Roota Desire och olika roms, Frågor

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by Joche, May 16, 2010.

1. Joche

Joche Kid Droid Medlem

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Hej,
    (Postade detta först i nybörjartråden, men lägger det som en egen oxå i hopp om att fler ska se den och förhoppningsvis svara :P)

Vill först be om ursäkt ifall detta tagits upp någon annanstans. Jag har försökt söka i forumet men inte hittat något bra svar...

Jag har en HTC Desire och har läst om att den går att roota och också en guide för hur man gör (Om det finns någon bättre guide än denna: http://www.knowyourcell.com/htc/htc-...tc_desire.html får ni gärna tipsa :-) ). Det jag undrar är hur blir den efter en root? Jag vill ha kvar HTC Sense och allt sånt, det enda jag vill uppnå egentligen är att få möjligheten att köra program för att telefonen ska leka Wifi-hotspot. Funkar detta om man rootar Desire och kommer den se ut som innan i övrigt?

Tack för hjälpen.

Last edited by a moderator: Jun 6, 2010
  2. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Root innebär bara att du får fulla skrivrättigheter till alla partitioner vilket öppnar upp för många möjligheter (för Desire gäller dock vissa begränsningar i nuläget såsom ingen rw till /system när telefonen är bootad).
    Det har alltså inget att göra med "utseendet" - Sense kommer finnas kvar såvida du inte önskar bli av med det. Då är det bara att flasha en ROM utan Sense, det finns som sagt många möjligheter.

Din länk är trasig men jag skulle rekommendera dig att läsa denna rootguiden från mannen bakom root till Desire:
    http://android.modaco.com/content/htc-desire-desire-modaco-com/307365/04-may-r4-htc-desire-rooting-guide-now-with-hboot-0-80-and-os-to-1-21-support/

Ang. Wireless tether så fungerar det, om än inte helt problemfritt. Det jobbas säkerligen på det dock.

3. desire.

desire. Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja

Ny här så jag undrar bara vad wifi-hotspot är?

4. Zuul

Zuul Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du har mobil abonnemang med fri surf, kan du då dra igång wifi på mobilen så att alla i närheten kan koppla mot den, precis som det vore en trådlös router som har internet. Du kan välja o ha lösen eller helt öppen.
    De andra enheterna måste alltså ha wifi men behöver inget mer o de behöver inte betala något. Räckvidden är sämre än från en riktig trådlös router dock. Man får upp till 6mbit, beroende på hur bra täckning och abonnemang mobilen har.

Många mobilföretag vill inte det ska gå att ha detta på en mobil, för då kommer dessa abonemang ofta tanka mycket mycket mer än vanligt och störa andra i samma område. Så det funkar sällan på mobiloperativsystem som default. Men nästa Android 2.2 sägs ska ha detta så man slipper roota.

En hotspot kan oxå vara en enhet som en trådlös router med internet som ett företag satt ut så alla i närheten kan använda sig av. Dessa har ofta riktigt snabb hastighet på minst 10mbit. Ibland kostar dessa och man måste köpa på sig nån timmas användning. Även bussar och tåg kan ha detta men då är täckningen sådär.

Last edited: May 16, 2010
  5. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Vänta med root, rooten från Modaco är inte bra. Chansen är stora att din desire blir delvis "brickad" och det finns inget idag som löser det förutom att lämna in den. Det är direkt dåligt av Paul på Modaco att inte sätta rooten i karantän tills problemet har lösts.

6. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilka problem pratar du om? Har kört Modaco nu i någon vecka utan problem. Även om installationsanvisningarna är bra är det nog klokt att de mer oerfarna användarna avvaktar tills en ROM från HTC finns ute så man han återgå till den om något skulle skita sig vid rootningen. Det går ju att göra bort sig.

7. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Läs på xda eller modaco.

8. Gobbla

Gobbla Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

... Läs vad?

9. b.lindahl

MINA ENHETER

Ja, exakt läs vad? Det kommer alltid finnas de som har problem pga handhavandefel när de ska root:a. Jag skulle kanske inte heller rekommendera de som inte har lite mer datorvana att root:a så länge det inte finns en officiell ROM-fil från HTC som man kan slänga in för att återställa telefonen om root:ningen av Modaco-ROM:en skulle skita sig. Man ska dock ha klart för sig att det oftast de som har problem som är benägna att skriva i såna här ämnes/produktspecifika forum. T ex skulle ingen vilja köpa en Desire om man skulle läsa alla problem folk har med ditten och datten om man tittar i Swedroid:s forum. De som är helt nöjda, såsom jag skriver inte lika ofta hur fantastisk telefonen är.

Rootningen funkade iaf felfritt för mig när jag testade en andra gång och jag kör a2sd och telefonen är därmed fulländad i mina ögon.

10. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag menar inte att vara ohyfsad, men om du inte vet vad xda eller modaco är så kanske du borde fundera en gång till på att roota.... Eller missförstår jag frågan?

Själv hoppas jag på att 2.2 kommer till desire med wifi-tether och liknande.

Google: "modaco" och "xda" eller "xda Desire" och leta dig fram ;-)

Last edited: May 17, 2010
  11. Gobbla

Gobbla Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, VAD, som i VAD ska man läsa på XDA och Modaco, och inte vart. Oroa dig inte, jag är redan rootad och klar.

12. Pallee

MINA ENHETER

Hehe ok, mitt misstag :P Här kanske du kan kolla: Modaco
    vet inte om den är gammal nu... kanske finns mer info om man orkar leta ;)

13. phete

phete Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Han ville nog mer ha en direktlänk till någon tråd som förklarade vad det "stora hemska problemet" var med modaco-rooten... inte root-tråden själv, eftersom han redan sa att han hade rootat :)

14. Gobbla

Gobbla Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis! = )
    Om den här tråden är det som menas verkar det främst vara SBS.

15. Pallee

MINA ENHETER

Jag ska nog inte skriva mer här... blir bara hackad på, haha ;) Jag har iaf försökt hjälpa någon... Lycka till med rootandet, själv hoppas jag väntar jag på 2.2...

16. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Du har inte läst tråden. MÅNGa som har brickat sina lurar pga defekt rootprocess

17. Gobbla

Gobbla Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo jag kollade bara som hastigast, det verkar faktiskt vara så, det är flera som påstår att de har följt stegen till punkt och pricka och ändå har problem. Fast bricka är väl ändå att ta i, eller innebär det att de inte kan ladda sina telefoner?
    Vore intressant att veta vilken bootloader- och ROM-version de kör...

18. Mamed

Mamed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det inget sätt att backa up eller ghosta sin telefon innan man rootar som man kan falla tillbaka på ifall det Skiter sig?

Förlorar man garantin om man rootar eller täcks rooting av det?

/Mamed

19. b.lindahl

MINA ENHETER

Nej i dagsläget finns det, så vitt jag vet ingen ROM-fil man kan slänga in för att återställa telefonen. Den dagen HTC släpper en ROM-uppdatering kan man slänga in den om det skulle skita sig med rootningen.

Det verkar råda lite delade meningar kring garantin. Jag skulle bli väldigt förvånad om garantin fortfarande gäller om man rootar och måste lämna in telefonen av någon annan anledning. Den dagen man kan återställa telefonen med en HTC-ROM ska det dock inte vara något problem att åteställa utan att det går att se att man tidigare rootat telefonen.

20. Gobbla

Gobbla Baby Droid Medlem

MINA ENHETER