Undvik frågor om hur du får Kies att fungera i den här tråden, det finns bättre trådar för det.
Varning! Alla kontakter, kalenderposter, sms, mms, samtalsloggar och annat som är lagrat i telefonens databaser kan eventuellt komma att raderas!
Det du har i det interna (/sdcard) och ev. externa (/sdcard/sd) SD-kortet berörs ej av uppgraderingen, men det är alltid bra att ta en säkerhetskopia av även det innan du uppgraderar ifall något oförutsett händer..
Om du har voodoo lagfix (eller en klon) installerad, inaktivera den innan du gör detta!
(Görs genom att skapa en mapp som heter "Voodoo" och i den mappen "disable lagfix" på interna SD-kortet och starta om telefonen.)
På grund av ändringar i senaste Kies versionen måste man installera en version av Kies som är tidigare än 1.5.3.10103.100 för att detta ska fungera. Efter installationen behöver man dessutom se till att Kies inte är igång och sedan ändra posten HKEY_CURRENT_USER\Software\Samsung\Kies\LocalVer till 1.5.3.10103.100 för att sedan följa
guiden.
Gör såhär:
1. Starta Kies, koppla in telefonen och kontrollera så uppdateringsprogrammet hittar den.
2. Gå in i regedit och hitta posten HKEY_CURRENT_USER/Software/Samsung/Kies/DeviceDB/. En av posterna som finns där (en siffra), innehåller information om telefonen (HIDSWVER & ProductCode är vi intresserade av)
Notera ner och spara originalvärdena någonstans. De kan behövas för framtida referens.
3. Ändra HIDSWVER till I9000XXJF3/I9000SWC/I9000XXJF3/I9000XXJF3
4. Ändra ProductCode till GT-I9000HKDXEE (Om det är något annat, GT-I9000HKDNEE bör dock också vara ok, då det med är en officiell nordisk version)
5. Starta om uppdateringsprogrammet. (INTE hela Kies, då försvinner registerändringarna)
6. Om allt stämmer kan du nu uppgradera din telefon.
Såja, nu är du i den "svenska svängen" (igen).
FAQ:
Q: Hur vet jag om min telefon är officiellt nordisk?
A: Om ProductCode slutar på XEE eller NEE är din telefon nordisk. (Det kan eventuellt komma släppas operatörslåsta versioner av telefonen med annan produktkod, men mig veterligen finns det inga sådana i norden för närvarande)
Q: Fick ingen svensk swype efter uppdateringen, vad är fel?
A:
Om du inte fick svensk swype gör såhär:
Inställningar -> Program -> Hantera Program -> Menyknappen -> Filter -> Alla -> Bläddra till, och välj, Swype -> Rensa data
Starta sedan om telefonen (för säkerhets skull)
Q: Vad hände med test mode?
A:Samsung tog bort det. Det kanske finns något annat sätt att nå uppdateringar innan de släpps, men det är inget jag känner till för närvfarande. Denna metod fungerar för närvarande med ENDAST officiellt släppta firmwares (för närvarade verkar det som att det kommer bli Froyo).
Q: Kan jag uppdatera till firmware från en annan region med denna metod?
A: Ja. Om du känner till fungerande ProductCode och HIDSWVER kan du uppdatera till en officiellt släppt firmware från vilken region som helst.
Last edited: Nov 20, 2010