Beteende hos kompassen

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av chsw, 22 maj 2010.

1. chsw

chsw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur fungerar kompasserna i era Desire?

Min måste kalibreras varje gång ett program ska använda den, annars visar den norr fel, samt att norr flyttas om jag vrider telefonen (dvs den pekar åt olika norr beroende på åt vilket håll telefonen pekar). Efter kalibrering verkar den visa (tillräckligt) rätt. Tror nästan det räcker med att man går in i en meny i vissa program för att den ska behöva kalibreras om när jag hoppar tillbaka i programmet (antar att vissa program slutar läsa av sensorn medans man står i menyn).

Om jag går spikrakt åt ett håll (med kalibrerad kompass) så fladdrar nålen eller kompassriktningen (t.ex konen som syns i maverick) fram och tillbaka, för att stabilisera sig när jag står still igen.

Fungerar era likadant eller visar dom alltid norr rätt och är stabila fast ni är ute och går? Fundersam på om det är mjukvaruproblem eller hårdvaruproblem som gör detta beteende.

2. aten

aten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Minns inte om det var Compass jag testade och det var inga probs, den använder gps och har lite inställningar du kan kolla på.

3. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Som hobby-geocahcahre* upplever jag samma problem även om det inte är något större problem eftersom att det är mycket sällan man behöver ha kompassriktningen mer exakt än ±10°. Om man behöver mer exakt angivelse bör man kanske skaffa sig ändamålsenlig utrustning så som en riktig gps, en riktig kompass och så vidare...

*www.geocaching.com

4. chsw

chsw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag egentligen funderade på var om ni måste kalibrera era kompasser varje gång ett program aktiverar den, samt om era kompasser fladdrar en hel del fram och tillbaka trots att ni går rakt fram.

Det är ju egentligen ingen livsnödvändig funktion på en telefon, men om de flesta har kompasser som fungerar riktigt så måste det ju vara något fel på min, och i såfall "måste" jag skicka in telefonen och få den lagad/utbytt (något jag egentligen inte vill då jag helst inte vill vara utan så länge).

5. chsw

chsw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet löst genom att göra en återställning av telefonen.
    Iallafall problemet med att jag var tvungen att kalibrera kompassen varje gång ett program skulle använda den.

Den är dock fortfarande fladdrig, men det får man väll leva med antar jag...

6. drewi

drewi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Fick min desire idag på posten och den har exakt samma beteende :( Måste kalibrera om kompassen varje gång jag går in i en app, annars pekar den nordöst.
    Har försökt med en fabriksåterställning men den krånglar fortfarande.

Är det bara att lämna in den på service eller?

7. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om man finner risken och tiden att lämna in telefonen till anovo värd att kanske få tillbaka en kompass som fungerar precis lika bar/dåligt som din nuvarande... för all del - lämna in telefonen... Jag anser att det helt klart är värt den tiden det tar att göra 4-6 "åttor" när man behöver kompassen jämfört med att vara utan telefonen i 4-6 veckor...

Efter kalibrering visar min kompass i desire precis samma riktning på norr som en magnetisk motsvarighet från silva... (före kalibrering skiljde det ~10°)