[GUIDE] Stänga av Sense UIs Home skärm

Diskussion i 'Hero' startad av behnaam, 7 aug 2009.

  1. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Med tanke på att antalet ägare av Hero växer och många frågor växer fram för nya användare så tänkte jag besvara en av dom enkelt här genom en snabb guide.

    Varför vilja stänga av Sense UIs Home skärm?
    Sense UIs Home skärm använder sig av processer som körs i bakgrunden för att kunna använda de olika applikationerna och widgetsen som finns på home skärmen. Dessa processer som körs i bakgrunden leder till att telefonen blir belastad och kan kännas slö i vissa tillfällen (beronde på hur många program man har igång i bakgrunden). Så genom att stänga av denna Home skärmen och istället använda Androids standard Home skärm (som inte är lika krävande) kan man snabba upp telefonen.

    Hur gör man då för att stänga av det?
    -Steg 1
    Gå in på Market, sök efter applikationen "TasKiller" och installera denna på din telefon.

    -Steg 2
    Starta TasKiller som du just installerat och tryck på knappen med en dödskalle liknande ikon på, detta kommer att stänga av alla program som är igång, så se till att du inte har något viktigt igång när du gör detta.

    -Steg 3
    Efter att du tryckt på knappen i föregående steg så ska du trycka på Home knappen (hårdvaruknapp) och en ruta med texten "Complete action using" följandes av två alternativ, "Home" och "TouchFLO". Eftersom att det är TouchFLO (Sense UIs home skärm) vi vill stänga av och hädanefter inte använda oss av så tickar man in alternativet "Use by default for this action". När du gjort detta ska du nu trycka på alternativet "Home" i rutan och du kommer att se Androids standard Home skärm!

    -Steg 4
    För att testa att allt funkade, gå in på någon applikation eller i menyn och tryck sedan på Home knappen (hårdvaruknapp). Om du Home skärmen du ser nu är Androids vanliga så har allt fungerat som det ska!

    Jag vill ändra tillbaka till Sense UIs Home skärm igen, hur gör jag?
    Gå på Settings > Applications > Manage Applications.
    Scrolla ner till du hittar applikationen som heter "Home" och tryck på den.
    Scrolla ner på till där det står "Launch by default" och tryck på "Clear defualts".
    Klicka sedan på Home knappen (hårdvaruknapp) och samma ruta som tidigare kommer upp med alternativen "Home" och "TouchFLO", ticka nu in alternativet "Use by default for this action" och välj sedan "TouchFLO". Nu startas TouchFLO upp och SenseUIs Home skärm är åter igen igång.

    Hoppas detta hjälpta folk som undrade! :)
     
  2. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Eller ännu enklare (jag snor din text)

    1. Gå på Settings > Applications > Manage Applications.
    2. Scrolla ner till du hittar applikationen som heter "TouchFLO" och tryck på den.
    3. Scrolla ner på till där det står "Launch by default" och tryck på "Clear defualts".
    4. Klicka sedan på Home knappen (hårdvaruknapp) och samma ruta som tidigare kommer upp med alternativen "Home" och "TouchFLO", ticka nu in alternativet "Use by default for this action" och välj sedan "Home". Nu startas Home som default.
     
  3. J0cke

    J0cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag "råkade" ändra tillbaka till normala Android fast upplevde inte så stora prestandavinster så valde att köra med Touchflo ändå.

    Någon som vet varför de marknadsför gränssnittet som Sense när de sedan har döpt det till TouchFlo i telefonen?
     
  4. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    "Clear defualts" Eftersom defaults står i plural funderar jag på om det kan vara några andra associationer som kan försvinna när man trycker på den.
     
  5. J0cke

    J0cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det enda som kommer hända då är att om två applikationer gör samma sak så får du göra ett val vilken du vill fortsätta ha som standardapplikation.
     
  6. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Så kan man göra, men man vill ju stänga av alla TouchFLO applikationer också för att få önskad effekt och det gör man med taskiller
     
  7. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Men det säger inte din guide.
     
  8. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Då har du inte läst hela, för i första delen av guiden står det nämligen varför TouchFLO segar ner telefonen och att man kan snabba upp telefonen genom att stänga av TouchFLO och dess processer. Detta gör man med hjälp av taskiller.
     
  9. J0cke

    J0cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man tjänar ungefär 12MB på att stänga ner TouchFlo och säkerligen en hel del processorkraft. Dock så känner jag att TouchFlo är så pass snabbt så att de ej behövs.
     
  10. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Guiden tar bara upp hur man stänger av TouchFLO och att det finns andra processer som detta använder och som då kan slöa ner telefonen, inte vilka de andra processerna är. Alltså gör det jag skrev samma sak som du skrev.
     
  11. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    du kanske inte tänkt på det men om TouchFLOs processer är igång och du väljer clear defaults och sen väljer Home som default så finns fortfarande touchFLOs processer igång fast i bakgrunden. Därför använder man Taskiller för att döda alla processer som är igång och sedan gör Home till default, och därav slipper att ha touchflos processer igång i bakgrunden!
     
  12. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Finns det någon bra lista som förklarar vad processerna gör och vilka processer som körs på vanilla. Kanske något för en Wiki.
     
  13. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Men fortfarande... det tar inte guiden upp. Om man ändå ska döda alla apps är det ju lika bra att starta om telefonen när man bytt till Home.

    Vi kan väl summera diskusionen till att det finns flera sätt att byta till Home på :)
     
  14. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Låter bra de :)
     
  15. LaZe

    LaZe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När jag klickar på taskillerikonen flyger jag till dialern och klickar jag sedan på homeknappen så startar sceneUI om igen. Jag har en rootat version av den senaste uppdateringen. Någon som upplevt samma problem?
     
  16. UserFo

    UserFo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Underbart! Då var det klart för mig, det blir en Hero. :)
     
  17. Gustaf87

    Gustaf87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22
    Man kan inte göra så att även fast man har TouchFlo igång så kan man stoppa procceser från att startas och dra kraft i bakgrunden såsom Peep och dom program som jag aldrig använder? Har lagt in ett ämne om det här tidigare men inte fått något bra svar.

    MVH/Gustaf
     
  18. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    efter vad jag läst på forumet så får man radera filerna på luren.. ja vill minnas att man behöver "roota" luren först..
    som sagt så har jag har läst om det här på forumet så prova att söka lite till...
     
  19. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Det finns en app som heter taskpanel, den kan nog göra det du frågar efter.
     
  20. xdanne

    xdanne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får det inte att fungera. Klickar på dödskalleknappen så jag dödar alla processer så bootar den bara om och startar upp allt. Trycker på Home knappen men inget som du beskriver händer.

    Kan hända att jag gör fel?
    Trycker upp taskiller, trycker på den röda knappen så den dödar alla processer, den kastar ut mig till "ring upp" funktionen. Jag trycker på "husknappen" på telefonen vilken jag gissar är Home, men inget händer, den bara startar upp alla processer igen.