Zooper Widget

Diskussion i 'Applikationer' startad av Marooned, 13 mar 2014.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Kunde inte hitta någon tråd om Zooper Widget. Tänkte att det vore trevligt om folk kunde dela med sig av deras hemmagjorda templetes, tips på sidor med tutorials och allt annat som rör Zooper Widget.


    [​IMG]

    Vad är Zooper Widget?

    Minimal, classy, extremely customizable, and battery friendly "Do It Yourself" widget with almost limitless possibilities!
    If you like the software and want to support the development please rate it! If you have issues or requests send me an email or use the forum at http://zooper.themerapp.com/support/home


    Länk till Google Play


    Här är en sida med många bra tutorials.

    Zoopers egna sida med tips och tricks

    XDA-tråd där folk delar med sig av teman

    Ännu en XDA-tråd med teman och templetes


    Mycolorscreens video tutorial

    [YOUTUBE]lokjPJ_m7MU[/YOUTUBE]


    Fire away!​
     
    Last edited: 13 mar 2014
    Evino gillar detta.
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte gjort så mycket avancerat ännu, men det jag har är en progress bar för solens upp- och nedgång i form av en halvcirkel. Tanken är att den väldigt, väldigt ungefärligt ska visa solens position på himlen (längst upp i cirkeln ungefär kl 12). Den byter också färg från gul till röd under dagens gång. Soltiderna kommer från en kalender med hjälp av Tasker, men finns även inbyggda i Zooper. Så här ser det ut:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1500876
    Dagräknaren är också Zooper

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Inga fler som använder Zooper?

    Jag har gjort min soltidsmätare lite snyggare och även fixat en sol som rör sig tillsammans med mätaren under dagen.
    [​IMG]
     
    Evino gillar detta.
  4. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har oxå knåpat på en likadan widget, men jag får inte till formeln. Skulle du kunna posta formeln (under avancerade parametrar) för hur solikonen rör sig så vore jag mycket tacksam. Trodde jag fått till min, men icke. Hur får man förresten till färg-toningen på cirkeln?

    EDIT: Där satt den! Efter mycket klurande å testande så fick jag till'et. Nice!
     
    Last edited: 16 apr 2014
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Härligt! Hur löste du det? Du kanske har en smidigare lösning än jag.

    Jag använde mig av att R*cos(v) är x-koordinaten på en cirkel med radien R och R*sin(v) är y-koordinaten. Sedan definierade jag v=pi*(t-t_1)/(t_2-t_1) där t är aktuell tid, t_1 är solens uppgång och t_2 är solens nedgång. Kvoten (t-t_1)/(t_2-t_1) kommer alltså variera under dygnet och därmed även v.

    Den här lösningen gör att solen kommer fortsätta hela varvet runt och alltså även gå upp morgonen efter. Jag är dock inte säker eftersom jag inte har varit vaken när den har gått upp, men den borde det ;) Solen kommer dock göra ett ganska långt hopp klockan 00.00, men det kan jag acceptera.

    Så här ser min lösning ut där faktorerna 3600 och 60 är för att omvandla allt till sekunder. Minustecknen framför radien 120 är för att solen ska gå från vänster till höger.
    Den varierande färgen får man genom att sätta Fill Mode till Gradient och ändra start- och slutfärg. Så för mig fylls endast övre halvan av cirkeln med färg och solen går hela varvet runt.
     
    hetp0st gillar detta.
  6. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER


    Nja, så ser inte min lösning ut riktigt :P Jag gjorde först en båge (halvcirkel, dvs bara tiden då solen är uppe) av typen progress-bar som jag centrerade i widgeten. Progressen i den motsvarar aktuell tid. Sen skapade jag ett bild-element med en bild av en sol som jag centrerade i widget och justerade mot nederkanten av bågens bägge delar (upp till vänster å ner till höger). Därefter lade jag in följande under avancerade parametrar:

    [ar]120[/ar] [as]$(#DH#*60+#Dm#<#ASH#*60+#ASm#) && (#DH#*60+#Dm# > #ARH#*60+#ARm#)?((((#DH#*60+#Dm#-#ARH#*60-#ARm#)/(#ASH#*60+#ASm#-#ARH#*60-#ARm#))*180)-90):(bo]0[/bo]$[/as]

    120 är radien på bågen. Siffran 180 är för att räkna ut hur stor del av halvcirkeln (180 grader) som solen varit uppe. -90 är för att justera så att halvcirkeln går från "kl 9 till kl 3" istf "kl 12 till kl 6". Lade oxå till att bara visa solen om kl är mellan soluppgång och solnedgång. Den borde gå varvet runt men hamna utanför widgeten annars... Klurigt att förklara, men jag hoppas du förstår...
     
    Last edited: 16 apr 2014
  7. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nähä, nu vill den inte :-( Trots att resultatet blir typ -80 så ritas inte solen ut rätt. Märkligt. Testade ju manuellt å då fick jag till så att -90 var när solen gick upp, 0 när halva soltimmarna gått och 90 när solen går ned. Märkligt...

    Edit:
    Med denna formel blir vinkeln rätt:

    [ar]120[/ar] [as] $(#DH#*60+#Dm#)>(#ARH#*60+#ARm#) && (#DH#*60+#Dm#)<(#ASH#*60+#ASm#)
    ?((((#DH#*60+#Dm#-#ARH#*60-#ARm#)/(#ASH#*60+#ASm#-#ARH#*60-#ARm#))*180)-90):(bo]50[/bo])$[/as]

    Men av nån anledning ritas solen på rätt höjd men på "fel" sida, dvs som solnedgång istf soluppgång. Vinkeln blir negativ, säg -65. Om jag istf för formeln skriver in -65 som vinkel så ritas solen ut rätt, dvs som soluppgång. Mysteriet tätnar :-)
     
    Last edited: 17 apr 2014
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Äh, solen går ju upp i öst och ned i väst så det är ju rätt som du har nu ;)

    Men lägg till ett minustecken någonstans i formeln. Det gjorde jag också. Jag vet inte riktigt hur [as] funkar, men trigonometriska funktioner som sin och cos är definierade så att vinkeln 0 är på den positiva x-axeln, dvs till höger på cirkeln, och 180 grader (eller pi radianer) är på den negativa x-axeln, dvs till vänster på cirkeln. Vinkeln ökar alltså moturs som bilden på Wikipedia visar. Så om man vill att den ska gå åt andra hållet får man lägga till ett minustecken.

    Edit: Prova också att göra om till sekunder istället för minuter.
     
    Last edited: 17 apr 2014
  9. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Hmmm. Lade till ett minustecken å nu funkar det. Får se vad som händer när halva dagen har gått. Men nåt mysko är det, lyckas inte bifoga en bild men nu visar resultatet av formeln två minustecken i rad. Det första är det jag la till efter ditt tips å det andra är uträkningen från formeln. Men! Dem är inte lika långa o_O. Det första är "normal långt" medan det andra är bredare/längre, jmf med hur det blir i MS Word om skriver "text -" följt av mellanslag. Jaj, man förstår inte allt. Så länge det funkar så :P
     
  10. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Som jag befarade så blev det knas när halva soldagen gått. Tar jag då bort det extra minustecknet så blir det rätt. Verkar som att den inte fattar att resultatet blir negativt även fast den skriver ut nån form av minustecken. Får väl lösa det med en till villkorssats, men det blir ju en jäkla kod-gröt ;-)

    PS
    Efter att ha hängt på minhembio (har annat alias där) kan jag notera att vi har samma tv, fast din är större å låter mer än min :-)
    DS
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Du har ju egentligen löst det på samma sätt som jag och med samma kvot. Enda skillnaden är att jag specificerar x- och y-koordinaterna separat och multiplicerar kvoten med pi. Så du kan ju prova min lösning istället om du vill :) Jag har inte så bra koll på [as] så jag kan tyvärr inte säga vad som är fel. Men var noga med att placera ditt minustecken rätt. Du vill väl att hela uttrycket ska bli negativt så se till att placera det utanför rätt parentes.

    Va? Vilken TV? :P

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  12. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag får svälja min stolthet å se om jag får det att funka med din formel istället...

    Jo jag antog att det var du även på mimhembio, väldans lika alias, men det kanske var fel (fast jag tolkar din smiley som att jag analyserat rätt). Har du gjort dig av med tv'n, läste att du hotade med blocket?
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kan ta mig en titt på din lösning senare och se om jag lyckas reds ut det. Måste bara lists ut hur [as] funkar först ;) ganska avancerad app det här.

    Nej, det är faktiskt inte jag. Jag har inte ens en tv i mitt lilla studentrum. Men jag tror jag har blivit kontaktad via pm åtminstone tre gånger här på forumet där folk tror att jag har varit någon på något annat forum. Det verkar vara ett populärt användarnamn, vilket jag definitivt inte trodde det var när jag valde det :P

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  14. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Å fasen, där ser man. Jaja, så kan det va. Ska som sagt testa din kod senare å se vad som händer...
     
  15. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nu är vi nåt på spåren här. Om jag använder följande formel (som jag klistrade in förut)...
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    ...så ser man att den räknar ut svaret till -XX.XX då mindre än halva soldagen gått, vilket är rätt. Men solen hamnar ändå alltid på "höger sida" (på nedgångs-sidan), trots att den borde hamna på uppgångs-sidan, vilket den gör om man manuellt skriver in ett negativt värde. Nu kommer det roliga, om jag lägger till ett mellanslag efter "?", så att formeln blir...

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    ...så blir resultatet en uppställning av uträkningen istf själva resultatet och solen hamnar rätt, iaf nu på soluppgångs-sidan av dagen. Får se vad som händer när vi går över till nedgångs-sidan :teeth: Upptäckte detta av en ren slump när jag satt å slet mitt hår över detta i-landsproblem :D

    Fortsättning följer...
     
    Last edited: 18 apr 2014
    masze gillar detta.
  16. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Japp, mellanslaget fixade till det. Men varför och hur förstår jag inte, men just nu skiter jag i det, är så nöjd över att se solen så sakta vandra över skärmen :cool: Tack för alla förslag och idéer!

    EDIT: La till en screenshot där jag även knåpat till så att månens upp- och nedgång finns med...
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 21 apr 2014
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Inget snyggt kanske, men jag fick hålla på ett tag innan jag lyckades göra en pie chart då det visade sig vara lite svårt att skapa fyllda cirkelsektorer i Zooper så jag tänkte att det kanske kan hjälpa någon som hittar det här inlägget någon gång. Resultatet blev så här:
    [​IMG]

    Det är tre stycken progress bars med curving = 360. Delarna av dem som inte är fyllda är helt genomskinliga. Sedan lade jag dem på varandra. Den som ligger "längst bak" är den blåa. Den är alltid helt fylld. Ovanpå den ligger gröna och ovanpå den är den röda. De täcker alltså varandra.

    Det visade sig även att man får ett litet hål i mitten av cirklarna om inte höjden och bredden på dem förhåller sig rätt. Jag provade mig fram tills det såg snyggt ut, beräknade sedan kvoten width/height och den blev i det fallet 3.42. Jag chansade på att det egentligen skulle vara pi så jag har använt det. Jag har dock inte hunnit funderat på någon matematisk förklaring ännu (om det inte beror på Zooper). Alltså width = height*pi om ni vill ändra storleken på cirklarna.

    Jag använder det här i ett Taskerprojekt som håller koll på hur mycket tid jag spenderar hemma, på universitetet och på övriga platser. Samma info som ovan, Zooper-filen och Taskerprojektet finns här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1514360#post1514360

    Det där var ju riktigt snyggt måste jag säga! Kul med jorden också! Nu känner jag att jag måste fixa månen också ;)
     
    Evino och Marooned gillar detta.
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Rätt cool klocka


    [​IMG]

    Filen finns här och guide om hur man sätter ihop den här.
     
  19. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Leker med zooper och popup widget. Zooper + tasker används ju av många, finns det någon annan kombo ni använder?
    ..och finns det någon bra sida med templet och annan info för Andvance parameter settings?
     
    Last edited: 1 maj 2014
    Evino gillar detta.
  20. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Någon som vet hur jag får igång en "progress bar" när jag spelar låt i spotify med zooper + media utility?
    Jag har detta i advance perameter: " [ox] $#TMU_ISPLAYING#=0?1000$ [/ox]
    och detta i min/max value: " #TMU_TRACK_PERC#"

    EDIT:
    Fått svar på xda, kod är rätt men z+mu+spotify är riktigt skakigt..

    《☆》
     
    Last edited: 1 maj 2014