QVGA kontra HVGA, någon som kan förklara?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av teddyjohan, 6 jun 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu när det finns åtminstone tre vanliga QVGA modeller ute på marknaden tänkte jag att det kanske är på plats att försöka förstå vad det egentligen innebär.

Som framgick i en av mina tidigare trådar så är det största problemet jag upplever med bilder etc. på Tatton (QVGA) just att det är 65K färger. Gradienter och färger ser helt enkelt hemskt ut, men i övrigt märker jag inte av att det är QVGA direkt. Så om man har en QVGA skärm med 16M färger, vad är egentligen nackdelarna?

Något jag personligen lagt märke till är att det ser mindre skarpt ut, inte suddig, men helt enkielt mindre skarpt. Grafiken, särskilt text, känns lite "rounded". Har det med upplösningen att göra?

Jag upplever det dock inte som ett problem (och ärligt talat ser det inte mkt bättre ut på min iPhone) med min QVGA, men eftersom bokstavligt talat ALLA (här och på andra ställen) klagar på QVGA måste jag försöka få lite klarhet. Visst är det väl så att bildkvaliteten egentligen blir lika bra (beroende på färgerna), MEN att allting blir lite "större"?

Personligen tycker jag att QVGA funkar bra på Tattoon (2,8") men eftersom skärmen är liten så blir knapparna också det. Därför borde ju rimligtvis Wildfire med 3,2" QVGA skärm funka bättre - större knappar, t.ex. Men blir det då också suddigare?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 393
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Antalet pixlar per tum är betydligt mindre på en 2,8" QVGA-upplöst skärm än en 2,8" HVGA-upplöst skärm.

Här kan du se hur effekten, om än på ett extremt vis, ser ut med färre pixlar/tum: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dpi

För tryck brukar man rekommendera minst 300DPI (punkter per tum) för optimal kvalitet och lägre än så skall vi definivit inte sträva efter att använda för bästa möjliga användarupplevelse.

Du kan räkna ut ditt DPI-värde här: http://members.ping.de/~sven/dpi.html

När vi pratar TFT-skärmar talar vi dock om pixlar och inte punkter, varför man brukar skriva PPI (pixels per inch) i stället. Här följer en lista på hur landet ligger idag:

Sony Ericsson X10 4" WVGA: ~240 PPI
    Magic 3,2" HVGA: ~180 PPI
    iPhone 3,5" HVGA: ~165 PPI
    Sony Ericsson X10 mini 2,55" QVGA: ~160 PI
    Tattoo 2,8" QVGA: ~140 PPI
    Wildfire 3,2" QVGA: ~125 PPI

Som du ser har Wildfire ett väldigt lågt värde och det är onekligen något som kommer att innebära mindre skarp text än på Tattoo/X10 mini. Så för att svara på din fråga, ja, det kommer att bli suddigare.

Angående storleken på grafik i Android så är operativsystemet designat för att skala om på ett sådant vis att storleken för användaren vad berör knappar etc alltid är konstant oavsett skärmstorlek/upplösning, titta gärna på exempelbilden här där det framgår extra tydligt:
    http://developer.android.com/guide/practices/screens_support.html#density-independence

Ovanstående stycke gäller dock inte alla applikationer, det beror helt på hur utvecklaren gått tillväga när han skrivit den och har man inte gjort ett bra jobb eller bara tänkt att applikationen bara skall fungera på en specifik upplösning (vanligt för tex spel), så kan knappar och grafik faktiskt variera skärmstorlekar emellan.

3. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ett mycket bra svar, högst intressant! Skärmstorleken på WF är väl ca 12% större än Tattoo; kan man då tala om proportionerligtvis 12% suddigare skärm?

Det skulle vara intressant att kunna jämföra en screen från Legend och en från t.ex. Wildfire (eller Tattoo) sida vid sida, men jag har inte lyckats hitta någon sådan. Bara foton, som ofta inte blir så bra när man fotar displayer på förekommen anledning, och de flesta jämförelesbilderna på just Wildfiren är ju på storleken snarare än innehållet. När den ligger bredvid Desiren har den vad jag sett aldrig visat samma hemskärm eller så, förutom möjligtvis "huvudskärmen" men den ser ju rätt bra ut oavsett (HTC standardklocka).

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 393
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Yepp, så skulle man nog kunna uttrycka det.

5. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite av ett sidorspår kanske, men på Wikipedia-sidan du länkade till står att datorskärmar (TFT) som regel har minst 72 PPI. Är inte det fruktansvärt lite då?

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En datorskärm tittar du på på mycket längre avstånd.

Man måste alltid ta hänsyn till betraktningsavståndet. Såna här stora reklamskyltar som sitter längs motorvägen har en upplösning på kanske 30 PPI.

På 5 meters håll ser du antagligen ingen som helst skillnad mellan en utskrift i 50 PPI och en utskrift i 300 PPI.

7. Lawgiver

Lawgiver Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I detta sammanhang bör man begrunda att Apple Ipad endast har en upplösning av 131.96 PPI. Mig veterligen har den gjort bra intryck på sina användare.

http://members.ping.de/~sven/dpi.html

8. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Beror inte det på IPS och betraktningsvinkeln? Avståndet blir väl iaf längre!