Lenovo A850?

Discussion in 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' started by robber, Oct 23, 2013.

1. robber

robber Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Läste tidigare att någon köpte denna till sin farmor.
    Vart då lite intresserad dock inte av någons farmor utan av telefonen.

Specen verkar helt OK samt nypriset som är ca 1000kr inkl frakt från "Asien"

Kollat lite filmer på youtube och allt verkar jolly good.

Någon användare eller farmor som har erfarenhet av denna som de kan dela med sig av?

Spec> http://www.gsmarena.com/lenovo_a850-5689.php

Köpa på ebay> http://www.ebay.com/itm/Hot-sale-Le...09720?pt=UK_Mobile_Phones&hash=item1e7f553618

Youtube> http://www.youtube.com/results?sear...7j3.10.0...0.0...1ac.1.11.youtube.P0fkGJ6lcG8

Tack för input, upplösningen känns lite kass men funkar för telefonens kostnad.

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Antar att du pratar om mig, tror inte någon annan här har den.

Jag har fått mobilen nu efter långa förseningar pga kinesiska nationaldagen :)8 dagar ledigt) och en vecka i tullen på Arlanda.

Jag tycker den är väldigt bra för priset.

+ Bra prestanda i spel (Mali-400MP2) och även i resten av systemet.

+ Dual SIM fungerar perfekt, inte märkt några konstigheter. Har provat med Telia/Tele2/Tre. Tre kunde glatt köra med 900 Mhz.

+ Lenovo har en massa smarta funktioner som inte finns i stock-Android, som väldigt många inställningar för att spara batteri, för att se batteristatus och att kalibrera batteri, för att ändra ljudprofiler vid olika tidpunkter etc. Lenovo launcher och desktopen har också många inställningar.

+ Kameran är OK och det finns blixt och många inställningar. Frontkameran fungerar men har VGA-upplösning.

+ Det gick utmärkt att se 720P MKV-filer hårdvaruavkodat med Diceplayer (fungerar med inbyggda spelaren, dock funkade inte AC3-ljud utan Diceplayer). Det såg bra ut även fast det egentligen är qHD.

+ Det finns notifierings-LED som i alla fall kan lysa rött och grönt. Trodde inte det fanns på den här modellen så det var roligt, det står ingenstans att det ska finnas heller. Egentligen tycker jag mobiler utan notifiering-LED är handikappade...

+ Skärmen har fem touch-punkter och har fungerat bra.

+/- Det finns ingen kompass men det visste jag när jag köpte (finns inte jättemånga andra sensorer heller men tillräckligt för vanligt användande). GPS och nätverksposition fungerar OK.

- Det finns 2GB minne för appar, och har inte lyckats flytta några appar till SD-kortet. Det är väl förväntat, det är lika på de flesta andra t.ex. Samsung men på Huawei så går det. Men i det här fallet kommer det inte göra något. Möjligt att det går på något vis, jag har inte googlat på det.

- Meny/home/back-knapparna är inte belysta vad jag kan se, lite dåligt...

Kan rekommendera den, särskilt om man vill ha 5,5"-skärm. Den är väldigt prisvärd, särskilt om man jämför den rena dyngan man får i Sverige för samma pris (pappa köpte en Samsung Galaxy Ace 2 nyligen, vilket j*a skräp).

Vill man ha mindre skärm eller högre upplösning finns det andra Lenovo-modeller som kanske passar bättre. Men för mig var den rätt modell.

Last edited: Oct 23, 2013
  3. robber

MINA ENHETER

Tack precis vad jag ville höra och du är nog barnbarnet jag beskrev ovan.

Vad gav du inkl allt och från vart köpte du den?

1. Har den ingen g-sensor för tiltfunktion etc?

2. Kompass bryr jag mig inte om så länge gpsen funkar.

3. Hur håller batteriet? Verkar vara en tät mystik här hittar ingen spec.

4. Hur upplevs tocuhfunktionen om du jämför med en dyrare telefon om du har gjort det dvs?

5. 2gb för appar har du koll på om tex spotifys offlineinnehåll också slåss om denna yta? En dealbreaker för mish.

Tack!

4. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Beställde från Aliexpress och gav totalt 1300 kr (men då tullade de på värdet som stod på paketet, tur i oturen...)

1. Angående sensorer:

vet inte riktigt vad som använder dessa, det finns ju accelerometer:

och jag kunde spela Riptide GP2 utan problem. Men vilka spel eller appar använder de sensorer som inte finns?

2. GPS funkar men den är ju inte supersnabb osv. Slog på EPO i MTK Engineer Mode och den såg lite fler satelliter men har inte testat jättemycket.

3. Det är ju 2250 mAh vilket är relativt mycket. Svårt att säga hur länge det räcker, jag använder den inte som min riktiga mobil utan bara för test och lek. Det beror ju på hur man använder den, men det finns strömsparfunktioner så att man t.ex. stänger av mobildata på natten (eller att den stänger av sig helt) osv.

4. Tycker den funkar rätt bra. Nu är det skärmskydd på den som säljaren satt dit, och tänkte låta det vara kvar, men tycker inte den skulle vara seg på något sätt.

5. Antar att Spotify använder SD-kortets utrymme (annars skulle det fungera dåligt för många, t.ex. Galaxy S2 som fortfarande väldigt många använder har ju också bara 2GB för appar).

robber likes this.
  5. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  6. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det nån form av tredjepartsupport för A850? Har inte hittat några custom roms, recoveries eller liknande.

7. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Finns väl några på needrom.com, på kinesiska och antagligen ryska forum, men jag har inte tittat så noga. Det finns engelskspråkig CWM att installera.

Den mobil jag köpte kom rootad, med play store och med multilanguage (inkl Svenska även om det inte var nödvändigt) så har inte kollat så noga. Men förvänta dig inte Cyanogenmod.

DaKKs likes this.
  8. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

needrom, got it. Tackar.

Undrar bara för jag funderar på att köpa en men var lite osäker om den har nåt community stöd. Roota går den att göra, även om den kommer orootad. Men det var just roms som jag var osäker på. Nu är ju Lenovo en att de bättre utveckarlna när det kommer till roms, de flesta kineslurar är sjukt buggiga, men lenovos lurar funkar riktigt bra har jag hört även med stock rom.

Cyan vet jag att det inte finns, tydligen saknas det sources till MTK chipseten. Om det blir nåt senare när Sony Xperia C släpps får vi se.

Är faktiskt lite kritisk mot storleken. 5 tum tror jag jag kan tolerera men 5.5 tror jag blir för stort. Dock ska den även jobba som gps och ice i bilen, så en stor skärm kan vara bra at ha. Kan fan inte bestämma mig...

9. robber

MINA ENHETER

Hej!

Den är såpass billig så du får igen pengarna om du säljer den här.

DO IT!

/Robin

10. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Små skumma märken och kopior är förstås buggiga, men de större kinesiska märkena är knappast buggigare än Samsung, HTC eller Sony. Snarare tvärt om skulle jag säga. På både Galaxy S4 och Note 3 följer ju det ena praktfiaskot efter det andra...

Om du inte specifikt behöver en stor skärm så kanske du ska kolla på någon annan modell. Lite dyrare men med 5.3" HD-skärm är ju S920. Även A820 är ju rätt bra och har 4,5"-skärm (men den har ingen blixt och ingen frontkamera), ZTE V967S har lite fler funktioner också och kommer med 5"-skärm. Samma gäller för Lenovo A830 som också har blixt (men den kostar lite mer och har slutat tillverkats vad jag vet). En ännu billigare modell som kan vara helt OK är Lenovo A760.

Om jag skulle köpa en till mig själv skulle det nog bli Huawei Ascend G700 (2GB RAM, 5" HD-skärm, 8GB flashminne + sdkortplats, appar kan installeras på SD-kortet osv).

Jag har testat alla nämnda modeller utom A760 och tyckte de var intressanta alternativ utan några uppenbara fel.

11. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Sant, det verka inte så särskilt bra för jättarna för tillfället.

Nja, A760 är bara marginellt snabbare med min nuvarande mobil. Gillar inte heller designen på 820/830. De känns så feta. 850 har tunna kanter och verkar mycket mer proportionerlig.

ZTE har jag haft tidigare och då var det bara trubbel, möjligtvis är de kinesiska ZTE bättre än de för den europeiska marknaden, men jag har ingen lust att chansa.

S920 ser intressant ut, men jag tror att det blir en A850 trots allt.

Är det Ebay som gäller eller vet du om någon bra återförsäljare? Pandawill brukade vara rätt legit när det kommer till kinamobiler, men nuförtiden känns det som om praoelever har tagit över.

PS: Neken M6 finns även. Tydligen ska det vara 1080p display på den också, nästan så att det skulle vara värt det där extra. Men den känns lite för bra för att vara sann för 190USD.

12. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    A760 får väl dubbelt så mycket i Antutu som en gammal Tegra2-lur?

ZTE-modellerna i Kina är mycket bättre än de som säljs i Europa, i alla fall om de kostar över 400 RMB. Du vågar inte chansa på ZTE men du tror att "Neken" (vilka de nu är) har buggfri programvara och felfri hårdvara? ;) Jag kan antagligen räkna upp 50 obskyra kinesiska märken på mobiler som är någolunda seriösa men Neken är inte ett av dom.

Stället jag köpte från skickar bara med DHL nu så du får nog hitta något annat ställe... Bara ta något som fått mycket positiv feedback.

13. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Min Atrix får strax över 10000 i antutu med Faux OC kernel. (8500 med stock utan överclockning) A760 får dryga 11000. Skillnaden är inte tillräcklig för att rationalisera en uppgradering på 1000 spänn. 16000 å andra sidan börjar likna nåt.

Jag litar inte på Neken heller. Litar inte på nåt PandaWill säger. Nämnde bara den för den är i samma prisklass som S920, och den har tydligen 1080p display. Hur pass legit den är vet jag inte. Har aldrig hört talas om Neken.

Då får det bli ebay isf. Finns ett par som har riktigt bra rep.

14. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Var typ en centimeter från att beställa en ZTE, men det blev en Lenovo A850 till slut.

En kul grej jag fick veta under min research är att lenovons MT6582 chipset är fullt kompatibelt med den nya octocore processorn. Är nog bara en tidsfråga innan nån galen kines med en BGA station kastar in en MT6592.

15. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Provade du att installera CWM? Får inte fason på den. Tydligen är det bara att köra recovery update i MobileUncle Tools och välja recovery.img. Men när jag testar så kommer jag bara tillbaka till 3e recovery... Har provat flera olika CWm recoverys till A850 men inte en enda funkar. Är rootad och allt.

16. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    När jag körde MobileUncleTools verkade den inte supporta MT6582M för jag fick inte ens välja MTK Engineer Mode utan fick gå genom en annan app.

Min mobil hade CWM förinstallerat (som fungerade) så jag försökte inte installera den själv.

17. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tusan. Min har lenovos egna, (3e recovery) och mobileuncle tools gör ingenting. Ska prova med adb imorron.

Romen som denna kom med är riktigt buggig. Verkar att säljaren har vart framme och rootat (väldigt dåligt) då jag får en jävla massa permission problem och random FC's. Email appen är helt obrukbar tex.

EDIT:

nope...

C:\Users\Doc\Desktop\FLASHING\ADB\adt-bundle-windows-x86_64\sdk\platform-tools>fastboot flash recovery recovery.img
    < waiting for device >
    sending 'recovery' (5854 KB)...
    OKAY [ 0.192s]
    writing 'recovery'...
    FAILED (remote:
    partition 'recovery' not support flash)
    finished. total time: 0.202s

EDIT2: Samlade ihop alla min ryskakunskaper och ska testa en rom från lenovo-forums.ru. Håll tummarna.

EDIT3: In Soviet russia, the phone flash you! CWM och Linerty rom installerat!

Last edited: Nov 16, 2013
  18. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Här finns det rom (S123 Android 4.2.2) med full multilanguage och gapps. Baserat på kinesiskt stock rom. Stöder även SD som internt minne. Rootad, utan några modifikationer och med stock recovery (3e recovery).

ROM

19. mfm

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Låter som den ROM jag hade inflashad från början.

Jag beställde en A760 också, får se om den är bra eller inte...

20. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ville bara nämna att MIUI v5 funkar prima. Helt klart värt att prova.