Nergradera officiella 2.1 till 1.5 för att kunna köra custom-ROM:s

Diskussion i 'Hero' startad av emilakered, 10 jul 2010.

1. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Tjena!

Köpte en begagnad Hero av en kille här på forumet att köra som temp-telefon under hösten. Fick den med EzHero förinstallerat, men tänkte dra in "standard" för att liksom börja om från början. Drog alltså ner officiella 2.1 som RUU och petade in, tyvärr utan att läsa på först.

Vad jag kan läsa mig till på olika forum behöver man alltså nergradera till 1.5 för att kunna dra in custom recovery och genom den få in custom-ROM:s, korrekt?
    På samma forum läser jag även (tyvärr) att med officiella 2.1 har allt blivit mycket knöligare. Jag har testat alla metoder jag funnit, tyvärr utan framgång.

* Bara köra RUU_Hero_HTC_WWE_2.73.405.5_WWE_release_signed_NoDriver direkt från HTC ger ett error.
    * Köra samma fil med Goldcard i ger error.
    * Plocka ut rom-zip, döpa om den och köra med inbyggda HBOOT ger error, att Main är nyare (både med Goldcard och utan).

* Köra fastboot-metoden för att dra in recovery direkt.
    * Köra flashrec för att dra in recovery den vägen.

Lösningen/svaret finns säkert någonstans, men infon drunknar så lätt i "bruset". Har läst både här, på xda och hos Modaco utan att hitta någon slutgiltig lösning.

HBOOT har version 1.76.0007 om det hjälper. Tacksam för all hjälp, om inte annat ett "ge upp" så jag kan göra annat.
    :)

Last edited: 10 jul 2010
  2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

3. emilakered

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Hej igen!

Har testat lite mer nu, bland annat genom att köra officiella som update.zip och dra in med "stock-recovery". Det blir dock signatur-fel..

Jag har Windows 7 men känner inte igen just de där problemen. Programmet hittar luren och allt, det är när den fört över datan och ska börja själva flashandet som det skiter sig med ett fel ajg inte minns just nu. "Main error" eller liknande.

Om någon snubblar över en metod att nergradera är jag i alla fal idel öra! Stock 2.1 är lite pest och pina faktiskt, inte direkt oljad blixt.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du kan inte köra en RUU som update.zip utan den körs som ett program på datorn. Har du lyckats skapa en update.zip så måste den fortfarande ha rätt signatur för att bootloadern/recoveryn ska acceptera den.

42Turkeys på xda/MoDaCo har gjort en rootguide för 2.1 men den bygger på att du har installerat 2.1 OTA och inte via RUU.

http://rootmydroid.co.uk/guides/hero/howto-root-your-htc-hero/

Hur fick du tag på 2.1 RUU? Jag har letat på supportsidorna men hittar inget.

5. emilakered

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Yes, har koll på RUU och update.zip! Hittade "färdiga" update.zip:ar med stock-firmware hos Modaco, de verkar dock ha fel signatur som sagt.

Jag hittade på någon sida, xda eller Modaco antagligen. Det är precis samma version som OTA, inga konstigheter där.. Dock verkar ju NÅGOT bli annorlunda.

Well, hoppas på att någon förr eller senare lsitar ut hur man gör.
    :)

6. emilakered

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
  7. Summered

Summered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

8. emilakered

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Ja, det tycker jag absolut. Jag hade en Desire innan som jag sålde då det eventuellt vankas firmatelefon framöver, och att gå från Desire-2.1 till Hero-2.1 var enorm skillnad.
    Det som framför allt "segar" är att starta och använda vissa appar som med Desire och nu med custom-Hero fungerar mycket snabbare. Sammantaget blev det som en helt ny telefon som jag utan tvekan kan köra med tills ett alternativ uppenbarar sig.