Övrigt: Recension av S4 Mini

Diskussion i 'Galaxy S4 Mini' startad av Skuggvarg, 22 sept 2013.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Här är den recension jag postade på Prisjakt:


    Samsung Galaxy S4 Mini får godkänt men präglas av designmissar och dumsnåla val av material och komponenter. Vill du snabbt få en uppfattning om mobilen kan du läsa min summering längst ner i recensionen.

    Design och material: 4 av 10
    Mobilens huvuddel känns välbyggd men skalet på baksidan känns oroväckande tunt och ömtåligt, så denna mobil tål nog inte att tappas. Tyvärr känns tapprisken stor, för mobilen är plastig, hal och väldigt tunn, vilket gjorde att jag fick dåligt grepp om den. Det plastiga materialet är för övrigt en riktig magnet för fingeravtryck, damm och djurhår. Dessutom väger den ovanligt lite jämfört med andra mobiler, vilket fick effekten att de starka vindarna utomhus var nära att blåsa mobilen ur handen på mig. Helt klart något att överväga innan man köper denna mobil. Trots det dåliga greppet är formatet dock behändigt och mobilen är relativt lätt att hantera med en hand. Med tvåhandsfattning borde greppet inte vara något problem men jag gillar inte att binda upp båda händerna för att använda mobilen. Volymknapparna sitter på mobilens vänstra sida (sett framifrån), vilket åtminstone för mig känns felplacerat, både när det gäller volymjustering i samtal och när man lägger mobilen i horisontellt läge för att fota och då måste trycka på underkanten för att zooma. Bakläxa på detta, Samsung.

    Skärmen: 8 av 10
    Många har klagat på att skärmen "bara" har qHD-upplösning (en fjärdedels HD). 256 ppi på en skärm som är 4.3 tum kan anses vara för lite men själv tyckte jag att både upplösning och skärmbelysningen var helt okej. Riktigt fin bild med bra respons och följsamhet i skärmen. Jag klagar inte på upplösningen men med högre upplösning och bättre skärm hade betyget blivit högre.

    Kameran: 9 av 10
    Kameran har en klart godkänd upplösning på åtta megapixel, optiken presterar bra (för att vara en mobil) förutom i mörker, vilket de flesta mobiler har problem med. Kameran är snabb och har bra respons, och har väldigt användbara extrafunktioner såsom serietagning på 20 bilder (dvs kontinuerligt fotande tills serien är klar eller till dess att man själv avbryter serien). Det enda negativa jag har att säga om kameran är det som redan nämnts om volymknapparna. Genom att de sitter på vänster sida hamnar de på mobilens undersida när man vinklar mobilen och ska fota i horisontellt läge. Vinklar man åt andra hållet hamnar zoomen förvisso på ovansidan men ligger då på höger sida av mobilen, där jag vant mig vid att ha en fysisk avtryckarknapp för kameran. Att det sen dessutom saknas en fysisk avtryckarknapp för kameran är också en liten nackdel. Så hur jag än vrider och vänder på mobilen är jag inte riktigt till freds med själva kamerahanteringen, men det är fortfarande en väldigt bra mobilkamera som gör ett utmärkt jobb med själva bilderna.

    Funktionalitet: 9 av 10
    De tidigare specifikationerna uppgav att LTE-versionen (4G) skulle ha 2 GB RAM men i slutänden blev det tyvärr bara 1.5 GB på den fronten. Det är dock ändå 50-200% mer RAM än många andra mobiler har, så man ska inte klaga. Kombinerat med den dubbelkärniga Krait-processorn på 1.7 GHz (en av de bästa processorerna hos mobiler i denna storleksklass) ger det ett extremt bra flyt i både menyer och appar, och S4 Mini uppvisade aldrig seghet eller lagg när jag hade den, förutom att ett tryck på den fysiska home-knappen medför 1-2 sekunders fördröjning innan hemskärmen visas men det beror inte på prestandan utan på Samsungs konstruktion av home-knappen. Fördelen med en sådan fysisk knapp är dock att man kan besvara samtal även om man har tjocka handskar på sig. Det uppskattas av vissa men själv har jag mobilhandskar och därför blir den långsamma home-knappen mest en nackdel för mig.

    Menyer: 4 av 10
    Samsungs omtalade och av många uppskattade TouchWiz-system rimmade inte alls med min egen uppfattning om hur menyerna ska se ut och fungera, och hur mobilen ska användas, så jag installerade snabbt en egen launcher från Google Play. Detta är förstås en smaksak men för mig blev TouchWiz en dålig upplevelse och bidrog därför till att sänka helhetsbetyget lite till.

    Ljudnivå: 4 av 10
    På papperet ska mobilen prestera bra ljud men det tunna formatet har tydligen medfört att Samsung fick spara in på högtalarna. För samtal, sms och aviseringar är ljudet godkänt men inte mer. Fler appar presterade väldigt dåligt ljud jämfört med de resultat jag fått från andra mobiler. Högtalarens placering är dålig, det är stor risk att den skyms av handen och därmed blir ljudet ännu sämre. Bottenbetyget är nära.

    Battteritid: 3 av 10
    Oväntat kort livslängd på batteriet! Den automatiska anpassningen av skärmbelysningen i förhållande till omgivningens ljus stjäl mer ström än den sparar, åtminstone när omgivningens ljus växlar mycket (exempelvis när man utomhus rör sig mycket mellan skugga och solljus). Batteriet räckte längre när man själv ställde in belysningen manuellt och lät den vara på samma nivå en längre tid. Väl nere på 20% föll batteriet oväntat snabbt till 5%, på ett fåtal minuter. När batteriet nådde 5% aktiverades energisparläget och skärmen släcktes helt, vilket gjorde skärmen omöjlig att läsa utomhus och efter fem minuter i energisparläge dog mobilen helt. Således varken pålitligt eller funktionellt, en mobil ska klara sig bättre än så på 5% batteri. Vidare gick det inte att stänga av energisparläget och släckningen av skärmen, helt klart en bugg i systemet. Batteriet är på 1900 mAh och ska kunna räcka betydligt längre än vad mobilen nu presterar. En stor besvikelse!

    Tillbehör: 4 av 10
    Endast det nödvändigaste medföljer; laddare och handsfree med en uppsättning olika "öronpluppar". Minneskort medföljer ej, en nackdel huvudsakligen för förstagångsköparen eftersom vi andra oftast redan har ett minneskort, och hade minneskort medföljt hade det troligen ändå ansetts ha för låg lagringskapacitet. Lite märkligt däremot att tillbehören var vita, oavsett om mobilen var svart eller vit. Känns lite respektlöst av Samsung, den som väljer en svart mobil vill troligen ha svarta tillbehör också. Det ger minuspoäng från oss som bryr oss om utseende och design. Laddningssladden var också ovanligt kort, vilket knappast kan gynna någon.

    Summering och totalbetyg: 5 av 10
    Den kraftfulla prestantan finns där och är ett stort plus, likaså är skärmen klart godkänd och kameran presterar bra, men betyget sänks av dålig batteritid, plastig känsla, undermåliga högtalare, dåligt placering av knappar och högtalare, buggig mjukvara och användarovänliga menyer. Allt detta gjorde att jag sålde min egen S4 Mini efter bara två veckors ägarskap. Jag kan tyvärr inte ge denna mobil mer än godkänt i betyg och jag avråder därför från köp.
     
    Last edited: 24 sept 2013
    kalleboston gillar detta.
  2. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Recensionen kompletterad med ett avsnitt om kameran, som jag råkade utelämna när jag skrev recensionen.


    Kameran: 9 av 10
    Kameran har en klart godkänd upplösning på åtta megapixel, optiken presterar bra (för att vara en mobil) förutom i mörker, vilket de flesta mobiler har problem med. Kameran är snabb och har bra respons, och har väldigt användbara extrafunktioner såsom serietagning på 20 bilder (dvs kontinuerligt fotande tills serien är klar eller till dess att man själv avbryter serien). Det enda negativa jag har att säga om kameran är det som redan nämnts om volymknapparna. Genom att de sitter på vänster sida hamnar de på mobilens undersida när man vinklar mobilen och ska fota i horisontellt läge. Vinklar man åt andra hållet hamnar zoomen förvisso på ovansidan men ligger då på höger sida av mobilen, där jag vant mig vid att ha en fysisk avtryckarknapp för kameran. Att det sen dessutom saknas en fysisk avtryckarknapp för kameran är också en liten nackdel. Så hur jag än vrider och vänder på mobilen är jag inte riktigt till freds med själva kamerahanteringen, men det är fortfarande en väldigt bra mobilkamera som gör ett utmärkt jobb med själva bilderna.