Någon som har lekt runt med kameran och kommit på något roligt eller användbart?
Har nu redigerat tråden för att sammanställa lite vad folk skrivit:
Från DigitalMad (Löser problemet med ofungerande manuellt läge):
"Någon mer som har buggen med att Manuellt läge inte funkar när man har Svenska eller några andra icke Engelska språk? Haha, helsjuk bugg. Om ni har den gå in på språk inställningar och byt till Engelska(UK/USA) och gå in på Manuellt läge i kameran igen och testa rattarna ."
Från mig själv:
"För er som vill ha tips på inställningar så har jag följande (från att läst på internetz och testat själv):"
I auto-läget: EV -1 (undvika överexponering)
I kamerans inställningar (kugghjulet)
Sharpness -1
Contrast +0.5 (testat och kollat på datorskärm för korrekthet, exponeringsinställningarna du använder spelar roll också så det går inte alltid att köra på automatiskt, testa inställningarna för molnigt, soligt och motljus).
Mättnad: +0.5
Särskilt motljusinställningen är viktigt att använda, och i mörka rum inomhus är det nattläget, manuellt eller blixt som gäller. Nattbilder utomhus kan du strunta i nattläget då det använder för hög ISO och blir grynig. För nattbilder på landskap utomhus välj istället manuellt läge och sätt ISO på 400 (200 om du vågar) och väljs sedan en en slutartid som ser bra ut - gäller att hålla kameran still, men det blir fina bilder såvida du inte har rörliga objekt i bilden).
Blir mycket bättre bilder med alla dessa inställningar. Mindre urtvättade färger i dagsljus och mindre risk för överexponering. Autoläget är inte klockrent på någon mobil och det märke som tar bäst bilder med auto är iPhone enligt mig. Androidmobiler ligger lite efter när det gäller mjukvara. Du har dock fler alternativ för att manuellt ställa in kameran med HTC. m8-kameran är dessutom snabbast på marknaden och jag kunde ta bilder på min hund mitt i språnget.
För bilder tagna med kameran; scrolla runt i tråden - det finns massor av fina exempel från swedroid-folk och andra
.
Last edited: May 17, 2014