Dagens budget val

Diskussion i 'Allmänt' startad av buurd, 13 jul 2010.

  1. buurd

    buurd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Min dotter fyller år snart och hon tycker att hennes W800i börjar på att ha gjort sitt och som glad Android-användare kan jag väl hålla med. Dock är jag lite vilse i vilken telefon som är det bästa valet. Jag tror att det står mellan följande:

    1) Samsung Galaxy Spica, skärmen ett plus men gammal?
    2) SE Xperia pro, tangentbordet plus, liten skärm
    3) Htc Wildfire, nyast i gänget, men låg upplösning på skärmen.
    4) Övriga??? Har bara listat de jag själv sett i butik, kanske finns andra bra?

    Så nu vill jag ha ert råd om hur jag ska välja. Är den låga skärmupplösningen på SE och HTC inget problem eller är Galaxyn bäst alla kategorier?

    Tack för hjälpen
    Roland
     
    Last edited: 13 jul 2010
  2. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tycker man SE's mini-modeller är för små så kanske X8an kan vara nåt, släpps efter sommaren tror jag
     
  3. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    tycker Spican är helt klockren som budgetval


    gammal? visst. men den har fortfarande snabbare processor än de flesta budgetmodeller, samt Android 2.1 vilket gör att den fortfarande känns väldigt ny och aktuell
     
  4. Zaaba

    Zaaba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om du inte har något emot att handla på nätet så finns Acer Liquid för ca 2500:- på expansys. Den slår ju specen på alla ovan nämda.

    PS. Notera att endast den gamla Liquiden har det priset. Liquid E är dyrare men enda skillnaden är en uppdatering som du kan lägga in själv i den äldre.
     
  5. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Samt att E har dubbelt så mycket RAM...
     
  6. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Min röst går till Xperia Pro alternativt Mini. Har inte använt någon utav dom men jag bara känner på mig att hade jag varit tjej och lite yngre är det nog dom som känns hetast :)

    Mini för att den kanske är lite ungdomligare, Pro för att den naturligtvis är enklare att skriva på.
     
  7. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    X10 Mini är en väldigt trevlig och kompetent telefon. Annars är spica ett bra billigt val, då den säljs för runt 2000 nuförtiden.
     
  8. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Expert säljer ju Huawei för 999 också! Min moder har köpt en idag, så inom inte allt för lång tid kommer jag skriva av mig lite, så får ni intryck från en N1-användare, om jag hinner klämma lite på den.
     
  9. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Var den låst till någon opratör?
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Om hon, din dotter, har långa fingernaglar så kan det vara klokt att sikta på en telefon med resistiv touchscreen. En nätt och behändig sådan lur är LG GT540, vilken vi på Swedroid håller på och testkör just nu.

    Vi som är vana vid kapacitiva skärmar retar oss lätt på resistiva skärmar som kräver hårdare och mer bestämda tryck, men de är utmärkta för damer (och herrar) med långa fingernaglar.

    Det är dessutom en av de snabbare telefonerna vi har testat (matchar och slår till och med topplurarna i vissa delmoment) och kostar under 2000 kr.
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Tänk bara på att den har resistiv skärm. Inte nödvändigtvis sämre men annorlunda om man är van vid kapacitiv (som iphone och de flesta android).
     
  12. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag undrar lite mer hur gammal hon blir, är hon vårdslös med telefoner, vad gör hon, smsar hon mest eller ringer hon mer?

    Jag skulle faktist rekommendera Wildfire, eller ja, rekommendera och rekommendera...
    X10 Mini Pro funkar om man vill ha hårda knappar att trycka på.

    Men jag som har en HTC Desire där Wildfire är "Den mindre versionen" så tror jag att hon kommer bli nöjd med den... Den har dessutom 3.2" skärm.

    Men klart, det är svårt att säga. Låt henne vara med och bestämma och pillipilla på några demo-lurar?

    På morgonen när hon fyller, ta med henne på en resa till en mobilåterförsäljare och lägg fram dessa fyra alternativ och låt henne välja :)
     
  13. Agaith

    Agaith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej.

    Har haft lg gt540 någon månad nu och enda nackdelen hittills jag hittat var att den inte har stöd för storytel vilket enligt deras sida skall fungera om man har android 1.6.

    Har inget direkt att jämföra med i android-väg sedan tidigare och har bara några SE (p1i och nu X2) att jämföra touchskärm med och där ser jag inga problem. Verkar enligt det man läser vara stor skillnad på resistiv och kapacitiv men jag förväntade mig en skärm man bara kunde "klicka" på och blev glatt överraskad.
     
  14. buurd

    buurd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar...

    Det lutar nog åt en Wildfire, mest för att den är ny och har senaste version av Android vilket med lite tur kanske kan innebära att den kan få Android 2.2 senare. Om inte annat kan jag tänka mig att HTC-telefonerna har en fördel i form av marknadsläge och därmed möjligheter till att bli rootade. Tänker jag fel?

    Dottern fyller 12 år. Jag tror hon skulle spela mest, kanske skriva lite sms.

    Med vänliga hälsningar
    Roland
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som känt på Wildfire och kan uttala sig om hur bra chassikonstruktionen är? Om man ser till endast bilderna verkar denna telefon, dvs bland de som är sagda i den här tråden, vara den som ser ut att kunna ta mest stryk.

    Kan ju vara värt att tänka på om man skall ge telefonen till ett barn, de brukar ju studsa runt en hel del, i bokstavlig bemärkelse.

    Någon typ av gummi- eller silikonskydd blir nog ett måste i vilket fall!
     
  16. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är tveksam på om Wildfire kommer att få 2.2 officiellt. Men som du säger kommer den förmodligen att bli rootad och då kan du få 2.2 på så sätt istället.
     
  17. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    HTC har sagt att Widfire kommer att få 2.2. Tillsammans med Legend och Desire.
     
  18. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Annars kanske hon överlever med Android 2.1? ;)
     
  19. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Se där. Trodde jag inte. :)
     
  20. buurd

    buurd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Klart hon klarar sig med 2.1, men det är en klar fördel om telefonen har en framtid som inte är avhängd den version som man köper den med. Faktum är att jag tror att vi måste ställa högre krav på telefontillverkarna om att vi förväntar oss att våra telefoner kommer att underhållas under sin livstid. Inte bara köp och släng.

    Sedan kanske problemet inte är så stort. Jag vet inte hur svårt det skulle vara att få in en 2.2 på tex en rootad Samsung Galaxy Spica, om det är något hårdvarukrav som skulle omöjliggöra något sådant.

    Med vänliga hälsningar
    Roland