Desire "självstyr" med hörlur inkopplat?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av recman, 25 maj 2010.

1. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har upptäckt ett mycket irriterande problem med min Desire. När jag kopplar in hörlurar, eller framförallt kabeln till bilstereon (3.5mm mellan Desire och AUX-ingången på bilstereon) så kan mobilen få för sig att utföra vissa kommandon på helt egen hand, tex dra igång den inbyggda musikspelaren, byta låt i Spotify om det är igång eller bara pausa musiken. Detta trots att skärmen är låst och jag inte ens rör telefonen.
    Jag upplever problemet främst de första 2-3 minutrarna när man kopplat in hörlurar/AUX-sladden, sen verkar det som att det stabiliseras och fungerar som det ska.

Eftersom det bara är musikprogram (inbyggda spelaren och Spotify jag märkt av det med) så funderar jag på om det av nån anledning kan vara så att det är de signaler som man kan använda för att tex byta låt mha knappar på ett headset, att alltså telefonen tror att den får såna signaler, trots att inga sådana knappar finns? Min enda teori...

Min fråga är väl kort och gott om nån känner igen problemet och kanske till och med hittat en lösning?

2. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag har råkat ut för samma sak med en billig FM sändare. Den startade om låtar från början eller ringde upp senast slagna nummer. Detta hände oftast då jag svängde så att FM sändaren rörde på sig. Misstänkte att det hade att göra med 3,5 mm kontakten och antalet kontaktytor denna har. Så vi är nog inne på samma spår.

3. Pixeln

Pixeln Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Samma här, när jag drar ur lurarna, kan den ibland dra igång den inbyggda musikspelaren.
    Irriterande om man missar och går ifrån luren o så ligger den o spelar musik...

4. aten

aten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade det problemet med original headset redan från första dagen, efter att jag "lekt" färdigt med en massa appz gjorde jag en hard reset to factory default.
    Nu sedan 5 dagar gått no probs ännu.

Kan inte säga om det är löst och vad som ev. löste det.

Last edited: 25 maj 2010
  5. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Har bara märkt det med FM sändaren, aldrig med några headsets varken original eller andra. Så jag drog slutsatsen att det var den skräpiga FM sändaren.
    Får väl lägga en rulle silvertejp i bilen så jag kan tejpa fast eländet så sändaren ligger still, för funktionen i övrigt var nice.

6. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har detta problem när jag lyssnar på spotify med öronsnäckor (Sennheiser). Skärmen är låst och den pausar/byter låt/gör vadsomhelst. Riktigt irriterande när det händer.

7. nikals

nikals Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har också problem med att den byter låt :( Har bara märkt att det hänt när jag har pillat själv tex bytt låt och sen låst den, då har den hoppat några spår framåt. Grymt irriterande, men några gånger har den faktiskt valt riktigt skön musik ;) Använder iPod-snäckor

8. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Har för mig att det finns (minst) en tråd som handlar om samma sak i Nexus One forumet, tror dom kom fram till att det berodde på kabeln/kontakten och att problemet försvann dom provade med en annan kabel. Sök om ni kan hitta den tråden och se vad dom har skrivit där.

9. nikals

nikals Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nåt jag också har märkt är den upptäcker vanliga lurar som headset så om jag pratar i telefon med de inkopplade så hör den jag pratar med inte mig, för telefonen tror att det finns en mick på hörlurarna

10. NewfarM

NewfarM Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Har samma problem. Riktigt irriterande då jag inte kan prata i BT-headsetet utan att först rycka ur kabeln ur telefonen.

11. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

:)
    http://code.google.com/p/android-headset-blocker/

12. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tackar Moody, helt missat ditt inlägg. Ska testa detta direkt!

Kika mest in igen för att berätta att en U8220 som nu fått Android 2.1 även den har samma problem. Felet fanns inte innan 2.1 (den körde 1.5 då). Så kan felet ligga i 2.1:an?

13. Eugene Tooms

Eugene Tooms Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!
    Har haft min Desire sedan i tisdags och har samma problem med hoppande spår i Spotify.
    Kör med ett par rätt bra och ganska dyra Sennheiserlurar så det känns inte jätteaktuellt att byta dessa permanent...

Skulle vara intressant att veta om hard reset som Aten nämnde funkar, dvs om Spotify rullar på som det skall. Någon mer än Aten som har provat?

Löste headset blockern problemet recman? Blir inte riktigt klok på vad headset blockern gör? Blockerar funktioner i headsetet? Mina lurar har inga reglage så det finns ju inte så mycket sådant att blockera... Jag kanske har missuppfattat något. Inte alls omöjlig

14. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det verkar som att telefonen tror att den får styrsignaler och om då headset blockern blockar dessa falska signaler borde problemet försvinna.

15. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har uppfattat funktionen av Headset Blocker precis så som samster93 skriver. Alltså att appen stänger av funktionen som gör att man kan styra telefonen med hjälp av hörlurar/headset med knappar.

Jag har bara haft tillfälle att testa Headset Blocker under ett träningspass än så länge, men då fungerade det mycket bra. Tidigare har det alltid hunnit bli nåt strul under ett sådant träningspass så jag har goda förhoppningar om att appen ska lösa mitt problem (även om det kanske är lite för tidigt att ropa hej än).

Headset Blocker har med en smidig widget för att starta/stoppa funktionen så man kan enkelt anpassa detta efter sina behov, om man tex skulle vilja koppla in ett headset med mic och svarsknapp.

16. Eugene Tooms

Eugene Tooms Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok. Lustigt nog har Spotify funkat perfekt sedan jag skrev mitt inlägg... Får se hur det går idag.

17. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag har exakt detta problem då jag kopplar up mig mot min Nexus-docka. Helt plötsligt går den inbyggda spelaren igång oavsett om jag har musik igång eller inte. Sker kanske en gång av fyra. Händer både vid dockning och om man stänger av strömmen. Har en gång hänt när jag hade bilen igång och kom i närheten av den så att blutoothen kopplade in till dockan...

Är helt klart "falska" signaler, men jag tror de ligger i mjukvaran...

18. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kopplade in ett par hörlurar precis (som ej är original) och fick samma problem. Problemen uppstår endast när jag rör kabeln/kontakten, så kan det helt enkelt inte bero på uttaget ? Alternativt att mjukvaran är känsligare för signaler i 2.1 (kom att tänka på det när jag läste om raceman)

19. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag hade nyss detta fel med det medföljande headsetet, man undrar vad de har för kvalitetskontroller borta i taiwan.

20. Linkanpalsson

Linkanpalsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oerhört irriterande!

Jag har en Htc Legend och när jag använder AUX ingången på stereon i bilen så vill den gärna öppna den befintliga musikspelaren. Jag har testat en hel rad olika program, men resultatet är detsamma. Även när jag spelar den befintliga spelaren så vill den hela tiden byta låtar. Är det någon som har hittat hur man löser problemet så får den personen gärna dela med sig!
    Det är riktigt irriterande!

Tack på förhand!