stämmer, vad tror ni ligger bakom bytet?

5. Om det stämmer, finns det någon säker källa till påståendet?

6. Om det stämmer, kommer det att påverka priset på Desire?

Jag säger hela tiden "om det stämmer" eftersom det för mig verkar högst osannolikt och jag saknar säker källa till det. Jag vägrar tro på det.

Men om det stämmer så är det ännu en anledning för mig att välja HTC före Samsung. Då blir jag sur på Samsung. Då ska de fan inte få ett enda öre mer av mig. Jag köpte deras nya TV för knappt två månader sedan.

Inte nog med att Android fans, Google fans och alla andra fans därute som stödjer öppen källkod och öppna standarder måste slåss mot stora onda Apple, nu får de ännu mer motvind från ingen mindre än Samsung som också själva är med i Open Handset Alliance. Jag vägrar låta dem vinna. För mig handlar det inte bara om en telefon, såna här saker brukar påverka mina beslut inför olika köp. Jag brukar bojkotta produkter från företag som använder fula metoder för att t.ex. vinna marknadsandelar.

Tack på förhand!

Last edited: Aug 29, 2010
  2. martinh

martinh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

1. Ja

2. Nej

3. antagligen inte alls

4. Brist på AMOLED skärmar från Samsung. De bytar till SLCD från Sony

5. Internet

6. Nej

3. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Martinh sammanfattar det hela ganska väl. Ämnet diskuteras för närvarande även i denna tråden: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=19425#post233247 där kanske du hittar fler svar. HTC har för övrigt gått ut med minst ett pressmeddelande om att dom byter skärm från AMOLED till SLCD.

4. exore

exore Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

5. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Man kan se det på förpackningen.

Har man AMOLED så står det "3,7-inch AMOLED touch-sensitive screen" på kartongen. Annars står det bara "3,7-inch touch-sensitive screen".

Är man på jakt efter en särskild skärm så bör man nog köpa över disk hellre än att beställa över nätet och eventuellt bli besviken.

6. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Vore kul att se dem live :)

jämför man desire(amoled) med galaxy s så upplevs desiren mjölkig.

7. martinh

martinh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tolkade frågan som om HTC skulle informera om skärmbytet vid köptillfälle. Vilket jag ej tror de kommer göra.

8. Fractalogic

MINA ENHETER

Okej, nu har jag sett de videos ni länkat till i den här och den andra tråden och jag har läst det ni skrivit om AMOLED och SLCD. Jag är rätt säker på att det är AMOLED jag vill ha.

Vad står SLCD för egentligen? Super LCD? Jag hittar ingen artikel om det på Wikipedia, hittar bara artikel om TFT LCD och IPS samt företaget S-LCD.

Samsung använder ju själva en förbättrad version av AMOLED kallad Super AMOLED på sina telefoner, bl.a. på sin Galaxy S. Så jag förstår inte hur de kan ha för låga kvantiteter på dessa skärmar, så låga kvantiteter att de inte kan leverera dessa längre till sina affärspartners. Att de vill säkra så att deras egna telefoner har tillgång till AMOLED skärmar tror jag inte på, då de som sagt använder Super AMOLED i dessa.

Jag ska försöka få tag på en HTC Desire med AMOLED. Om jag inte lyckas så får det kanske bli en Samsung Galaxy S ändå.

Ja, Etienne har uppfattat min fråga korrekt. Tack, nu vet jag vad jag ska titta efter. Det vore ju både konstigt och falsk marknadsföring om det stod AMOLED på förpackningen trots att det inte är AMOLED längre. Så jag antar att det stämmer det du säger.

Last edited: Aug 29, 2010
  9. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

hade jag fått välja mellan SLCD och AMOLED hade jag idag valt SLCD. Skillnaden mellan dessa skärmar är knappt märkbar, men om man ska gå in på teorin så är det helt enkelt så att:
    AMOLED har bättre svärta och drar mindre batteri när den visar mörk display.
    SLCD har något sämre svärta och drar mer batteri än AMOLED vid mörk display (mörk display innebär inte avstängd display, utan exempelvis bilder eller websidor), men den drar i gengäld mindre batteri vid visning av ljus display, vilket det för det mesta är när man surfar eller använder mobilen i de flesta fall.
    I övrigt av skärpa på skärmen eller tydlighet i solljus skiljer det sig inte mycket mellan dessa olika skärmarna.

Förövrigt vet jag att ett par användare från början klagade på färgen på displayen när de hade ljusstyrkan satt till lågt på sina desire (dessa då med AMOLED) och iPhone 4 vilken idag har mobilmarknadens bästa skärm avänder sig av LCD skärm, så AMOLED eller Super AMOLED innebär inte automatiskt att skärmen är bättre, det är bara en för tillfället populär typ av skärm

Litet tillägg är också att om det står AMOLED på förpackningen så är det AMOLED, och HTC har gått ut i ett pressmeddelande om att de kommer att byta skärm till SLCD så det bör inte komma som en chock om man nu bryr sig så mycket om vilken skärm det är att man kollat upp det på nätet först, så någon falsk marknadsföring skulle jag inte vilja påstå att det är

10. Etienne

MINA ENHETER

Jag vet inte om det "problemet" är isolerat till en viss "batch", eller om det dyker upp sporadiskt.

Tjejens Desire, som är inköpt efter min, ser helt normal ut när man tittar på den separat. Men om man ställer den bredvid min så kan man urskilda en svag rosa ton i displayen bland ljusa färger på tjejens telefon (båda har AMOLED).

Det är inget jag lyckades lägga märke till förrän jag råkade ha telefonerna bredvid varandra när de visade samma ljusa bild.

Det är väl just surf då som kan dra iväg, eftersom websidor ofta är ljusa. Däremot är ju Android UI ganska mörkt (svart bakgrund, vit text), så där är det ju inga problem i normala fall.

Det hade däremot varit väldigt intressant att se var "beak even" i ljusstyrka ligger för just SLCD och AMOLED på Desire. I en av presentatioerna jag länkade till i andr tråden så verkade avskärningen ligga lite under 50%. Det är möjlitg att de fått upp den ännu mer på senare år (presentationen verkae vara från 2007).

11. Pallee

MINA ENHETER

När jag fick min Desire (AMOLED) vi release kunde man tydligt se att displayen var rosaaktig vid ljusstyrka under 30%. Men efter varje OTA-uppdatering (totalt 2st inkl. FroYo) Har "problemet" blivit mindre. Men problemet är för mig ett icke-problem då man nästan inte kan använda desires skärm på 0% - eller man kan, men går man ut i solen med den på 0% så kunde man nästan lika gärna lämnat den hemma eftersom att den blir helt oläslig - man ser knappt om den är av eller på... (tack till widgets för skärmbelysning som har räddat mig många gånger). Jag kör normalt sett 40% och då kan man urskilja skärmen även under direkt solljus (och ställa upp till 100% om det skulle behövas).

12. Fractalogic

MINA ENHETER

Hej och tack för svaret!

Vet du om Samsung Galaxy S har samma problem? Du kanske har testat att jämföra en sån mot din Desire?

13. Abaddon

Abaddon Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Satt igår och jämförde min nya desire med SLCD mot en AMOLED och min var faktiskt snäppet vassare i allt.. Iaf om man ska tro på våra amatör-ögon :D Alltså inget vetenskapligt test utan bara en notering..

14. Etienne

MINA ENHETER

Jag ställer mig lite tveksam till att man ska utgå från att problemet uppstår. Det är ju uppenbarligen långt från alla användare som ens råkar ut för problemet, än mindre i den skala att man faktiskt skulle märka av det om det nu fanns där i mild grad.

Vid praktiskt taget alla jämförelser mellan Desire och andra telefoner som man kan se på Youtube så ser man ju ingen rosa ton alls.

15. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Oj, oj, ska nog vara ännu försiktigare med min fina, felfria AMOLED-skärm. Om något år eller två så kanske blir min Desire en riktig, nördig samlarpryl med ett unikt samlarvärde? :) Den första telefonen med AMOLED-teknologi, pionjärernas pionjär. Fränt! :D

16. Pallee

MINA ENHETER

Jag tror att det blev ett litet missförstånd med min förra post. Det är inget "problem" och jag antar att jag är ganska kräsen (eftersom att jag håller på en hel del med digitalfoto). Men faktum kvarstår att vid låg ljusstyrka anser jag att tonen är något mer rosa än vid 100%. Jag har inte jämfört så noga med andra telefoner utan detta är min högst personliga uppfattning och det har som sagt blivit mycket bättre efter varje uppdatering och jag tänker inte på det längre om jag inte tittar efter det.

17. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte den första tyvär. Dock den första vad jag vet med en 1GHz processor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_i7500

EDIT: Den första SoC:en självklart, HD2 var före om ajg inte är ute och cyklar.

Last edited: Aug 30, 2010
  18. Etienne

MINA ENHETER

Njae, men det kan vara den första (massproducerade) OLED-skärmen på marknaden, då i form av skärmen på Nexus One, och några månader senare på Desire...

Fast HTC Legend var kanske före?

19. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kolla min länk

20. Etienne

MINA ENHETER

Aha, sedär! klantigt av mig. Fick för mig att den hänvisade till 1 ghz-processorn.