Här är några av de fördelar som jag slogs av när jag gick över från iPhone 3GS till Android och Samsung Galaxy S. Kanske kan vara kul för någon att se hur den övergången kändes. Det fanns också gott om nackdelar, men de hamnar inte i denna lista:
* Skärmen, stor och klar - mest plågsamma grejen med att nu tillfälligt gå tillbaka och använda iPhonen
* Skärmen lite lite bättre i solljus än 3GS
* Fantastiskt lätt mobil! - iPhonen känns TUNG; och 4:an är lika tung
* Ingen jello-effekt på 720p-inspelning i halvljus (Desire tycks ha det, min HTC Touch HD hade enormt mycket av det; iPhone hade det nog inte men istället grusig bild)
* Avancerade kamerainställningar inkl digital zoom vid videoinspelning och efterredigeringar av bild
* Hjälplinjer i kamera
* Vitbalans snabb och effektiv
* Galaxyn har definitivt än så länge sina lagg i en rad situationer, men kan också och inte så sällan visa upp sin imponerande snabbhet
* Animerad desktop, fonter, widgets, konfiguerbar meny, notifications och valfria ring- och sms-signaler - mycket roligare!
* Bilder i kontaktboken i själva långa kontaktlistan
* Alarmet medelar tid till alarm, blir aldrig fel
* Ergonomisk med klumpen längst ner, gillar den skarpt
* Sparar påbörjade sms-texter mitt i (liksom iPhone)
* Överlämning WLAN till 3G funkar perfa (liksom iPhone)
* 3G-mottagningen är lite lite bättre än på 3GS märker jag i känsliga sammanhang
* Bra, enkel video ut till tv
* FM-radion med RDS, skitsnabb scanning av alla radiostationer och möjlighet att automatiskt spara RDS-stationsnamnet och editera (om det blivit fel)
* Ljudet i högtalaren när man spelar musik är i huvudsak bättre
* Något lite lättare att träffa rätt på tangentbordet än på iPhone
* Kan (mycket) lättare placera kursorn med fingret i text som man skriver än på iPhone
* Knappvibrationer! - ger mervärde faktiskt
* Scrollningen lite mindre vild än på Iphone ibland
* Tillbakaknapp (underbart)
* Inställningarna lokalt för varje app (och egen knapp!)
* Download av flera appar i bakgrunden, man kan sätta igång flera downloads och installationer (kan göra annat i bakgrunden på iPhone också, men bara en och en download och man skickas till springboarden hela tiden - dessutom är idén med progressbar i själva ikonen lite tramsigt och svårt att se)
* Appar mer stabila - har aldrig upplevt att de bara avslutas (det är inte så ovanligt med iPhone)
* Uppdelning springboard och programbibliotek är en vettig och estetisk lösning
* Kan trycka på valfri app-sida direkt på punkten (springboard eller programbiblioteket)
* Notifications med historia och kategorier istället för one size-badges (för push) som bara slänger ut föregående badge som skapats av samma app
* Samma känsla för detaljer i Android som för Apple/iPhone
* Massor med systemappar möjliga som t ex GPS Test, batteriavläsnings-program och datatrafik-/samtalsinfohistoria!
* Slipper hela AppStore-sållningsdebatten och hela jailbreakdebatten, kan koncentrera sig på att utnyttja produkten till max istället; ingen kamp beträffande begränsningar mot tillverkaren av mobilen
Last edited: 3 september 2010