Får inga SMS från Tele2-abonnemang

Discussion in 'Galaxy S' started by sparriskrigaren, Oct 5, 2010.

1. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Suck, jag hade ett gammalt problem som jag trodde var löst vid det här laget men icke.

När min SGS var en dag gammal uppstod ett lustigt problem. Jag kunde ta emot SMS från samtliga operatörer utom Tele2, som jag själv har också för övrigt.

Efter ett par dagar testade jag att stoppa mitt SIM-kort i en annan telefon, varpå SMS började trilla in. Bytte då tillbaka SIM-kortet, och min SGS fungerade som den skulle...

.. i några veckor. Sen var det samma sak igen. Switchade SIM-kort, fungerade. I lördags inträffade samma fel IGEN, med skillnaden att problemet inte ordnade sig när jag bytte SIM-kort. Inga SMS kom, trots lång väntan - och det har de fortfarande inte gjort.

Jag har testat SIM-kortet i två andra mobiltelefoner, men ingen lycka. Så, jag testade att ringa Tele2 till att börja med men de hade inget svar, hänvisade till Samsung.

Så, jag ska naturligtvis kontakta Samsung, men jag tänkte höra först om någon annan har råkat ut för detta och har en lösning.

2. jax

jax Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har råkat ut för just detta. Händer då & då att man får byta sim-kort till en annan telefon då sms från Tele2/Comviq användare inte kan tas emot (har själv Tre). Jag känner en kille som har jobbat på Tele2 och han berättade att det där brukar hända då och då, det är tydligen någon bottleneck-spärr som går igång ibland, man får då ringa in till Tele2 och be dem (dvs deras tekniker och inte folk på kundtjänsten) släppa på spärren för att få sms-en. Kan hända att det finns någon annan lösning.

3. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Det var som tusan. Hur gör man för att få tala med en tekniker just, då?

4. jax

jax Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är kundtjänst som i sin tur får kontakta tekniker.

5. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

hade precis samma problem med mina galaxy s, hoppas att felet slutar iom att de är inne på service.

6. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

det är något fuffens med samsung och tele2...

7. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Jag har samma problem med ojämna mellanrum. Jag har dock Halebop. Det var dock bara första gången de kunde släppa på spärren, andra gången var det (enl deras tekniker) min mobil som vägrade ta emot sms.

8. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Okej! Jag är ogärna dryg mot kundtjänsten över telefon, hur säger jag till dem på ett trevligt sätt att jag vill tala med en tekniker? :)

Redan när jag snackade med kundtjänst-tjejen insåg jag att hon inte hade stenkoll..

- Det är inget fel på abonnemanget, det måste vara din telefon. Du får vända dig till återförsäljaren eller tillverkaren. Jag frågade en kollega också.

- Okej.. men jag har ju testat i tre olika telefoner, av olika fabrikat?

- Ja.. du kan få ett nytt SIM-kort?

- Är det gratis?

- Nä, det kostar 49 kr.

- Nej tack.

Det känns ju lite sådär att ringa och säga "Hej hej! Jag tror inte att du har kompetens att hjälpa mig, får jag tala med en riktig tekniker tack?" :o

9. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    säg att du haft samma problem en gång tidigare och att du den gången blev kopplad till en tekniker ;-)

10. SvartaMalin

SvartaMalin Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma problem ibland, dock får jag inte sms från någon operatör alls. Första gången ringde jag Telia och de förstod ingenting, så jag lät det var i två-tre dagar och helt plötsligt trillar alla sms in på en gång.
    När det har hänt efter det så har jag fabriksåterställt telefonen och då kommer sms'en på en gång. OHEMULISKT irriterande, men jag vill ogärna skicka in den på service, så jag sätter min förhoppning till Froyo :/

11. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Mycket intressant att fabriksåterställning löser det. Om jag var säker på att det skulle funka för mig skulle jag göra det, jag avvaktar lite.

Det funkar ju trots allt inte för mig även om jag stoppar SIM-kortet i en helt annan telefon. Skulle iofs kunna testa att stoppa det i den gamla telefonen och sedan fabriksåterställa den, och se om det gör någon skillnad.

12. SvartaMalin

SvartaMalin Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har faktiskt inte prövat sätta i SIMkortet i en annan telefon, så det vet jag inte om det funkar för mig. Nu *pepparpeppar* så har smsen kommit fram i snart en veckas tid iaf, det är inte ofta det händer! Jag har fått återställa den minst en gång i veckan den senaste 1,5 månaderna.

13. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Åh fy fan så frustrerande! Om du har möjlighet borde du testa att sätta SIM-kortet i någon annan telefon nästa gång :cool:

14. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Både byta mobil och fabriksåterställning fungerade för mig.

Halebop ville att de som skickat sms skulle felanmälla till sin operatör, till sist köpte de att inte alla jag känner kan ringa och felanmälla när det uppenbart är fel på mitt abonnemang. Fast nu verkar det ju som om det är mobilen som är felet.

15. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Ha, okej... trist att det inte funkar alls längre. Alla appar försvinner vid fabriksåterställningen va?

16. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jepp, alla inställningar, appar etc försvinner. Dock det du har på simkortet, och SD kortet försvinner inte. Jag tog iofs ur de för att ligga på säkra sidan.

Det jobbigaste med en fabriksåterställning är egentligen bara att få tillbaka alla appar och homescreenen som den såg ut innan. (Ja, om problemet kvarstår efter fabriksåterställning är ju det jobbigare såklart. Så var det för mig, med mitt fel :D)

17. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Jag kan meddela att jag löste problemet nu genom att stoppa SIM-kortet i en annan telefon OCH fabriksåterställa den, så jag slapp återställa SGS!

Ett tips till alla andra, som kanske har någon mobil som ligger och skräpar.
    :cool:

18. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

man behöver inte nolla den gamla telefonen bara vänta någon minut, simkort hjälper inte då jag har haft 2 och ingen av de har hjälpt

19. sparriskrigaren

MINA ENHETER

Tja, det funkade för mig första gången men inte igen. Då funkade däremot nollning.

20. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag testade detta då jag har en gammal mobil med Tele2-abonnemang, och det fungerade fint att ta emot sms från Tele2 på min SGS med Halebop-abonnemang. Problemet ligger antagligen i APN-inställningarna för din uppkoppling mot Tele2 (eller hos Tele2).