Ny rootade HTC NORDIC ROM baserad på 2.17.401.2

Diskussion i 'Magic' startad av TheNano, 20 aug 2009.

1. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rootade HTC NORDIC ROM baserad på 2.17.401.2(Uppdaterad 090825 -> funkar som 3Gmodem)

Hej på er alla
    ##Update: ev rättighets problem i Updatescripten ledde till att Wlan inte funkade , jag får nog be om ursäkt för det misset.
    Nu ska allt funka även root om man har USBDebugging aktiverad och Jag kommer inte att lägga mer tid på just denna version av ROMen då den är ganska klar för användning.
    alla som kan bör använda fastboot metoden , andra får nog använda ZIP filen.
    om när ni är klara igenom denna text och flashning går er klocka carzy så blir det nog bra om ni tittar på https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=19355&postcount=180

vad ni får här HTCs senaste ORGINAL ROM för PVT32A men rensat från skräpet Perfekt SPL. MED minimala modifikationer och inga ändringar i själva ROMen

Jag har rootad den och installerat busybox, Superuser och Vocie Search, Voice dialer , Market enabler och inget annat . jag har bytt ut kärnan och wlan.ko för att ha internetdelning, inget annat ändring, orginal kärnan finns här med om någon föredrar det, jag kan släppa en sådan zip på begäran.

Ni alla har redan läst vad hade blivit bra i denna version , som bättre Exchange stöd, så lägger jag inte tid på att förklara det.

Jag ser att HTC har överklockat MAGIC själv med denna rom från början och det innebär att det är inte farligt att köra Magic på 526MHz.

Allas första fråga : Förlorar jag mina program och info i telefonen ?
    svar : Ja , eller det beror på men ofta blir man tvungen att köra Wipe och rensa allt för att undvika problem , uppdateringen i det här fallet raderar inte UserData för att vara på den säkra sidan kör "backup for root" eller sök på market efter "Sprite Backup" (som funkat för mig) innan du rör din telefon och spara allt du vill ha kanske inte system settings kör gärna Appmanager (från market) det är också bra för att ha all app kvar i en databas som man kan lätt återställa.

Andra frågan : Hur gör man själva uppdateringen?
    En update.zip med gbo kärnan V5 är nu klar för er som kan den vanliga rutinen. vet ni inte hur det går till titta här nedan eller i Wikin här på swedroid , det enda ni behöver göra som extra från guiden är att tanka ner min update.zip istället för de som finns i wikin .
    En wipe behövs för ni som kommer från helt andra romar, ni med samma rom eller htc orginal behöver ingen wipe som regel men man vet aldrig.

OBS ! aktivera usb debugging i settig--application--development först innan ni gör något annat. annars krashar SuperUser
    Kort kort kort version av det hela :

Kod:
    1. kopiera zip filen under namnet update.zip (inte update.zip.zip i vissa windows kan behövas bara ändra namnet till update)till rooten av er minneskort  (som när ni kopierar musik )
    2. stäng av luren och starta genom att hålla ner (Home+Power) tills ni kommer till recovery läge nu. (händer det inget ni behöver flasha revocery titta på "valfrit mellansteg" nedan)
    3. Välj apply update.zip
    vänta en stund , starta  om , klart.

Vill ni använda fastboot, som är en enda fil som man kan få tag på via följande länkar , alltså ni behöver inte ladda ner hela Android SDK om ni inte vill , för windows , för ubuntu/linux nu är ni redo för nästa steg :

*valfritt mellan steg :
    flasha er recovery med recovery-RAv1.2.1H detta för att ha Backup mm innan ni flashar , ni kan även bara boota den genom att från fastboot läge (se nedan) via :
    Kod:
    fastboot boot recovery-RAv1.2.1H
    för att flasha den från fastboot läge
    Kod:
    fastboot flash recovery recovery-RAv1.2.1H
    FAQ:
    ni som valde Fastboot vägen gör ni följande steg för att flasha (observera att det finns inga stora fördelar att köra fastboot jämför med update.zip metoden) :
    A:
    starta i fastboot ,stäng av luren helt, tryck ner (BACK + POWER) och håll dem ett par sekunder.
    det ska stå fastboot usb på skärmen nu kör du följande
    Kod:
    fastboot devices
    för att se datorn ser mobilen i fastboot läge om inget står där kolla runt i wikin och forumet då har Windows flippat ur säkert.
    B:
    Tack vare TIGERTAEL från XDA och några andra som hjälpte honom har vi Ipfilter i kärnan!

det enda ni behöver är att ersätta den medföljande boot.img med en annan detta innebär två olika download alternativ :

1 .Standard kärnan från HTC boot.img
    2. Den nya med ipfilter för att mobilen kunna bli 3GModem rbootV3.img
    och sedan när ni har valt en av ovan länkade filer tankar ni ner själva android systemet : system.img

OBS om du använder standard kärnan måste du pusha detta wlan.ko se längre ner för hur man gör det .

sedan kör du följande :

För att radera UserData (Wipe)
    Kod:
    fastboot -w

för att flasha standard Kärnan
    Kod:
    fastboot flash boot boot.img
    för att flasha Nya Kärnan
    Kod:
    fastboot flash boot rbootV3.img
    coh slutligen flashar vi Android(uppdaterad image 090823) in i systemet mha. :
    Kod:
    fastboot flash system system.img
    fastboot reboot 

Vänta en stund på att mobilen ska starta , känner du att du blir orolig starta en
    Kod:
    adb logcat
    för att se vad som händer.

MD5 hash

http://dl.getdropbox.com/u/185312/android/NewHTC_ROM/TheNano/system.img.md5
    http://dl.getdropbox.com/u/185312/android/NewHTC_ROM/TheNano/boot.img.md5

http://dl.getdropbox.com/u/185312/android/NewHTC_ROM/TheNano/Theter/rbootV3.md5

Tack till alla Utvecklare som har gjort Android möjligt, folk på xda och swendroid , samt Norrgrd som väckte intresset och blev den första försökskaninen för denna ROM!
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Linux kärnan:
    Boot.img innehåller linux kärnan och några grundläggande filer för att telefonen ska starta och sedan tar android över,
    Idag efter att man har hittat en löösning för att få kärnan boota på PVT32A (nodisk magic) kommer hela tiden nya kärnor .... väl system.img är i princip samma för mn HTC ROM men boot.img ändras närkärnan ändras . filen wlan.ko också ändras så här kommer jag uppdatera en lista över dessa käror , dessa ska inte funka med Hero romen dock .
    orginal tråd som ska funka med hero också på XDA
    filer för nedladdning, som jag har testat :
    boot_2.6.27_V3.img och dess Wlan.ko (allt funkar utan Wallpaper byten)
    boot_2.6.27_V4.img och dess Wlan.ko !! wlan funkar inte rätt
    boot_2.6.27_V5.img och dess Wlan.ko (allt funkar)
    boot_2.6.29 portad från MyHero och dess Wlan.ko (allt funkar)

pusha wlan.ko innan ni flashar kärnan och med exakt detta kommando
    ex. V5 :
    Kod:
    adb push wlan_V5.ko /system/lib/modules/wlan.ko
    verifiera det via 
    adb shell ls -l /system/lib/modules/wlan.ko
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lite extra information till er som inte uppdaterar eller har andra rom ni som förljde ovan behöver inte bry er om dessa ....

ladda ner detta boot image tack gboddina från XDA

testa det med att starta i fastboot och köra detta
    Kod:
    fastboot boot rbootV3.img
    testa att wlan funkar annars måste ni pusha detta wlan.ko för V3
    genom :
    Kod:
    adb remount
    adb push wlan.ko /system/lib/modules/wlan.ko
    adb shell rm /system/app/org.freecoder.widgets.overclock.apk
    adb shell sync
    [Shutdown device, adb rebooting can cause wifi to not work]
    [Fastboot device]
    fastboot boot boot-gbo-HamiRootedRamdisk.img
    testa att dra ner och installera Android WifiThether

funkar allt ?
    starta om i fastboot och kör
    Kod:
    fastboot flash boot boot-gbo-HamiRootedRamdisk.img
    fastboot reboot
    Kanske helt fel att länka detta här,då tråden handlar ju bara om min ROM och inte Hero , men som sista sak, ovan länkade boot funkar inte med Hero för hero se om detta image funkar

Last edited: 4 sept 2009
  2. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Snyggt jobbat! Tack!

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Skulle någon som har denna rom kunna plocka ut en fil åt mig som ni laddar upp någonstans så jag kan få hem den.

Plugga in telefonen till datorn via usb och slå följande kommando
    Kod:
    adb pull /proc/config.gz
    Ladda sedan upp den och pm:a mig var jag kan få tag på den.

Att jag vill ha den filen är för att kika vad skillnaderna mellan den gamla kärnan och den nya är.

Last edited: 20 aug 2009
  4. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

adb pull ...
    http://dl.getdropbox.com/u/185312/android/NewHTC_ROM/config.gz

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 176
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fantastiskt bra, det är många som framför allt vill åt Exchange-nyheterna, så det här blir väldigt uppskattat!

6. DJNeno

DJNeno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så man kan alltså inte köra signerade the nano updatesigned?

7. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
  8. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack åter igen för detta TheNano. Telefonen fungerar exemplariskt sedan igår!

9. NeOz

NeOz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För de som vill köra fastboot direkt? Vore bra om det förklarades lite bättre vad du menar. Kan man köra in de andra filerna utan att flasha update? Vad innehåller Boot och system.Ing?
    Md5 vad är detta för filer?
    Blir bara förvirrad av att läsa denna tråd.

10. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

12. NeOz

NeOz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok tror jag förstår. System.Img är istället för update.zip eller?

13. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nån som har lust att förklara lite snabbt hur jag får in denna rom, är lite noob, vet hur man flashar med en update.zip fil men tydligen skulle man inte ta den zip filen som fanns i första inlägget då den inte skulle funka... hur gör man då?

14. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tur att jag är kvar använd MINA FILER men följ denna guide ALLTSÅ Anvisning 2 delen, du får skippa de filer du inte har
    https://swedroid.se/wiki/index.php/...erställ/rädda_HTC_Magic_(Windows)#Anvisning_2.

Last edited: 20 aug 2009
  15. DJNeno

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha ok man kör alltså en nandroid backup fast med dom filerna... då hänger jag med. Men jag ska köra anvisning 2 även om jag har en nyare recoveryfil än Rav 1.1.1?

Behöver jag även få in SU och SuperUser filerna du har lagt in?

16. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nej , ingen backup utan följ återställning instruktionerna , låt bli data.img

17. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ingen som kan fixa en signed update.zip istället? :)
    jag bootar telefonen till fastboot men via cmd så klagar den bara och visar "< waiting for device >"

:-(

18. NeOz

NeOz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var inte meningen att klaga. Tycker bara att om man har ett sätt som sticker ut från det vanliga (update.zip) sättet så tycker jag inte man skall behöva googla för att få vidare information. Om informationen är så ingående som möjligt så slipper man också en massa frågor. Trodde detta forum var till för att kunna ställa frågor. Men jag var visst fel ute.

19. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl klart att du får hjälp på forumet men det som TheNano har gjort är ETT JÄVLIGT STORT PLUS I KANTEN och vi ska vara glada att vi har person med både kunskap, ork och tid som utför detta här på swedroid :)

Det finns gott om information både i wikin och forumet så det både räcker till och blir över. Om medlemmarna tar sig tid att läsa på rätt ställen så slipper vi onödiga trådar som gäller samma sak och det kan till och med finnas risk för felaktig information i vissa trådar och därav är det säkrare att använda informationen från exempelvis wikin.

Om du vill djupdyka och finna just det du letar efter så finns det förklarande guider och instruktioner på XDA's forum. Det är oftast därifrån allt kommer från början.

20. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad har du för OS? Om du kör Vista så måste du starta kommado prompten med administrativa rättigheter.

Har du haft full kontakt mellan tele och dator tidigare när den befinner sig i fastboot?