Tappar 3g mottagning titt som tätt (desire)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av xorken, 19 aug 2010.

1. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Har ett väldigt irriterande problem med telefonen som uppkommer ibland!
    Det är så att när det är lite halvdålig mottagning över 3g nätet (cirka 1-2, 1-3 pinnar) kan den helt plötsligt slå över till 2g nätet (gsm) vilket är mycket irriterande då det går extremt långsamt att surfa.. Dock kan jag ansluta tillbaka manuellt till 3g nätet genom inställningarna. Men detta problem medför att jag inte kan lyssna på spotify online när jag rör mig då mobilen titt som tätt kopplar över till 2g..

Detta problem går att komma runt genom att ställa telefonen på att alltid vara ansluten till 3g nätet, men detta medför att på de ställen det är väldigt dålig eller ingen 3g täckning alls tappar den nätet helt istället för att då gå över till gsm.

Jag har tele2 som operatör och har testat andra simkort (dock inte annan operatör) men samma problem kvarstår.

Är det fler med detta problem? jag har testat min fars desire med liknande problem! Han har förövrigt telia så det verkar inte vara hos operatören problemet ligger.

Är det någon som har något tips på hur jag ska göra?! Detta är väldigt frustrerande :(

2. bdkswe

bdkswe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad har du för radio version? Vet att vissa har haft problem med någon viss version.

3. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Om det är "basbandsversion" så är det:

32.43.00.32U_5.09.00.20

kan det vara något problem med denna??

Mvh

4. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också tele2 och har samma problem. Det försvinner för mig när jag har full täckning också. Jag tror att problemet ligger hos tele2. Kanske deras nät blir överbelastat.
    Min flickvän har en x10 mini med tele2. Det har varit samma problem på hennes telefon också. Så mobilen är det nog inte fel på.

5. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Xorken.. Prova att sätta den på enbart WCDMA. Om du har lite dålig 3G täckning så gör den handover till 2G. Om den däremot inte har det valet så försöker den hålla sej på 3G som en envis åsna.... ända tills täckningen helt försvinner. Testa det. Jag har yupptäckt en försämring på radiodelen efter 2.2, den håller inte nätverket lika bra som innan, jag har samma problem som du med dålig 3G täckning men bara på ena sidan huset.

6. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Det är ett alternativ som fungerar, ända tills det blir dålig 3g täckning då jag förlorar täckningen helt och hållet och blir då okontaktbar :( Där jag annars skulle haft täckning med 2g (gsm, IQ)

Så jag anser att det är en mjukvarubugg eftersom att den håller täckningen längre när jag väljer det läget (WCDMA only) men när den väl tappar täckningen där, ja då är det kört!

7. donfuego

donfuego Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du "ringer" *#*#4636#*#* får du upp en meny. Där väljer du "Phone information" och scrollar ner till "Set preferred network type:", överst i listan kan du välja "WCDMA preferred". Testa och se om det hjälper. Där kan du för övrigt även se detaljerad information om nätverk, signalstyrka, mm.

// Don

8. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Har testat detta och den står på WCDMA preferred, men hjälper inte :( Ingen som har samma problem?

9. icimasa

icimasa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tror du kan sätta WCDMA only och bara köra på 3G, känner inte till problemet eftersom jag kör TRE, vet dock inte hur bra Tele2's 3G täckning är..

10. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Ni råkar inte bo i norra sthlm?
    Tele2 och Telia delar på 3G och Tele2 har störningar i norra Sthlm speciellt mellan Sundbyberg och Jakobsberg men andra ställen med och det påverkar hela nätet i sthlm lite.

Operatörerna som har 3G tillstånd är
    Tre (Hi3G)
    Telenor
    och Tele2/Telia Sonera som dela på ett tillstånd

11. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Tele2s fel...stora problem med Desire och Hero + Tele2.

12. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag förstår inte hur operatören skulle kunna spela in på detta?

13. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Flera olika saker kan spela in, de använder olika delar av bandet till att börja med skulle jag tro, sedan olika system och inställningar på sina nät beroende på hur de vill att de ska fungera och i vissa fall skär det sig med vissa mobilers inställningar.

Byter du radio t.ex. kanske det blir bättre :)

14. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Men hur byter jag radio är det att man flashar in den eller?

15. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dej, 2.2 har försämrat radiodelen, jag har felrapporterat till HTC och de sa att det skulle komma en uppdatering på 2.2. Vet inte om den innehåller radiofix men man kan ju hoppas.

16. NervsOfSteel

NervsOfSteel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kanske hittade en sak som kanske hjälper. I inställningar - Trådlöst och nätverk - Mobila nätverk och kolla vad det står på Nätverksoperatör. På min stod det IQ och jag ändrade till Sweden 3g. Testa att ändra och se om det hjälper dig.

Min mobil har gått på gsm hela dagen tills jag ändrade till Sweden 3g. :)

17. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag har också Desire med Tele2 och har ett par gånger haft problem med 3G. När jag gått ut hemifrån och Desiren växlar från wifi till 3G så har den ett par gånger inte ens anslutit till 3G-nätet, detta trots att jag har "Endast WCDMA" påslaget. Kan detta bero på Tele2? Eller är det nåt galet med Desiren? Det har som sagt bara hänt ett par gånger som tur är, så det är inget jätteproblem, men ändå lite störande.

18. the_baker

the_baker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta är Tele 2s fel, dom har för dålig 3g täckning, därav hoppar den över till gsm.
    Dom är för sega att fixa ordentligt 3g nät

19. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror faktiskt inte det, efter 2.2 har min Desire börjat uppföra sej illa, jag har Telenor som operatör, hoppar friskt till 2G där den inte gjorde det innan.

20. xorken

xorken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Någon som har några updates angående detta? Jag har fortfarande samma problem, efter att ha flashat in senaste radion.. 3g täckningen är för dålig! Vad kan det vara?! Är 3g täckningen helt enkelt värdelös på desire?