Fråga: ROOTA GALAXY S1! ETT FÅ TAL FRÅGOR!

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by nushii, Dec 26, 2011.

1. nushii

nushii Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Så har kollat runt på massor av tutorials på internet, läst hundratals artiklar och trådar. Har dock ej fått svar på några simpla frågor.

1. Min Galaxy S 19000 är 2.3.3 kan jag roota den direkt eller måste jag ha 2.2 för att det ska funka? Isåfall hur gör jag luren till 2.2 eller vad det nu är.

2. Hur gör jag ifall den ska in till verkstaden? (Har fått för många svar på olika forum, ett svar uppskattas verkligen.)

3. Är ICS Rom stabil nu för att man ska använda den?

4. Måste jag ha programmet ODIN för att lägga in lagfix, roms och annat skoj? eller kan jag lägga den på external SD och installera med the magic 3 buttons?

5. Varför är alla jätte försiktiga med rootning som om det nästan är kärnvapen. Vad är det absolut farligaste och värsta som kan hända?

6. Vad är kernel och varför vill man byta sin kernel?

7. Skulle just du som är en ängel, länka den bästa tutorialn för rootning på Galaxy s 19000.

Tack så jättemycket för svar på förhand! Jag har redan läst andra trådar om galaxy s 1 rootning så uppskattas ifall ni inte länkar dem igen.

TACK!

Last edited: Dec 26, 2011
  2. Wu Long

Wu Long Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

1. Ja, prova oneclickroot, xda är ett bra forum att hitta den på.
    2. Hoppas på det bästa, alt. gör en total återställning.
    3. Är det en rom och den inte helt kommit ut som stabil utan som beta är den med största sannolikhet inte stabil nog att använda till dagligdags, det brukar stå om den är stabil nog.
    4. Ja du måste ha Odin, det går inte att ladda ner från Market. Om DU hittar program som hävdar att de är lagfix´s etc, så ladda inte ner dem då de är virus!
    5. Det värsta är att du gör din nu fungerande telefon till ett bokstöd och har slängt ut en jäkla massa pengar på en vikt.
    6. Man skulle kunna säga att det är själva kärnan av operativet och bestämmer hur processorn skall användas.
    7. Google.se

Det fina är att du har sökt den information och förmodligen redan hittat svaren.
    Om DU söker runt på detta forum kommer du hitta alla svar på dina frågor men DU var för lat för det utan ville istället att någon och i detta fall jag svara på dina frågor.
    Vad du nu ska göra är att fundera på om det jag skrivit är sant och gäller eller om det är något jag ljugit om i syfte att det ska gå dåligt för dig?...
    Det enda sättet för dig att ta reda på det är att antingen testa och hoppas på det bästa eller fortsätta söka informationen. När du sedan hittat informationen och insett att det jag skrivit kanske stämmer, insåg du att det inte var så svårt och att du ställt en jäkla massa frågor som det redan finns svar på men du är lat.
    Nu är ju återigen frågan den om det jag skrivit stämmer.
    Skål och god jul, din late jävel.
    ps. den heter I9000 och inte 19000. ds.

3. nushii

MINA ENHETER

Grejen är ju att jag har sökt informationen och läst men ej förstått riktigt, tänkte precis skriva hur mycket jag verkligen uppskattade dina svar tills jag läste den sista texten. Riktigt onödigt av dig att kommentera ifall du ska ha den stilen, kommentera isåfall inte alls. Får väl se dina svar helt oskrivna då.
    God jul!

Skulle va gulligt ifall nån hjälpte mig här. Behöver dock bara hjälp på 1,4 och 6. De andra har jag fått fram svaren till.

Edit: Hoppas du fick kol från tomten.

4. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

om du sökt info och ändå inte fattar så rekommenderar jag inte dig att ens försöka dig på dom här grejerna för då har du inte erfarenhet nog bakom ratten helt enkelt. läs elofs lathund här på swedroid, den dokumentationen går inte att inte förstå.

5. nushii

MINA ENHETER

Edit: Lathunden var guld värd. God jul!

6. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Nu har jag en lätt fråga som jag inte har lyckats hitta något bra svar på trots mycket googlande och läsning av Elofs lathund: i vilket steg låser man upp bootloadern? Jag antar att jag har en upplåst bootloader eftersom jag har CM men i vilket steg fick jag det? Jag har gjort följande:

1. Hade stock 2.3.3 och rootade med cf-root med hjälp av Odin. [06.01.2012][CF-Root 4.3] JP*,JS*,JQ3,JV-1KBHIOPQRSTAUV, JVU - su+bb+2e/CWM-rfs+ext4 - xda-developers
    2. Flashade CM via CWM
    3. Eftersom CM inte funkade som det skulle och lite andra problem flashade jag Ezbase med Ezodin.
    4. Rootade den versionen med cf-root via Ezodin
    5. Flashade CM igen som nu funkade.

Jag har alltså rootat genom att byta kernel. Så som jag har förstått det måste man ha upplåst bootloader för att kunna använda CWM och byta romar. Innebär det då att jag låste upp min bootloader när jag la in cf-root? Hur hänger i så fall kernel och bootloader ihop?

7. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Sgs har inte låst bootloader.

Telegram by phone

lassekongo likes this.
  8. nushii

MINA ENHETER

Fick precis världens hjälp av conny85, hade inte klarat göra nåt utan honom, har nu både rootat och installerat in en rom på luren!!

9. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har lite frågor ang. detta jag inte hittat svar på. Har bestämt mig för att än så länge behålla 2.2.1 men roota telefonen. Tycker CF-root verkar lämpligt för detta. Nu till frågorna som jag vore mycket tacksam om någon svarar på.

Försökte köra efter instruktionerna på sidan.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=788108

Repartition ska vara urkryssat i Odin. I de 2 versioner jag lyckades hitta (en med högst versions-nummer) fanns inte repartion-rutan med. Vad beror det på och går det lika bra om man kör en äldre version av Odin? Är kanske inte lyckat om repartion är valt utan man kan kolla det.

Laddade sen ner en kernel-fil som motsvarar den jag har och packade upp.

CF-Root-XW_NEE_JS8-v1.3-BusyBox-1.17.1.zip

När jag klickar PDA och väljer .tar-filen får jag felmeddelander "invalid image type".

Har frågat på sajten men inte fått svar. Har även googlat och hittat folk som skriver "kör på i alla fall" men det känns inte säkert. Hur bör jag göra tycker ni?

Slutligen en till fråga. Att flasha en kernel på detta sätt deletar inga appar eller annat?

10. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Öppna zip filen, tror det ska vara en .tar fil.

Galaxy s ~ tapatalk

11. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har gjort det. Blir inget meddelande om man väljer som Package (men då följer man inte instruktionerna). Har inte installerat usb-drivers än men det borde inte göra skillnad (ang. detta felmeddelande).

Ingen annan som vet vad det beror på och om man vågar flasha i alla fall?

En sak till. Efter ett misslyckat försök att roota med Z4root har jag tydligen Busybox installerad. Enligt vad jag läst på sidan om CF-root anar jag att den kan kollidera med Busybox. Den verkar dock omöjlig att avinstallera (speciellt om man inte har rootat).

Last edited: Jan 31, 2012
  12. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad menar du med det?
    Edit: Får inget felmeddelande när jag väljder filen som PDA, Kanske fel på odin?

13. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Installera drivrutiner och testa igen

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Tom200 likes this.
  14. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack. Ska göra. Något verkar också skumt med de versioner av programmet jag testat då de inte hade "repartion"-ruta.

15. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Får du ordning på det? PM mig annars så kan jag guide dig mer utförligt.

nushii and Tom200 like this.
  16. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har laddat ner usb-drivers och ska just testa.

17. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det gick perfekt och jag har root. :D

Tack till alla som hjälpt!

Undrar slutligen lite om CVM. Står på CF-root sidan att ROM Manager inte är kompatibel med CF-root (vet inte om detta bara gäller Gingerbread). Står annorlunda på en annan sajt. Man måste kanske lägga in den via update.zip. Hittar inte var jag får tag på denna fil.

Sen undrar jag också om man måste göra cachewipe och/eller fabriksåterställning efter man lagt in update.zip via 2e revovery? Verkade så enligt Elofs lathund, men inget jag känner för att göra i onödan.

Edit: Finns en version av denna fil länkad till från Elofs lathund men vet inte om det är den senaste versionen.

18. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Första gången jag gick in i recoveryn (2e) efter att ha roota råkade jag hålla någon knapp in för länge. Resultatet blev "applying multi csc". Vad är detta och kan det gjort någon skada?

19. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta med csc kommer upp nu varje gång jag går in i recoveryn. Det har med landskoder att göra. Verkar hur som helst inte störa.

Det jag undrar nu gäller CWM. Har provat lägga in den från Rom Manager och även från recovery flera gånger.

Varje gång jag kör 3-knapps-combo hamnar jag i 2e och inte i CWM. Kan ju i för sig lägga in update.zip därifrån så kommer jag in i CWM. Lite tråkigt att behöva göra det varje gång. Från RM kan jag
    dock komma direkt in i CWM.

Någon som lagt in CF-root (Froyo) som vet om det ska vara så? Av det man kan utläsa på sidan verkar det kanske så.

Har även en fråga ang. kernel jag la in (Cf-root). Governor på den är "Conservative". Har för mig det var "Ondemand" på o-rootad stock (2.2.1). Någon som vet vad den ska var som default?

Undrar också om jag kan ändra governor med denna kernel?

Last edited: Feb 2, 2012
  20. zed7en

zed7en Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

hjälp xD

hej jag har samsung galaxy s i9000.
    undrar om någon kan hjälpa mig att overclocka den och att byta rom eller nåt så den går snabbare vet je hur man gör xD