Flickvännen ska få en Android till födelsedagen men varför e Legend dyrare än Liquid?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av corgrath, 4 apr 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. corgrath

corgrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hallå alla!

Det är så att flickvännen har blivit sugen på att ha en egen Android (just nu kör hon en gammal SE mobil) och hon frågar mig hela tiden när jag ska köpa en ny. Jag har nämligen en HTC Vodafone Magic.

Jag skulle jättegärna bara köpa en Desire och dumpa henne med min Magic, men efter att ha använt min Magic en längre tid nu, vet jag att den mobilen är ganska jobbig med bland annat ingen 3.5 uttag och en riktig slö 528 Mhz. Det går verkligen inte att köra ett musikprogram och nåt annat program samtidigt. Jag skulle skämas att ge henne en så dålig mobil..

Så jag tänkte kanske köpa en ny nu när det är snart hennes födelsedag. En som är bättre än Magic men en som inte kostar skjortan. Hon är inte så nördig att hon bryr sig om den absolut bästa mobilen.

Jag tittar därför på en Acer Liquid. Den har 480x800 i upplösning (samma som Desire kommer att ha) och kör med 768 Mhz (som är bättre än Hero). Dessutom är den en ganska snygg telefon, har sett den i verkligheten.

Som en god konsument, kollar jag alltid med en produkts konkurrenter och hittar bara HTC Legend som värdig konkurrent i samma prisgrupp. Den kostar nämligen bara 500kr mer.

Jag jämför telefonerna med hjälp av Prisjakt och jag tycker faktiskt att Liquid slår Legend. Mer Mhz, större skärm, större upplösning.

Jag har därför 3 frågor:

1) Är inte Liquid bättre än Legend? och i så fall varför är Legend dyrare än Liquid?

2) Dock är jag osäker om minnet för Liquid och läste endast 256 Mb. Stämmer detta? Jag hatar min Magic eftersom den är så äcklig slö. Kommer en Liquid i så fall bli lika slö?

3) Känner ni till några andra mobiler som kan vara aktuella i samma prisgrupp?

Uppskattar alla svar och kommentarer! och Glad Påsk! :D

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Liquid är en lågpristelefon med bra hårdvara. Legend är en kvalitetstelefon med lite sämre hårdvara.

3. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Precis, legenden har ett unibody chassi. Dvs allt som ser ut som metall på legenden är en och samma metallbit. Bra mycket svårare att tillverka än att klämma ihop två plastbitar med elektronik emellan. kila ner på typ mediamarkt och kläm på den. kändes faktiskt som om jag skulle kunna hantera legenden med en hand i och med det mindre formatet.

4. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Precis.

Legend = En högkvallitativ telefon med hyfsad hårdvara, men ändå bra.
    Liquid = Inte alls samma kvallitet (läs plastig) men med lite bättre hårdvara.

5. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jaha, så för en present till en icke-android nörd tjej, så funkar Acer Liquid inga problem?

Personligen skulle jag nog hellre ta Liquiden som är kanske plastigare men är både bättre och billigare än Legend som är snyggare men som är sämre och dyrare.

Det får alltså bli en Liquid för henne. Jag tror inte det finns några andra möjliga kandidater i samma prisgrupp.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 182
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade själv valt en Legend, dels är kameran vassare och det känns som en betydligt bättre telefon när man håller den i handen och sedan tycker jag att skärmen svarar bättre med, speciellt utmed kanterna kontra Liquid.

Prestandamässigt har Legend fått samma GPU som vi hittar i Liquid (Adreno 200) och även om CPU:n inte är av samma typ som följer med Snapdragon-SoC:n (Cortex A8), så har HTC valt en uppgraderad variant av den gamla processorn där man bland annat lagt till en L2 cache och utifrån de tester vi sett verkar relativt få klaga på att den känns långsam. HTC Legend skall också ha lite mer RAM än Liquid.

Sedan har Legend bättre batteritid än Liquid, något som kan vara värt att väga in.

Det blir främst en fråga om pris, fysisk storlek/vikt, upplösning/bildskärm (AMOLED HVGA vs TFT WVGA) och gränssnitt i mina ögon, många uppskattar verkligen HTC:s Sense-gränssnitt.

Jag tror även att HTC Legend kommer att få fler officiella uppdateringar än Liquid och ser vi ingen uppdateringen till Froyo (2.2 eller 2.5, det är inte spikat ännu) så kanske vi ser en efter det i alla fall. Kring Liquid skulle jag säga att läget är lite osäkert på den punkten, om vi pratar officiella uppdateringar.

Plus för Legend kontra Liquid
    * AMOLED-skärm
    * Bättre batteritid
    * Bättre kamera
    * HTC Sense (om man gillar det)
    * Betydligt bättre chassi (Större delen helt i aluminium kontra plast)
    * Kompakt, väger lite
    * Bättre och svensk support
    * Större sannolikhet för framtida uppdateringar
    * Optisk trackball/joystick
    * Levereras med Android 2.1 (Liquid ryktas dock få en uppdatering framöver)
    * Större mängd RAM

Plus för Liquid kontra Legend
    * Större och högre upplöst skärm (3,5 vs 3,2)
    * Bättre pris
    * Vanilla Android (Om man föredrar det)
    * Snäppet vassare CPU

7. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag skulle nog ha valt en Legend. Aluminiumskal av unibodytyp, Amoled-skärm och android 2.1 är några av argumenten. Sense är också välkommet.

Och sen ska du inte haka upp dig helt på klockfrekvensen heller. en 2Ghz intel i7 slår en 4Ghz P4 på fingrarna. (Även om Liquiden i detta fallet har den nyare arkitekturen av de två. Men gämfört med din magic så kommer Legend vara bra mycket snabbare.)

8. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ah, shit nu blev det jobbigt.

Eftersom Legend kostar 500kr mer än Liquid, börjar man tänka sig en Desire, som är 400kr mer än Legend. För mig är det inte lönt att stanna på Legend. Om man nu kommer uppe i 4500 kronor då är det lika bra köpa den bästa telefonen: HTC Desire, för 400kr mer..

Liquid är ingen dålig telefon. Hon skulle lätt uppskatta min Magic, men den är riktig dålig nu för tiden. Även om bernard's post är mycket text och är vinklad, är det inte mycket som Legen kommer med. Man måste även tänka på att det är min flickvän som ska få den. Hon är inte en Android-fanboy som jag är. Därför är det kanske inte lönt att spendera så mycket pengar. Hon är överglad att tro att hon ska få min Magic. Vilken telefon som helst som slår den vinner.

Och om sanningen ska fram, så har faktiskt HTC Hero och Legend är riktig knäpp design med sin vinklade framkant. Det måste ni erkänna.

Nä, jag får fundera vidare. Vad tycker ni andra och vad skulle ni ha köpt till er flickvän? HTC Legend eller Acer Liquid?

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 182
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Åk till Mediamarkt eller en butik som säljer respektive telefon och prova dem, längre än så här kommer vi nog inte.

10. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har precis lurat henne att titta på bilder och filmer om Acer Liquid, HTC Legend och Desire, och trodde mobilen var till mig.

Hon tyckte givetvis Desire var snyggast, men eftersom det är inte släppt än och det kostar tok för mycket, kan hon fetglömma att jag överraskar henne med den som present.

Nu lutar det mer åt Legend. Finns det ingen Acer-fanboy som kan komma till försvar nu när alla HTC-fanboys slänger ur sig glåpord :)

11. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är lika bra, tack för ditt inlägg.

12. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

Måste säga att Legend är ju sjukt mycket snyggare också, känner jag flickor rätt gillar de snygga saker. ;)

Men om du säljer din Magic så får du ju några hundralappar du kan spendera på den lite dyrare telefonen.

13. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Haft Liquid och har nu Legend. Oj vilken skillnad Legend är så otroligt mycket skönare, allt är bättre den är snabbare och flyter på bättre än Liquid:en, trots hårdvaran i Liquid. Kanske beror på att Legend kör 2.1 och Liquid 1.6

Sedan brukar ju tjejer tycka om kameran och Liquids kamera kan man inte en kalla kamera.

14. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu när flickvännen jobbar idag bestämde jag mig för att försöka köpa Legend. Det billigaste på prisjakt är ca 4400 kronor som är på webhallen. Det finns billigare men jag köper alltid dyra saker i butiker jag känner till.

Men eftersom jag inte har webhallen i närheten, gick jag först Elgiganten: 4900 kronor. Tok för dyrt så jag gick till Mediamarkt (som har lägst pris garanti). Dom sålde HTC Legend för 5900 kronor!! Helt galet pris. Känns som dom hade rökt på när dom prisatte Legend.

Jag gick sedan till Siba och frågade för butikspriset: 4800 kronor men det skulle kosta 4000 kronor om jag förlängde mitt 99 kronors abonnemang med 12 månader. Eftersom jag ändå kommer att betalar 99 kronor varje månad blev jag genast intresserad.

Men hur kan detta stämma? På Telenor.se går det inte välja 99kronors abonnemang för HTC Legend, men en butikskedja som Siba har inga problem att gå ned 800 kronor när jag bara förlänger med 12 månader? Och det bästa var att jag kunde få mobilen i handen, operatörsfri! Galet bra. Speciellt när Acer Liquid kostar 3900 kronor.

Det hela slutade med att jag köpte en operatörsfri HTC Legend för 4000 kronor på Siba.

Tack till alla som har involverat sig i tråden :)

För att överraska henne tänker jag ge länka tråden som Facebook status. Förhoppningsvis när hon kommer hem kommer hon läsa igenom Facebook, se mitt status och klicka vidare till den här tråden.

Yvonne, din nya mobil är i torktumlaren i badrummet! Go and get it!! :D

Last edited: 5 apr 2010
  15. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kul om någon får för sig att slå igång torktumlaren då ;)

16. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541

MINA ENHETER

<3

Haha! Helt underbart, hoppas hon inte får för sig att börja torka lite kläder innan hon kollar facebook!

17. canfield

canfield Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hur övertygar man sin sambo om att man måste ha en desire när man fyller 26? :P

18. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Jag funderar också på en telefon i den prisklassen och har tittat mycket på Samsung Galaxy Spica i5700, varför hade du inte med den i urvalsprocessen?

19. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Telefonen han valde låg i en högre prisklass än spican..

20. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock

Du måste tala om. Hur gick det sen? Blev hon glad för mobilen? Satte hon på tumlaren?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.