Fel på GPSen?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Leierman, 29 jul 2010.

1. Leierman

Leierman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Tjenare...

Har lite funderingar kring GPSen i min Galaxy S.

Väldigt ofta får min telefon för sig att jag är i USA. Förekommer tre olika platser, Feltonville, Philadelphia, och Olney. Har ingen aning om vad detta kan bero på. Jag har gett GPSen full tillgång samt att den får använda sig av datatrafik så mycket den vill.

Jag hade tidigare en HTC Desire, denna med ett likande problem. Men HTC Desire fick hela tiden för sig att jag var i Kristianstad (Åtminstonne Sverige men jag bor i Skellefteå)

Hoppas någon har någon input på detta.

2. Vergilius

Vergilius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle säga att du borde använda dig av sökfunktion, det finns massor med trådar med just GPSen då den är lite undermålig atm.

3. Chrilleee

Chrilleee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

I stort sett alla har problem med GPSen och så även jag.
    Samsung säger själva att det är ett mjukvaruproblem och att det ska komma firmwares som fixar detta. Dock verkar en del via diverse fixar fått till den hyfsat tillfredställande... Som sagt, sök på GPS i forumet så kommer du hitta mycket!

4. milsjg

milsjg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var väl att ta i att i stort sett alla har problem. Har du gjort en egen undersökning av det hela? På XDA forum finns det en tråd som behandlar ämnet (GPS poll tror jag den heter) som innehåller flera hundra inlägg. Men om man tittar närmare efter så är det i huvudsak 5 - 10 personer som diskuterar problemet och själva omröstningen innefattar ett par hundra personer som svarat med ungefär 50 - 50 / bra - dålig. Man bör tänka efter lite om vilka som röstar, antagligen har de problem med GPS'en och Samsung har ju sålt över 1 miljon Galaxy's. Sen är ju frågan var problemet sitter som somliga har, i mjuk- eller hårdvara. Personligen tror jag att det är Broadcom chipet som överlåter en del beräkningar av position till telefonen och om telefonen överansträngd, lite minne etc kanske beräkningarna blir si och så. De få gånger som den har varit lite knepig för mig är när telefonen är kraftigt belastad med olika program och har lite minne kvar.

5. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har du testat med my tracks, som plottar upp din resväg, eller bara genom att kolla om gps:en kan positionera dig när du är statisk?

Edit: såg ett tidigare inlägg av dig, milsjg, och du verkar få bra resultat med my tracks och en senare FW. För egen del, så hoppar gps-positioneringen friskt runt och tappar ofta kontakt/fixering med stock-FW.

Last edited: 29 jul 2010
  6. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det är ju skitmånga som inte använder den och tror att den fungerar bra bara för att "jag hittade en satellit inomhus! Tänk vad bra den måste vara ute då!". Dessutom har den fungerat bra med Navigon, kanske beror på att telefonen är precis under framrutan under bar himmel när jag kör det. Men om jag springer eller cyklar en runda och kör t ex My Tracks, är det år helvete dåligt. Den mäter helt fel och har en exakthet på kanske 30-100 meter, och ibland hoppas den iväg några kilometer. Min löprunda på 6,3 km är ca 9-10 km enligt SGSs GPS de ggr jag testat. Tycker det är kul att kunna mäta sånt så det är epic fail att den är så jävla kass, men hoppas de fixar den snart..

7. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Min tappar signalen hela tiden med ca 10-15sek. interval och det gör att gps blir obrukbar... det måste fixas i ny firmware av Samsung.

8. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag använder den en hel del, både med CoPilot, Waze och MyTracks och GPSCompassMap, och den fungerar helt ok för mig.

Körde lite i bilen med GPSCompassMap igår:
    http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...9.027748,15.051098&spn=0.079507,0.152435&z=13
    Som du ser är precisionen helt ok.

Men det verkar som att den är i princip oduglig för väldigt många, och någon gemensam nämnare varför är svårt att se. Så vill man vara säker på att ha en mobil med pålitlig GPS är det nog vettigt att avvakta.

9. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

10. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Att GPS:en funkar okej med navigon trots dålig positionering är kanske inte så konstigt. Programmet kompenserar ju avvikelser eftersom den antar att man är på vägen även om koordinaterna säger annat. Mytracks är nog rätt sätt att kolla om den hoppar eller ej. Gå en rak linje på några hundra meter och se hur rak den blir..

11. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du har ju två exempel på resultatet med applikationer som inte kompenserar i inläggen ovanför.

12. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ja det där såg ju skapligt ut.. Har mest sett skräckexempel som liknar åskstormar och sträckor på tre kilometer som blir fem osv.. Frågan är om det är original FW och telefon eller med de sk. fixarna. För mig vill googlemaps knappt visa var jag är och då med 100 meters felvisning.

Är det original i din, turritops? EDIT: skrev på mobilen och såg inte din info vid avataren turritops. Har din GPS alltid varit bra? Vågar nästan tro att den sög out of the box.

Last edited: 29 jul 2010
  13. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja jag har också fått bra resultat när jag kört bil, även med my tracks. Det verkar som att mottagningen blir betydligt sämre när man har mobilen i fickan.

Här är när jag sprang för några dagar sen, rundan är på 6,3 km. Där blir den helt plötsligt 7,6 km och ser helt åt helvete ut. Dessutom slutar jag på samma ställe som jag började så den har lagt ner ca 500 meter ifrån mål:

http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...91020952064522.00048c5ea7308d079c95e&t=h&z=14

Här är en runda med bilen, som stämmer bra. Den har t.o.m med rondellsvängarna:

http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...7975,11.893902&spn=0.045358,0.111408&t=h&z=13

14. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Navigon har nog en egen "fix" för detta i självaste programmet.
    När jag har telefonen på mitt mobilställ i bilen, ger alla GPS program jag testat för jäkla dåliga resultat, oftast kör jag gärna 30-50m bort från vägen jag färdas på i skog/sjöar/åkrar.

Med Navigon har jag aldrig sett bilen ligga utanför vägen på karta/navigering. Detta beror sannolikt på att Navigon använder "50 meters radien" (eller hur stor felmarginalen för tillfället är), beräknar närmaste punkt på vägen och placerar bilen där. Dvs, om din GPS visar att du kör 10m vänster om vägen, parallelt med den, förstår Navigon att bilen egentligen bör ligga på planerad färdrutt, och placerar den där på kartan vilket skapar en illusion av att Navigon är felfri ;)

15. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja precis. Navigon ftw. Men som du ser i min sista post så verkar det se väldigt bra ut även i My Tracks just när jag kör bil. Tror det beror på att den sitter precis under framrutan och har "fri sikt" så att säga :P

16. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Jag ligger ofta parallellt med vägen i navigon och många gånger så är jag på helt andra vägar och navigon säger åt mig att göra en u-sväng så i mitt fall så kompenserar navigon inte ett skit.

Hastigheten är ett kapitel för sig, hoppar 20-30km/h ibland och den släpar långt efter

17. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Okej, var har du GPSen då? i en hållare? Hastigheten var förvånande exakt för mig. Dock håller den på sådär som du säger när jag springer eller så.. När jag har den i fickan.

18. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag körde den inte original speciellt många dagar så jag vet faktiskt inte hur bra GPSen var. Däremot tycker jag att den fungerar helt OK nu, jag använder den mest för navigering med Navigon så jag behöver inte bättre precision än 5-10 meter.

19. S-Droid

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Lite olika, på sätet, i handen.
    Har ingen hållare men inte kan väl hållaren ge mig bättre gps signal om den sitter i en hållare jämfört med att den ligger på sätet?

20. S-Droid

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Vilken FW kör du?
    Finns det några negativa saker med den FW du kör på nu?