Autofokus kontra macro. Skillnad?

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by strangnet, Jul 30, 2010.

1. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har försökt utröna vad som är skillnaden mellan autofokus-läget och macro-. Den enda skillnaden tycks vara att macroläget zoomar in lite svagt (jag antar att brännvidden ändras något). Båda verkar ha ungefär samma minimiavstånd för att få fokus på objekt, vilket på något sätt gör macroläget redundant (ungefär som vissa av de andra kamerafunktionerna är helt meningslösa då de endast tillåter 0.3 Mpxl-upplösning).

Någon annan som har en idé eller som testat kameran lite mer ingående? Tyvärr är de flesta recensioner av SGS:en inte tillräckligt djuplodande på kamerasidan, annat än att det konstateras att bilder kan tas och att de är 5 Mpxl (om man då inte är ute efter exempelvis panorama, action, addme eller continuous. Jag förväntar mig inte underverk av en mobilkamera, men lite mer än 0.3 Mpxl borde man kunna förvänta sig.)

2. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

jag kanske är dum, men 0.3 mpxl? i vilket läge? vid macro tagning eller?

3. Johnkan

Johnkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Han menar att 0.3 mpxl-läget som man kan ställa in är totalt onödigt :) vilket jag håller med honom om xD haha

men nu till riktiga delen av posten ;)

Med macro menas att man tar kortet väldigt nära motivet/objektet. Ett macroobjektiv på en systemkamera t.ex. har ett mycket kortare "närmstaavstånd" än ett vanligt objektiv.

Ett vanligt objektiv brukar ha ett minsta näravstånd på 0,5-1 m ungefär skulle jag uppskatta. Medans macroobjektiv kanske har på ett par decimeter.

Vad jag märker så gör macroläget på SGS att man kan vara lite närmre det motiv du ska ta kort på. DESSUTOM så gör macroläget att sakerna som INTE är i fokus blir "ännu mindre i fokus" (suddigare) än om man kör med automatisk inställning.

4. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Har faktiskt inte tagit speciellt många foton med SGS. Tycker ni att den håller måttet kameran?

5. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte testat makroläget på Galaxyn, men det enda det läget borde göra är att förbereda kameran på att den förmodligen ska närfokusera. Eventuellt flyttas närgränsen också, men då jag inte prövat vet jag inte. Nåt magiskt sudda-ut-bakgrunden-läge är det inte iaf. Bakgrundsoskärpan hänger enbart på bländaröppning och fokusavstånd.

6. Johnkan

MINA ENHETER

Så är det absolut, jag menar inte att det blurrar bakgrunden mjukvarumäsigt. Men fokusavståndet "sänks" väl när du tar ett macrofoto. För vad jag märker, både med systemkamera och min SGS, så blir saker och ting som är i oskärpa "mer" i oskärpa när jag använder macroläget eller tar ett kort som är väldigt "närgånget"? Eller har det bara med att jag helt enkelt hamnar närmare motivet och då tänker mer på att sakerna i bakgrunden blir suddigare?

Rätta mig om jag har fel :)

7. Galaxy S

MINA ENHETER

Jo, ju närmare linsen desto snävare skärpedjup. Inget större problem med små sensorer dock. En större sensor ger kortare skärpedjup på samma brännvidd. Det är lite överkurs dock.. ;P

8. Johnkan

MINA ENHETER

alltid intressant med överkurser :D haha

9. strangnet

MINA ENHETER

Testa att ställa in någon av lägena panorama, action, addme eller continuous så kan du bara välja 0.3 Mpxl.

10. Galaxy S

MINA ENHETER

Jag hittar inte ens ett makroläge i min Galaxy.. o_O

11. strangnet

MINA ENHETER

Tryck på inställningskuggen och välj fokusläge.

12. Galaxy S

MINA ENHETER

Jasså.. Trodde det skulle vara i SCN.. :)

13. cruzin4bruzin

cruzin4bruzin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag ser int att det star fokuslage nanstans..

14. Galaxy S

MINA ENHETER

Testa att leta efter fokuslage med Ä då.. ;) Hittar du kugghjulet längst ner till vänster på kameran? Eventuellt kan man behöva dra fram fliken först. Där finns möjligheten att välja mellan fokuslägen.. :)

15. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Jag provade macroläget nu. Det enda jag kunde se var att kameran börjar vid sin närgräns och sedan går mot oändlig fokus då den ska fokusera. Normalt så gör den tvärtom. D.v.s. börjar med oändlig fokus och går till närgränsen.

I båda fallen scannar den dock över hela spannet och väljer det skarpaste läget. Möjligtvis går det lite snabbare att makrofokusera om man börjar från närgränsen men det är nog ytterst marginellt.

Evil_E: Jag har fotat rätt mycket med min Galaxy S och måste säga att jag är ganska imponerad. Kameran kan inte vara mer än någon millimeter tjock och har ingen fotolampa till hjälp. Ändå tycker jag att den fungerar mer än godkänt även i mörkare miljöer. I dagsljus är den riktigt bra.

Johnkan likes this.
  16. minibite3

minibite3 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det har med fotografen att göra. Man kan få väldigt fina bilder med Galaxyn, dock saknar den ju blixt.

Först tyckte jag att kameran va dålig, men man måste verkligen hålla den helt still för att få skarpa bilder. Man kan få systemkamera-kvalitet med rätt ljus och inställningar.

Så man kan säga att bildstabilisatorn är problemet. Sensorn och resten av kameran är suverän.

Last edited: Jan 25, 2011
  17. Galaxy S

MINA ENHETER

Visst kan man få fina bilder med Galaxyn! Men att kalla det systemkamerakvalitet är ju en ganska rejäl överdrift. Det finns ju kompaktkameror också men dom smäller nog Galaxyn på fingrarna nästan hela bunten. Om en jämförelse ska göras är det nog andra mobilkameror man ska jämföra med eftersom både dess sensorer och optik är ytterst begränsade på den fronten vilket sätter mobilkamerorna i ett eget fack. Ännu ojämförbara med "riktiga" kameror. Nu förutsätter jag att det inte är nåt taiwanesiskt skit för 200 kr vi jämför med.. ;)

18. cruzin4bruzin

cruzin4bruzin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

hoppsan ....mitt fel...laste int ordenligt .......bildlage har bara fokuslage.....men inte videolage......konstigt.....

19. minibite3

minibite3 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, jag kanske överdrev en gnutta. Systemkamerakvaliet med inställning auto då. Kan köra ett blindtest där jag gör om bilderna till samma upplösning, så får du gissa vilken som är min Nikon D60 med autoinställningar och kit-objektiv, och vilken som är min Galaxy. Båda bilder utan blixt såklart. Frågan är bara vad jag ska fotografera.

Last edited: Jan 26, 2011
  20. MostWanted93

MostWanted93 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker jag låter som en bra idé! ^^ Skulle också vilja se de, då jag själv inte kan med dehär med vilka inställningar man ska ha vart å så, får inte så överdrivet bra bilder själv