Minnet krymper, kontakter växer

Diskussion i 'Allmänt' startad av greggan, 8 aug 2010.

1. greggan

greggan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Jag vet inte ens vad jag ska söka på för att se om någon har det här problemet.
    Det här kan till och med vara kopplat till min telefon (HTC Legend) men tänkte att det ändå borde vara androidrelaterat.
    Det jag märkte först var att jag började få felmeddelande som sa att det var ont om ledigt minne. Lite konstigt tyckte jag men jag började avinstallera några appar jag inte använde och återfick ca 20mb ledigt. Nån timme senare kommer meddelandet upp igen och jag rensar. Så fortsatte det ett tag. Men nu vill jag inte ta bort fler appar. jag försöker ta reda på vad som tar plats och upptäcker då att appen kontakter växer. Först när jag kollade var den på 47mb. Ingen aning om det är rimligt, men det låter väldigt mycket. Bara nån timme senare är den på 51 mb, utan att jag lagt till någon.
    Går jag in på en kontakt så kan man ju se vilka andra kontakter den är länkad på. På vissa har jag sett att kontakten är länkad till facebook, google och telefon OCH ytterligare ca 60 st kontakter som jag inte vet vad det är, de bara har samma namn som kontakten i fråga. Jag har sett detta på ca 3 st. Det tog cirka 10 minuter att ladda för att se. Nu verkar det ha kört ihop sig så mycket att jag inte ens kommer in i kontakter, så jag kan inte se nummer eller nåt. Kör jag sms-appar så lyckas dom inte ens hämta kontakter, utan där står det bara nummer nu. Så det har kört ihop sig ganska mycket. Någon som vet vad detta kan bero på?
    De enda större förändringarna jag gjort på telefonen är den buggiga uppdateringen från HTC för nån vecka sen och Facebooks två uppdateringar. Det har börjat blir trångt om utrymme sen facebookuppdateringen. Någon som vet om det kan finnas nån koppling där?

Ledsen om det blev långt. :(

/Erik

2. greggan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det går inte att ringa nu heller. Kontakter-appen varierar i storlek hela tiden. Kan kolla på den med bara några sekunders mellanrum och då kan den växla i storlek mellan 47 mb och 53 mb.... så det är ganska mycket.
    Jag vill skylla detta på facebookappen men kan inte bevisa det på nåt sätt.
    Finns det nåt jag kan göra för att rädda kontakterna utan att behöva öppna upp kontakterna. Kan jag på nåt sätt läsa telefonens ROM från datorn så jag kan föra över kontakterna den vägen? Annars tror jag ända lösningen är att köra "rensa data" i programhanteraren på telefonen. Men vill ju först lyckas rädda kontakterna.

3. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

har du inte synkat kontakterna mot google sync? isf går det att fixa dom i Gmail från datorn... det är ganska behändigt:cool:

4. greggan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nej jag har ju inte gjort det än, dum som jag är. hade tänkt göra det, men alla kontakter ligger fortfarande som telefonkontakter. vet iaf hur jag ska göra nu när jag måste lägga till alla kontakter igen...

5. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

prövat stoppa in simkortet i en annan telefon och sen synka mot google?:) vet inte om det kommer funka men man kan ju alltid hoppas

6. greggan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Löste det genom att gå in på hantera program och köra rensa data på kontakter. Allt började funka igen, och alla kontakter var borta. Stod att kontakter var på 50 mb. Men när jag hade gjort rensningen hade jag uppåt 80 mb mer ledigt på telefonen.

Tror det var nåt med de där 60 länkade kontakterna på varje kontakt som gjorde att det tog lite mer plats. Och som sagt misstänker jag starkt facebook for android 1.3 med funktionen som synkar facebookkontakter med ens telefonkontakter för detta fel. Om någon har aktiverat den funktionen får ni gärna bekräfta eller dementera. :)

7. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Vad menar du med "alla kontakter var borta"?

På min Desire, Froyo 2.2, tar kontakterna upp 7.98MB. Alldeles för mycket tycker jag, även om jag har bortåt 500 kontakter.

8. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min "kontakter" är 6,9mb stor. Hero 2.1 original ROM

9. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Mina kontakter är 2.8Mb med 2.2 och FB, twitter, gmail sync.

Android varnar när det är < 20MB ledigt (eller 10%? Iallfall vid 20MB på N1). På min Nexus1 har jag problem att hålla 20MB ledigt (26MB just nu) trots att jag har ALLA appar flyttade till SD. Tydligen flyttas bara ungefär halva utrymmet till SD!?

10. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Svarar på det själv då jag precis har rensat data för kontakter:
    Jo, det tar bort rubbet, så se till att ha en backup innan.

Det märkliga är att när jag återställde från backup, utan synk till facebook eller google-konton, så följde ändå kopplingen till fb med till vissa kontakter, dock inte till alla. Märkligt... När jag sedan vill uppdatera med en kontaktbild från fb så går det inte, oavsett om jag synkar dit eller inte.

Har lagt ett ärende till HTC supporten för att reda ut varför återställningen inte är konsekvent, dvs tar med alla kopplingar alt ingen alls. Efterfrågade också möjligheten att dels flytta data för kontakter till minneskortet, dels att få möjligheten att bara länka till en kontaktbild via fb eftersom det oftast är det man vill ha.

11. four911

four911 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

12. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Vad som gör det hela ännu roligare är att efter att ha tagit bort synk med facebook, rensat kontaktdata och återställt kontakterna från backup, så återställs telefonnumren efter något fördefinierat och uppdelat system typ xxx-xxx-xxxx.

Det går givetvis att ringa som vanligt, men är fruktansvärt irriterande att läsa på det sättet. Det går väl an om det är telefonnummer som passar, men det är inte alla som gör det.
    Ex:
    011-100 200
    skrivs
    011100200
    återställt
    011-100-200

073-111 22 33
    skrivs
    0731112233
    återställt
    073-111-2233

0730-11 22 33