Root-Guide med r6 ! [KOLLA FÖRSTA INLÄGGET]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av DreamHawk, 16 jul 2010.

  1. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Roota din Desire med "Riskfri-root"!
    - Med tillägg, hur du flashar in ROMs

    Detta är en gammal guide från den tiden innan FroYo 2.2 kom ut. Om du kör 2.2 och vill roota, kan du stöta på problem!

    Testa Painless Root med unrevoked istället om du stöter på patrull, http://unrevoked.com/recovery/


    Att lägga in egna ROMs med ROM Manager fungerar fortfarande bra enligt nedan.


    Hejsan!
    Swedroid och andra forum på nätet är överösta med guider och instruktioner på hur man rootar sin Desire.
    Vi har senast en guide ifrån urbanlarsson som går igenom hur man rootar med r5-metoden.

    Med r5-metoden gör man rootningen i två steg, step1 och step2. Och när användaren använder sig av en Windows-burk brukar det fela vid step2, då datorn frågar efter en drivrutin till Android 1.0, som den inte kan hitta.
    Här brukar då rootningen stanna, eftersom man inte vet hur man ska gå tillväga.

    Jag testade denna metod, men samma hände mig.
    Det fanns sen tidigare en annan metod, r6, som går att hitta på :
    http://android.modaco.com/content/h...e-now-with-hboot-0-80-and-os-to-1-21-support/

    Med denna root-metod slipper man Step 2. Och därmed Android 1.0-problemet!

    Jag tänkte skriva denna guide för att hålla er mer uppdaterad på detta, och kanske denna guide gör er lite säkrare på att roota och vågar ta steget.
    De flesta vet nog redan vad rootning innebär. Men om ni vill läsa om det, kan ni göra det här: http://www.androidcentral.com/rooting-it-me-some-qa [ENG]

    Jag håller mig inte ansvarig ifall ni brickar eran telefon !
    Men jag har inte misslyckats med denna, och inte sett många misslyckas med den heller. Men iallafulla fall, just in case.

    För att roota behöver du :
    Drivrutiner, däribland ADB. Går att fås via HTC Sync och även när du pluggar in telefonen i datorn.
    En kabel, så klart.
    En HTC Desire :).

    Dubbelkolla dina drivrutiner, är du osäker så ta hjälp av denna! :
    http://theunlockr.com/2009/10/06/how-to-set-up-adb-usb-drivers-for-android-devices/

    BOOTLOADER

    Först måste du veta din BOOTLOADER-version. Den får du veta genom att stänga av din Desire, när den är avstängd, HÅLL inne VOLYM-NER och tryck på ON-knappen.
    Sedan kommer du in i en vit skärm med liten text. Där högst upp står det H-BOOT och en nuffra, 0.80 är det som de flesta har. Tror det är standard för oss i Sverige. Men men.

    Om du har en bootloader som är 0.75 och UNDER, använd DENNA (MediaFire) eller DENNA (ROMraid / CoBlitz) - MD5: 28dd5acc4104bb49bd4b292cc8e8437c

    Om du har en bootloader som är 0.80 och UNDER, använd DENNA, eller DENNA (ROMraid / CoBlitz) MD5: eb2ed5bca1334cacd70e4720f5b29960.
    Den sistnämnda är den jag använt till min Desire.
    Du kan spara filerna på C:\, då vi kommer använda oss av en kommandoprompt (CMD) för att göra rootningen.
    Uppdatering: Tydligen så har länkarna fallerat :S
    Men jag har laddat upp en .rar HÄR
    Jag vill att ni rapporterar ifall denna inte fungerar..
    När du har detta är vi klara att fortsätta :)

    Notering: Denna åtgärd kommer att RENSA din telefons interna minne på all data. Om du vill ha något sparat, spara det med något backup-program innan! Jag har använt MyBackup för att göra mina backuper.

    STEG

    Steg 1: Packa upp .zipen till C:\ , eller den plats du själv vill.
    Steg 2: Öppna en kommandoprompt, CMD (Start -> Kör -> CMD)
    Steg 3: Plugga in din Desire till datorn, välj "Diskenhet", sedan i r6-desire-root-alt-mappen hittar du en update.zip, för över den till ditt minneskort (inte i någon mapp)

    Steg 4: Stäng av din Desire, vänta tills den är helt avstängd. Du kan koppla ur sladden om du vill.
    Steg 5: Starta Boot-läget som innan, håll nere VOLYM-NER och tryck på ON-knappen.
    Du kommer se att det står FASTBOOT och lite andra alternativ. Vänta tills telefonen laddat klart i Boot-läget.
    Steg 6: Anslut sladden till din Desire, gå in i FASTBOOT, vänta tills datorn hittat den och allt är lugnt. "Den här maskinvaran installerades korrekt och kan användas" brukar det stå i Windows.
    Steg 7: Nu är det dags att roota! :). I kommando-prompten, använd kommandot CD för att hitta till r6-desire-root-alt mappen, tex <C:\r6-desire-root-alt\>
    Väl där, skriver du step1-windows.bat och trycker Enter.
    Då börjar rootningen och vänta tills den är klar.

    Steg 8: När den är klar, så är du åter i BOOTLOADER. Där skall du klicka på RECOVERY. (Volym-ner, sedan ON-knappen).
    Steg 9: När det kommer en Svart skärm med en telefon och ett rött utropstecken, tryck VOLYM-UPP och ON-knappen.
    Nu är du på Recovery-delen! (det KAN dröja en stund innan menyn dyker upp)
    Steg 10: Välj wipe data/factory reset, sedan Apply sdcard:update.zip.
    Det sista kan ta en stund, och när den är klar, så kommer mobilen starta om, och sedan när telefonen startat upp, så får du göra alla grundinställningar igen (välja språk, ställa in wifi, logga in på facebook-google-flickr m.m).

    Sedan SKA du vara rootad! :):):)

    När Telefonen bootat upp kommer den säga att du har en uppdatering som du kan installera OTA, det är den "nya" firmware-uppdateringen. JAG personligen råkade installera denna, men är ändå rootad och märker inget fel.

    Men man kan göra detta också (saxat från originallänken):

    Optional update zips

    Apply this updates after rooting by copying to sdcard any applying from the recovery image (entered using the recovery-xxx.sh method).

    32.36.00.28U_4.06.00.02_2 Radio update - DOWNLOAD (ROMraid / CoBlitz) / MIRROR (ROMraid / Coral) / MIRROR (MediaFire)


    -----------------------------------

    Hur du flashar in ROMs med ROM Manager

    Nu när du har rootat din Desire så kanske du vill lägga in en ROM också.
    Och det är faktiskt ganska enkelt, tack vare ROM Manager.

    STEG :

    Steg 1: Installera ROM Manager ifrån Market.
    Steg 2: Öppna appen, tryck på "Flash ClockWorkMod Recovery", Välj HTC Desire.
    Följande är FRIVILLIGT - Hur göra en Nandroid-backup.
    Steg 3: Tryck på "Reboot into Recovery", din mobil startar nu om, och slutar upp vid en Recovery-screen.
    Steg 4: Använd trackballen och gå ner till nandroid, tryck på trackballen, sedan Backup.
    När den är klar, kan du reboota . Du har nu gjort en nandroid-backup, och om din mobil börjar dumma sig, eller att du inte är nöjd med ROMen och vill återgå till hur det var innan, så kan du använda nandroid och Restore:a den.
    Åter till Flasha-ROM
    Steg 5: Ladda hem en ROM du tycker låter som något du vill ha, det finns en del länkar här på forumet.
    Steg 6: Den .zip-filen du nu laddat hem, ladda över den till SD-kortet på din Desire. Samma här, den skall inte ligga i någon mapp, utan bara, poff över till minneskortet.
    Steg 7: Öppna ROM Manager , tryck på Install zip from SD-card, scrolla och välj den zip-filen du förde över.
    Steg 8: Tryck på den , ROM Manager kommer dubbelkolla ifall du vill flasha in den, tryck på OK, telefonen startar om. Börjar flasha, sedan startar om, och du kan använda din telefon igen, med en ny ROM :).

    Detta var hur du flashar en ROM med ROM Manager, hoppas det fungerar för er som det gör för mig :).



    -----------------------------------

    Jag vill tacka Madeli här på forumet som vägledde mig genom min rootning + att flasha in ROMs.
    Och sedan vill jag tacka alla andra här på Desire-delen som hjälpt mig, hoppas jag kan hjälpa er :).

    Tack Alla, hoppas som sagt att detta hjälper er att våga och klara av en rootning av eran kära Desire :)
    -----------------------------------

    Synpunkter tar jag gärna emot.
    Ni som HAR erfarenhet av rootning, SKRIV om ni ser att jag stavat fel, eller kan förtydliga lite mer.

    DETTA ÄR en guide som jag har översatt från Engelska, plus att jag lagt till mina egna erfarenheter och förtydlingar.
    Jag använde denna guiden själv när jag rootade, nu vill jag att ni skall ha en guide PÅ SVENSKA om hur man ROOTAR med r6-metoden!

    Original-tråd: http://android.modaco.com/content/h...e-now-with-hboot-0-80-and-os-to-1-21-support/
     
    Last edited: 23 aug 2010
  2. Tobias Rydholm

    Tobias Rydholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag har försökt köra denna guide, men när jag ansluter telefonen till datorn frågar den ändå efter drivrutinerna till Android 1.0. När jag lagt in SDK och kört adb devices får jag upp ett serienummer, och då ska ju drivrutinerna fungera. Men när jag startar i fastboot och kopplar in kommer som sagt frågan om android 1.0 upp ändå. Jag har nu testat på två datorer, en med WinXP 32, och en med Win7 64, med samma fel. Är det något fel på min telefon? Den får inte heller någon kontakt med HTC Sync, står "letar efter HTC Sync på datorn" eller något i den stilen på telefonen, och sedan säger den att den inget hittar. Likadant på båda datorerna även där. Är det min telefon det är fel på? Den aktiverar även felsökningsläget varje gång jag väljer att ansluta i HTC-sync-läge.
     
  3. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är detta samma som r5 fast enklare, det gör ingen större skillnad eller. Ingen större chans för brickad heller?
     
  4. Tobias Rydholm

    Tobias Rydholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej igen
    Jag har kollat lite i den engelska originaltråden nu, och hittat en avvikelse. Där står att man ska hålla inne back+power för att komma till fastboot, här står volym ner+power. Kan detta vara källan till mitt problem? Jag har testat att köra kommandot "fastboot devices" när jag kopplat in usb-kabeln i fastboot-menyn, och då får jag upp ett serienummer. Frågan är om jag vågar köra efter den engelska guiden, eller om det ändå är något knas med min telefon? Vad säger ni, vågar jag?
     
  5. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Den svenska guiden är gjord på den engelska, så det är ingen större skillnad mer än att jag har skrivit mer utförligt.

    Jag trodde med att "back" menades med den lilla pilen bredvid förstoringsglaset.
    Men nej, det är VOLYM-NER och VOLYM-UPP som gäller.
    Och som svar på ditt första svar , ja om du får upp ett resultat på adb devices, så ska du ju ha drivrutinerna.

    Du skulle kunna testa en annan USB-port.
    En sak som kanske skall tilläggas är att när du pluggat in din usb-kabel till telefonen så står det något i stil med "FASTBOOT USB" i bootscreen.

    @willexmen Du kommer få samma resultat som med r5 ja.
    Bara det att här slipper du step2, där en del , tillochmed jag, Misslyckas på en windows-burk. Men jag har testat r6 och den fungerade för mig.
     
    Last edited: 17 jul 2010
  6. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska pröva denna om 1 timme, säker att den inte behöver android 1.0 ?

    vill inte strula till det igen


    Är det lika enkelt att installera rom, dvs med rom manager?
     
    Last edited: 17 jul 2010
  7. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det är , vad jag märkt, step2 som kräver android 1.0 . Och du slipper som sagt step2 här.

    Och ja de e lika enkelt att använda ROM manager sen :)
     
  8. Tobias Rydholm

    Tobias Rydholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Re: Root-Guide med r6 !

    Jag ska göra ett nytt försök ikväll. Om det ska stå fastboot usb i menyn så är det PIL BAK + POWER. Med VOLYM NER + POWER kommer jag till Bootloader USB. Hursomhelst så ska jag prova ikväll. Mag återkommer med resultat, oavsett vad utgången blir.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  9. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    VOLYM-NER + POWER ger dig bootscreen, i bootscreen kan du enkelt välja/markera FASTBOOT med vol-upp/vol-ner, och sedan POWER för att välja.
     
  10. Grottroffe

    Grottroffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte göra ett försök jag också, kom dock bara till steg 6. Datorn vägrar hitta enheten när den är i BOOT-läget. sjukt skumt. Kör XP
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
  12. Grottroffe

    Grottroffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp. Har sync installerat. när telen är i "vanlig" mode funkar det klockrent att ansluta.. får kika på filmen. Tack!
     
  13. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det suger ju dethär >.< Det funkar för mig men ingen annan >.< .
    Men för att vara HUNDRA säker... Se till så att HTC Sync fungerar med mobil och dator... Då SKA det inte finnas några problem
    Prova lite olika USB-portar, jag var tvungen att koppla min telefon BAK på datorn, de 2 jag hra framme ville inte fungera så som jag ville ^^
     
  14. Grottroffe

    Grottroffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Haha förstår vad du menar. Är väl inte direkt jätteoteknisk själv, men blir ju lite extra skitnödig när man pysslar med sånt som kan förstöra ens kära tele. Testat runt bland USB:erna och det funkar bra. Dock litar jag inte en sekund på den här trötta jävla datorn jag har så avvaktar tills jag sitter framför nån stabilare samt själv är utan baksmälla :D Verkar vara en bra guide annars! Tack den hjälp jag fått
     
  15. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min fungerande på ett annat sett, lite konstigt egentligen. Men för att jag skulle få detta att fungera var jag tvungen att gå in på "fastboot" och göra flashet där.
     
  16. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Så änsålänge har vi EN fungerade rootning? ^^
     
  17. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja! gick jätte snabbt dessutom :)
     
  18. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Underbart! :D
    Jag lade till att man måste gå in i FASTBOOT för att det ska fungera med. Toppen :D Glad jag blir ^^
     
  19. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur installerar jag appssd, har gjort en ny partion men dom sparas fortfarande på internminnet?
     
  20. Tobias Rydholm

    Tobias Rydholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har vi två fungerande rootningar. När jag startade med bakåtknappen+power, alltså fastboot, så funkade det. För mig gick det dock inte så snabbt, eftersom jag var tvungen att köra på min 7 år gamla 32-bitars bärbara med celeronprocessor och 512mb ram. Men nu funkar det. Nu återstår då att installera Clockwork Mod och leta upp en bra rom. Det lutar väl åt MoDaCo's Froyo med Sense tror jag. Vad gör förresten radio-uppdateringen du länkar till för nytta?