Tjenare!
Jag har en tr3-magic, med SPL 1.33.0009 och jag har labbat lite med recovery images etc. Nu tänkte jag kolla med er om ni vet mer om detta...
Följande problem hade jag: Vill flasha en recovery, typ recovery-RAv1.2.1H.img
I de flesta fallen så hänvisas man till att byta SPL, men eftersom jag är lite "feg" (kanske beroende på att jag jobbar med inbyggda system och vet hur bra ett kort startar utan boot...).
Det visar sig dock att man kan flasha den utan att byta SPL genom att göra följande:
1. Fastboot:a telefonen (BACK+POWER)
2. Starta i recovery mode: "fastboot boot recovery-RAv1.2.1H.img" från Android SDK
3. Vänta....vänta....och vänta igen (så att sd-kortet är mountat)
3. Kopiera in recovery till sd-kortet med tex: "adb push recovery-RAv1.0H.img /sd-card/recovery-RAv1.2.1H.img". (Detta kan man ju göra via en copy&paste i windows explorer också...innan man fastbootar etc)
4. Starta ett "shell" med "adb shell"
5. Skriv: "mount -a" (ignorera felmeddelande)
6. Skriv: "flash_image recovery /sdcard/recovery-RAv1.2.1H.img"
Här kommer info som det såg ut i min cmd-prompt:
Kod:
/ # mount -a
mount -a
mount: mounting /dev/block/mmcblk0p2 on /system/sd failed: No such file or directory
/ # flash_image recovery /sdcard/images/recovery-RAv1.2.1H.img
flash_image recovery /sdcard/images/recovery-RAv1.2.1H.img
flashing recovery from /sdcard/images/recovery-RAv1.2.1H.img
/ # reboot
reboot
Klart! Skriv "reboot" om du vill starta om.
För att starta i recovery mode startar man telefonen med HOME+POWER
Nu till mina frågor/tankar...
Kan man inte använda denna metod för att flasha "boot.img" och "system.img" också? Jag har ej provat (tänkte göra det...men inte hunnit ännu...).
Jag vet (genom google...) att kommandot "flash_image" i recovery-images hanetar denna typ av images, skulle tom med tro att det är så saker flash:as när man kör en "update.zip".
Ett exempel jag har hittat ser ut så här:
Kod:
#flash_image system /sdcard/system.img
#flash_image boot /sdcard/boot.img
#flash_image userdata /sdcard/data.img
Till detta vet jag ju att "recovery" funkar också.
Om mina tankar stämmer så behöver man alltså inte byta SPL (om man inte har "perfect SPL") för att flasha in boot.img/system.img från t.ex. TheNanos version.
Vad tror ni? Någon som provat?
Mvh
Gruffy