Internet via 3G eller WiFi stannar hela tiden

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av donfuego, 22 juni 2010.

1. donfuego

donfuego Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Har haft min Desire i snart två månader och är nöjd med den. Dock har jag ett problem...

När jag använder Internet Sharing via USB så kopplar den ner hela tiden. Jag har inte mätt tidsintervall men det känns som den kopplar ner efter en stunds inaktivitet. Om jag t ex har ett shell som ligger och pingar mot en server hela tiden i bakgrunden så kopplar den ner mer sällan.

Jäkligt störigt är det och jag undrar om fler har samma problem? Jag kör 32 bitars XP med SP3.

Last edited: 18 augusti 2010
  2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det är inte operatören då som kopplar ner? eller måste du rycka ur sladden och göra om hela processen?

3. donfuego

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det räcker med att jag väcker telefonen så kommer uppkopplingen igång igen. Själva nätverksanslutningen stängs aldrig, det är bara själva trafiken som dör. Därför måste det bero på telefonen.

4. Spannen

Spannen Baby Droid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör också Win XP SP3, och USB-tethering med min desire, och jag upplever ungefär samma sak.

Ibland "dör" uppkopplingen på datorn, men det fungerar hur bra som helst att surfa på mobilen. Drar jag ut USBn och sätter i den igen så fungerar det igen på datorn.
    Edit: det är alltså bara trafiken som inte verkar gå fram. Själva anslutningen dör inte.

Det verkar dock inte så regelbundet som jag uppfattar att du har det. Ibland har det fungerat en hel dag utan problem, har kunnat spela CoD i flera timmar o.s.v. Men ibland dör uppkopplingen var 10e minut.

5. donfuego

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp. Det är exakt likadant för mig. Undrar om det är XP-specifikt problem eller om det är samma problem på andra operativsystem?

Nyfiken: Du kör möjligtvis inte "Data Counter Widget"? Jag inbillar mig att det började efter jag installerade den.

6. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör tethering till ubuntu och upplever inga problem alls

7. donfuego

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I ett försök att samla alla kring detta problem för att gemensamt hitta en lösning finns här nedan några punkter att titta på. Det viktiga är att du rapporterar problem och eventuella orsaker och lösningar du kommit fram till i denna tråden.

Symptom:
    3G och/eller WiFi uppkoppling "stannar" slumpvis (en eller flera ggr per dag). Efter att man tänder skärmen genom ett tryck på Power knappen så kommer uppkopplingen igång igen. Stämmer inte denna beskrivningen på ditt problem, var vänlig och leta efter svar i en annan tråd. Denna tråd är enbart tillför ovan nämnda problem.

Tänkbara orsaker:
    • Inställning i Desire
    • Bugg i Desire
    • Bugg i Drivrutiner
    • Någon App har installerats som stoppar trafiken

Tänkbara lösningar:
    • WiFi Sleep Policy - För Wifi finns en inställning som stänger av Wifi efter 15 minuter. Denna kan ändras genom Settings->Wireless & networks->Wi-Fi Settings->[tryck på menu och välj Advanced]->Wi-Fi sleep policy. Detta verkar dock inte hjälpa för alla.
    • Enable always-on mobile data - Denna inställning finns under Settings->Wireless & Networks->Mobile networks->Enable always-on mobile data. Meddela i denna tråd om detta löser problemet.
    • Bugg i Android 2.1? - Om problemet har löst sig efter uppdatering, vänligen meddela detta i denna tråd.
    • Bugg i Drivrutinerna? - Flera Windows XP användare har rapporterat att de har detta problemet. Om du har detta problem och INTE kör Windows XP var då vänlig att meddela detta i denna tråd.
    • En App orsakar problemet - Det finns flera olika Appar som påverkar nätverks och internetuppkopplingen. Om du har löst problemet genom att avinstallera en App, vänligen meddela vilken App som orsakade problemet.

Tack för vi hjälper varandra ;)

8. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  9. donfuego

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Vill bara meddela att det har löst sig för mig genom att aktivera Enable always-on mobile data - Denna inställning finns under Settings->Wireless & Networks->Mobile networks->Enable always-on mobile data. Har funkat felfritt i en vecka nu!

10. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Den inställningen finns inte på alla mobiler och inte på alla versioner av Desire. Ej i version 2.2?

En bättre (eventuell) lösning på problemet är att förhindra att telefonen går in vänteläge kopplad till datorn. Eftersom den är inkopplad så laddas den ändå, så då behövs inte den energisparsfunktionen.

Detta slår man på i Inställningar->Program->Utveckling->Håll aktiverad.

Last edited: 31 augusti 2010