Guide: Nillkin skärmskydd i glas - och lite om hårdhet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Tiny Turtle, 13 sept 2014.

  1. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag tänkte passa på att reda ut ett par saker angående Nillkins skärmskydd i härdat glas eftersom det cirkulerar lite oklarheter.

    Till att börja med vill vi med en svensk Z2 ha modellen "L50" och inte "L50T" som är den lite längre kinesiska Z2:an med plastram istället för aluminium. L50 kallas även L50W där W står för "World".

    Sedan har de tre olika modeller av själva skyddet:

    Först den vanliga:
    Sony Xperia Z2(L50) H Anti-Explosion Glass Screen Protector Amazing H
    Produktkod: HG-SP SON-L50(WP)
    [​IMG]



    Sedan den lite dyrare
    Sony Xperia Z2(L50/L50W) H+Anti-Explosion Glass Screen Protector Amazing H+
    Produktkod: H+G-SP SON-L50
    [​IMG]


    Till bägge de här följer det med ett skydd för baksidan, men det är inte i glas utan traditionell klistrig plast och det blir inte alls lika snyggt (eller säkert).



    Den tredje produkten är dock ett glasskydd för baksidan:
    Sony Xperia Z2(L50) H Anti-Explosion Glass Screen Protector (back cover)
    Produktkod: HG-SP SON-L50
    [​IMG]

    Jag skaffade först en "H" och var jättenöjd med den - lätt att montera och passade bra och det går inte att jämföra med plastskydden utan känns precis som att ha den oskyddad. Dock provade jag att knuffa luren från ett balkongräcke på andra våningen och ned i en stenhäll och fick skicka in den på reparation. Luren träffade berget med ett hörn och Nillkin-skyddet höll faktiskt, men glaset under sprack och touchen lade av. Inte mycket att gnälla om från den höjden (och luren gick att starta så jag kunde få ut min data ur den också).

    Sedan dess har jag fått den reparerad och har bytt till ett H+ och det som skiljer är att man rundat av alla kanter på glaset vilket borde minska risken att det går flisor ur det. Dessutom tycker jag att den känns halare - faktiskt halare än originalglaset, men det kan vara placebo. eBay-säljarna är inte alltid så säkra på skillnaden mellan H & H+ (speciellt eftersom båda heter "9H") - jag fick ett H levererat trots att jag beställt ett H+, men efter en retur fick jag rätt produkt plus en ursäkt och ett flip cover som plåster på såret.

    Jag har ett baksidesskydd i glas på väg från dx.com (för 85 kr ink. frakt), men det har inte kommit fram än så jag får återkomma om hur det är.



    Hårdhet
    En sak att tänka på är det här med "9H". Det handlar ju om hårdheten på glaset och tanken är att få alla att tro att glaset alltså har hårdheten 9 på Mohs hårdhetsskala - dvs samma hårdhet som safir. Detta är dock inte fallet och om man tittar lite noggrannare så upptäcker man att varken Nillkin eller någon annan tillverkare av motsvarande skydd uttryckligen nämner Mohs skala. "9H" hänvisar istället till hårdhetsskalan för blyertspennor där 9H är den hårdaste varianten.

    [​IMG]

    Det härdade glaset är ju hårt och skyddar mot repor, men det är fortfarande en bit ifrån en nia på Mohs skala och inte riktigt den "Extreme hardness" som Nillkin förkunnar.
     
    Last edited: 13 jan 2015
    teal, nire431, tugge och 1 annan gillar detta.
  2. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Nu har jag fått skyddsglaset för baksidan så jag tänkte göra ett tillägg med mina erfarenheter.

    Till att börja med så är det inte "H+" utan bara "H" så kanterna är inte så där avfasade som på framsidan. Det är dock inte på något sätt vasst utan man måste nästan känna på den avfasade på andra sidan först för att tänka på det. Hålet över kameran hamnar inte perfekt centrerat utan lite för långt ned, men det är nån millimeters marginal på storleken så det fungerar fint ändå.

    Sedan två nackdelar: #1 - Den blir tjockare. Det extra glaset sticker bara ut en liten liten aning över kanten, men det räcker för att jag inte längre skall kunna få ned telefonen i DK36-dockan (identisk piratkopia) där den passade som en smäck tidigare. Möjligt att det funkar om jag bytte till den andra insatsen, men den vet jag inte var den är. Jag hade dock köpt två andra piratdockor (här), och i den passade luren riktigt dåligt tidigare, men där går det klart bättre nu även om det inte klickar i lika bra som i den första. :)

    Jag tog ett par bilder för att visa hur kanterna på skydden skiljer sig. Först H+-versionen på framsidan:
    [​IMG]

    Och sedan baksidan som är bara H:
    [​IMG]

    Nackdel #2 då? Jo, den blir hal! Inte i handen, men när den ligger på bordet så halkar den runt och om jag sätter snurr på den på ett vanligt skrivbord så kan jag utan vidare få den att snurra tio varv. :ehm:
     
    Last edited: 1 okt 2014
    Gurex gillar detta.