Guide för att roota

Diskussion i 'Legend' startad av urbanlarsson, 16 jun 2010.

  1. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Hopp, nu har jag rootat min Legend, skrev en guide medan jag höll på: http://www.techbloggen.se/blog/2010/06/16/roota-htc-legend/

    Någon som har förslag på vad jag ska ha rootaccessen till förutom marken enabler och adblocking / titanium backup?

    Jag har en Nexus One som jag använt ett tag och brukar sitta och byta ROMar rätt ofta, hade hoppats på en FroYo port men tycks inte hitta någon, så tar gärna emot lite ROM-rekommendationer.

    Sen undrar jag också om någon använder ROM-manager (jag har premium). Den hittar inga ROMar för min Legend men den är klockren för Nexus One.
     
  2. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Schysst guide. Sparar den i favoriter tills det känns aktuellt för mig att roota! :)
     
  3. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Nu har jag hittat en riktigt bra anledning att roota: http://code.google.com/p/android-wifi-tether/

    Skönt att kunna använda iPaden igen så den får internet-access via telefonen.

    Säg till om du har några problem med guiden men får du till ett gold-card så har du gjort det mesta så jag tyckte inte det var så farligt att roota, tog lite tid bara.
     
  4. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En bra grej är ju att kunna lägga in program på SD-kortet. Jag håller på och få krupp på att minnet fylls upp HELA tiden på min lur...
     
  5. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jo, jag har tagit Apps2SD för givet nästan, men en klart bra funktion, och faktiskt viktigt enligt mig på Legend. Har aldrig haft minnesproblem med min Nexus One men har redan fått det på Legend, så det är verkligen en bra anledning att roota.
     
  6. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    De flesta av mina behov av rootning kommer stillas när/om Froyo släpps till Legend. Jag tänker nog hålla mig i skinnet ett litet tag till och se hur utvecklingen på den fronten ser ut. Och jag tänker heller inte roota förrän det faktiskt går att köra Froyo på en rootad Legend, men det borde väl bara vara en tidsfråga tycker man. Sen tycker jag väl iofs att det är snudd på mänsklig rättighet att ha root-tillgång till sin egen telefon/dator, kan inte förstå varför man inte får det...det är ju för bövelen Linux.
    Hur som helst, skriv gärna lite mer om dina erfarenheter med telefonen efter rootningen när du haft tid att prova ut det lite grann. Vore uppskattat!
    Tack för guiden förresten!
     
  7. Fezze

    Fezze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    644
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    en utav anledningarna till att jag rootade min legend var Live Wallpapers! jättefint :D och en till sak är ju wifi tether, (som kommer komma med FroYo) :D
     
  8. JonasD

    JonasD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om jag rootar min Legend, kommer jag fortfarande att ha kvar svenska menyer?
     
  9. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ja, du kommer t.o.m ha kvar svenska menyer även om du lägger in ett custom ROM.
     
  10. biljard

    biljard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Beroende på vilken ROM han lägger till.. :)
     
  11. JonasD

    JonasD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ok, men det finns svenska roms att ladda ner då?
     
  12. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Jag tror alla roms är svenska (menyer etc), då det är WWE versioner.

    Dock verkar detta inte fungera på min legend med senaste updaten (1.31.405), den fastnar bara på writing 'zip'... efter sending 'zip'...

    Drar man ut batteriet är det sen som om inget har hänt... dvs, den bootar som vanligt.
     
  13. biljard

    biljard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Lespresso 1.0 ROMen har inte svenska iaf, de flesta andra är dock WWE versioner som du säger.
     
  14. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Hur får ni tether och fungera? När ja kör den så hittar min laptop datorn och ansluter. Telefonen blippar sen och visar min dator som klient samt vad den fick för IP, men sen så får inte datorn anslutning till "internet", dvs wireless iconen i win7 har 5 staplar men et kryss.

    Verkar inte heller kunna pinga telefonen.
     
  15. Antonioz

    Antonioz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vilka för- och nackdelar finns med att roota? Kan man även unroota sin telefon om man inte vill ha kvar det sen?

    att "roota", är det ungefär som att "jailbreaka" sin iphone ?
     
  16. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    roota är ett okunnigt och slarvigt begrepp tycker jag som kommer från order root, root är namnet på administratörskontot (kontot med mest användarbehörighet).

    Egentligen för att få tillgång till samma rättigheter som root så räcker det med att köra från en terminal (finns som apps utan root krav) och köra kommandot su (för att köra ett sådant krävs det lösenord).

    När man "rootar" sin telefon så bibehålls det vanliga systemet, sen vill många lägga in annan operativsystemsprogramvara så att fler funktioner öppnar upp sig, nyare operativsystem m.m.

    Men för att enbart roota måste man egentligen INTE byta ut operativsystemet. Fast nuvarande metoder inbegriper ett totalt utbyta av systemet. Klumpigt men gör sin sak. Vore enklare om någon fixade en app som knäcker su.