Rootade HTC NORDIC ROM baserad på 2.17.401.2(Uppdaterad 090825 -> funkar som 3Gmodem)
Hej på er alla
##Update: ev rättighets problem i Updatescripten ledde till att Wlan inte funkade , jag får nog be om ursäkt för det misset.
Nu ska allt funka även root om man har USBDebugging aktiverad och Jag kommer inte att lägga mer tid på just denna version av ROMen då den är ganska klar för användning.
alla som kan bör använda fastboot metoden , andra får nog använda ZIP filen.
om när ni är klara igenom denna text och flashning går er klocka carzy så blir det nog bra om ni tittar på https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=19355&postcount=180
vad ni får här HTCs senaste ORGINAL ROM för PVT32A men rensat från skräpet Perfekt SPL. MED minimala modifikationer och inga ändringar i själva ROMen
Jag har rootad den och installerat busybox, Superuser och Vocie Search, Voice dialer , Market enabler och inget annat . jag har bytt ut kärnan och wlan.ko för att ha internetdelning, inget annat ändring, orginal kärnan finns här med om någon föredrar det, jag kan släppa en sådan zip på begäran.
Ni alla har redan läst vad hade blivit bra i denna version , som bättre Exchange stöd, så lägger jag inte tid på att förklara det.
Jag ser att HTC har överklockat MAGIC själv med denna rom från början och det innebär att det är inte farligt att köra Magic på 526MHz.
Allas första fråga : Förlorar jag mina program och info i telefonen ?
svar : Ja , eller det beror på men ofta blir man tvungen att köra Wipe och rensa allt för att undvika problem , uppdateringen i det här fallet raderar inte UserData för att vara på den säkra sidan kör "backup for root" eller sök på market efter "Sprite Backup" (som funkat för mig) innan du rör din telefon och spara allt du vill ha kanske inte system settings kör gärna Appmanager (från market) det är också bra för att ha all app kvar i en databas som man kan lätt återställa.
Andra frågan : Hur gör man själva uppdateringen?
En update.zip med gbo kärnan V5 är nu klar för er som kan den vanliga rutinen. vet ni inte hur det går till titta här nedan eller i Wikin här på swedroid , det enda ni behöver göra som extra från guiden är att tanka ner min update.zip istället för de som finns i wikin .
En wipe behövs för ni som kommer från helt andra romar, ni med samma rom eller htc orginal behöver ingen wipe som regel men man vet aldrig.
OBS ! aktivera usb debugging i settig--application--development först innan ni gör något annat. annars krashar SuperUser
Kort kort kort version av det hela :
Kod:
1. kopiera zip filen under namnet update.zip (inte update.zip.zip i vissa windows kan behövas bara ändra namnet till update)till rooten av er minneskort (som när ni kopierar musik )
2. stäng av luren och starta genom att hålla ner (Home+Power) tills ni kommer till recovery läge nu. (händer det inget ni behöver flasha revocery titta på "valfrit mellansteg" nedan)
3. Välj apply update.zip
vänta en stund , starta om , klart.
Vill ni använda fastboot, som är en enda fil som man kan få tag på via följande länkar , alltså ni behöver inte ladda ner hela Android SDK om ni inte vill , för windows , för ubuntu/linux nu är ni redo för nästa steg :
*valfritt mellan steg :
flasha er recovery med recovery-RAv1.2.1H detta för att ha Backup mm innan ni flashar , ni kan även bara boota den genom att från fastboot läge (se nedan) via :
Kod:
fastboot boot recovery-RAv1.2.1H
för att flasha den från fastboot läge
Kod:
fastboot flash recovery recovery-RAv1.2.1H
FAQ:
ni som valde Fastboot vägen gör ni följande steg för att flasha (observera att det finns inga stora fördelar att köra fastboot jämför med update.zip metoden) :
A:
starta i fastboot ,stäng av luren helt, tryck ner (BACK + POWER) och håll dem ett par sekunder.
det ska stå fastboot usb på skärmen nu kör du följande
för att se datorn ser mobilen i fastboot läge om inget står där kolla runt i wikin och forumet då har Windows flippat ur säkert.
B:
Tack vare TIGERTAEL från XDA och några andra som hjälpte honom har vi Ipfilter i kärnan!
det enda ni behöver är att ersätta den medföljande boot.img med en annan detta innebär två olika download alternativ :
1 .Standard kärnan från HTC boot.img
2. Den nya med ipfilter för att mobilen kunna bli 3GModem rbootV3.img
och sedan när ni har valt en av ovan länkade filer tankar ni ner själva android systemet : system.img
OBS om du använder standard kärnan måste du pusha detta wlan.ko se längre ner för hur man gör det .
sedan kör du följande :
För att radera UserData (Wipe)
för att flasha standard Kärnan
Kod:
fastboot flash boot boot.img
för att flasha Nya Kärnan
Kod:
fastboot flash boot rbootV3.img
coh slutligen flashar vi Android(uppdaterad image 090823) in i systemet mha. :
Kod:
fastboot flash system system.img
fastboot reboot
Vänta en stund på att mobilen ska starta , känner du att du blir orolig starta en
för att se vad som händer.
MD5 hash
http://dl.getdropbox.com/u/185312/android/NewHTC_ROM/TheNano/system.img.md5
http://dl.getdropbox.com/u/185312/android/NewHTC_ROM/TheNano/boot.img.md5
http://dl.getdropbox.com/u/185312/android/NewHTC_ROM/TheNano/Theter/rbootV3.md5
Tack till alla Utvecklare som har gjort Android möjligt, folk på xda och swendroid , samt Norrgrd som väckte intresset och blev den första försökskaninen för denna ROM!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Linux kärnan:
Boot.img innehåller linux kärnan och några grundläggande filer för att telefonen ska starta och sedan tar android över,
Idag efter att man har hittat en löösning för att få kärnan boota på PVT32A (nodisk magic) kommer hela tiden nya kärnor .... väl system.img är i princip samma för mn HTC ROM men boot.img ändras närkärnan ändras . filen wlan.ko också ändras så här kommer jag uppdatera en lista över dessa käror , dessa ska inte funka med Hero romen dock .
orginal tråd som ska funka med hero också på XDA
filer för nedladdning, som jag har testat :
boot_2.6.27_V3.img och dess Wlan.ko (allt funkar utan Wallpaper byten)
boot_2.6.27_V4.img och dess Wlan.ko !! wlan funkar inte rätt
boot_2.6.27_V5.img och dess Wlan.ko (allt funkar)
boot_2.6.29 portad från MyHero och dess Wlan.ko (allt funkar)
pusha wlan.ko innan ni flashar kärnan och med exakt detta kommando
ex. V5 :
Kod:
adb push wlan_V5.ko /system/lib/modules/wlan.ko
verifiera det via
adb shell ls -l /system/lib/modules/wlan.ko
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
lite extra information till er som inte uppdaterar eller har andra rom ni som förljde ovan behöver inte bry er om dessa ....
ladda ner detta boot image tack gboddina från XDA
testa det med att starta i fastboot och köra detta
Kod:
fastboot boot rbootV3.img
testa att wlan funkar annars måste ni pusha detta wlan.ko för V3
genom :
Kod:
adb remount
adb push wlan.ko /system/lib/modules/wlan.ko
adb shell rm /system/app/org.freecoder.widgets.overclock.apk
adb shell sync
[Shutdown device, adb rebooting can cause wifi to not work]
[Fastboot device]
fastboot boot boot-gbo-HamiRootedRamdisk.img
testa att dra ner och installera Android WifiThether
funkar allt ?
starta om i fastboot och kör
Kod:
fastboot flash boot boot-gbo-HamiRootedRamdisk.img
fastboot reboot
Kanske helt fel att länka detta här,då tråden handlar ju bara om min ROM och inte Hero , men som sista sak, ovan länkade boot funkar inte med Hero för hero se om detta image funkar