Täckning, Datatrafik - Bugg?

Diskussion i 'Hero' startad av Robroy77, 4 okt 2009.

1. Robroy77

Robroy77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag undrar bara om det är något fel på min hero?
    Jag har dålig mottagning och så tappar telefonen datatrafiken.

Jag har operatören Tre. När jag stoppar i mitt simkort i min sambos Nokia 5800. Då är det full mottagning.
    När jag sedan stoppar i simkortet i min hero, så är det sämre mottagning.

Jag kan surfa runt och ha väldigt snabb uppkoppling, helt plötsligt hänger sig uppkopplingen precis som att telefonen tappar datatrafiken.

Har läst på en del andra forum om folk som har samma problem.
    Kommer detta att åtgärdas med en nyare rom?

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Verkar lite lurt, om du inte har uppdaterat ännu så bör du göra det. Man vet aldrig vad som löser sig efter ominstallationer :)

3. MrQawer

MrQawer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag har också samma problem. Operatören är Tre och jag har uppdaterat min Hero.

4. Robroy77

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det verkar ju snarare vara den nya uppdateringen som orsakar problemen.
    Någon annan som upplever detta?

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=2073&highlight=t%E4ckning&page=5

"Som nämnt i förra meddelandet är nummerskillnaden VERKLIGEN minimal, det är nämligen exakt samma nummer d.v.s ingen skillnad.

Efter att ha kört det som numera är den officiella uppdateringen ett tag har följande problem uppstått som inte fanns innan uppdateringen:

1. All form av nätverkskommunikation har blivit mer flaky, man kan ibland inte uppdatera sin status på twitter/fb och får prova några gånger.
    Man ser tydligt att telefonen försöker skicka data genom att visa pil upp i statusbaren men att det inte blir något svar på andra sidan, försöker man igen funkar det efter ett tag.
    Verkar som om det påverkar program som försöker hitta ny data i bakrunden, typ twitterappen -om man ställer den på "update every hour" får man uppdateringar efter sådär 5-6 timmar, ställer man däremot den på att kolla var femte minut så får man uppdateringar typ var 30:e minut - varje timme sådär. Detta gör twitterappen jävligt tråkig att använda. Spotify har även det problem att logga in då och då.
    Web browsern tar lååång tid på sig att börja ladda sidor, första centimetern går fort, sen står den och väntar för att sedan gå snabbt och fint.
    Min gissning är att data tappas på vägen, packetloss.

2.Samtal väntar funktionen slutat fungera helt efter några dagar, samt att samtal bryts for no apparent reason då och då.

3.Efter några dagar så börjar telefonen starta om sig själv , verkar som om det är när man har för mkt igång. Startade om sig en gång mitt i ett samtal och en annan gång när jag lyssnade på spotify.

Finns säkert fler grejer som flippar ur, men kommer inte ihåg allt just nu.
    Inget av ovan nämnda saker händer innan uppdateringen.
    Jag har provat att flasha tillbaka till gammal radio + rom och då funkar data som det ska. Använder samma apn på både gamla och nya rommen.
    Jag är på telenor men har snackat med folk som har samma eller liknande problem på Telia och 3 också. "

5. trashed78

trashed78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har samma problem med Tele2, dålig täckning och hoppar mellan turbo3g och gprs.. förhoppningsvis kommer det en ny radio rom som åtgärdar detta, man kan ju hoppas iallafall :)

6. Robroy77

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har oxå operatören Tre.
    Någon som har någon annan operatör än Tre som upplever samma problem?

7. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag har Tre som operatör och får nog säga att jag har fått snäppet bättre mottagning sen jag fick min Hero än vad jag hade i min gamla w660. Tre har dock i mina ögon alltid haft dålig mottagning och jag ska byta till Telia snart.

8. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag upplever också problem men jag vågar inte peka på vad som kan vara orsaken. Senaste uppgraderingen av radion är iofs misstänkt.

9. sushi

sushi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag upplever samma sak i min Hero.
    Detta hände även innan uppdateringen.
    I övrigt är täckningen full hela tiden, det enda som knasar är datatrafiken.
    Precis som det beskrivs ovan så ser man en pil uppåt som skickar data, men pilen neråt lägger av. Efter ett tag så står det H och pilar åt båda hållen och då funkar allt som det ska igen. Jag har förövrigt Tre som operatör, men tror inte det beror på dom utan nån bugg i telefonen. Min polare har Telenor och upplever samma sak.
    Hoppas det kommer en fix till det här snart :(

10. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Har någon bekräftat att det är fler operatörer än tre? Någon som vet om det är samma i andra länder? Låter ju annars som att tre missat uppdatera något i sitt system.

11. powerballad

powerballad Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samma problem. Datatrafiken lägger av eller så blir det ett kryss bredvid "staplarna" d.v.s. ingen täckning alls. Händer även att den säger att simkort saknas men det är mer sällan.

12. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Jag har Telia,min 3g täckning er osso dårlig.

13. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    vart bor folket med dålig mottagning? Storstad eller ute på landet?

14. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag bor i gbg & har mycket svag 3g/H-täckning med Telia.

15. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Kan ju vara att ni har otur med hur masterna är riktade, jag har ju hävt mitt köp från 3 och byter till Tele2 just pga att de har en täckningslucka (medan jag vet att tele2 har super täckning just här) över området där jag bor (I sthlm stad) och efter att ha talat med deras tekniker och han satte sig och skulle se om de kunde rikta om masterna visade det sig att de inte var möjligt utan de måste bygga en mast till vilket de inte vet när de kan göra.
    De som har dålig täckning har nog likande problem, men låter ju som att trådskaparen har ett annat problem med att 3G "fryser", dvs han har bra täckning men sedan utan förvarning droppar telefonen täckningen.

16. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Bor i Arvika.Har 2 pinnar på Heron,men fullt på Iphonen.Telia i begge telefonerna.

17. teddan

teddan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har tele2 och jag får relativt ofta ett kryss där staplarna ska vara. Jävla skit. Missar både sms och samtal pga av detta. Rent idiotiskt att en tele kan misslyckas så grovt med att vara en tele.

18. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    iPhone hade problem med detta ett tag och där var det snarare visningen av signalstyrkan som var fel. Dvs att om det var full täckning, så fick man bara tre pinnar.
    Nån som verkligen har upplevt dålig täckning, eller är det bara få pinnar ni ser?

Att man får kryss ibland samt tappar SMS och samtal kan vara relaterat till detta, men det kan även vara en bugg. Det snackas det om i en annan tråd.

19. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Säker på att det inte är mottagningen, det där e grund till att häva köpet iaf

20. Freddan101

Freddan101 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör Tre och bor i centrala GBG. Inga generella problem med täckning eller datatrafik. Enda stället jag märkt att jag tappat är vid Delsjön.