Reparation som inte täcker garanti (enligt Anovo)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av mycke_74, 4 jan 2011.

  1. mycke_74

    mycke_74 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har fått veta att Anovo har bestämt att min telefon inte täcks av garanti då det skulle vara någon yttre påverkan. De grundar sig på att det är märke på skalet och en repa på skärmen. Dessa har varit där länge. Skärmen är redig men det är något under som är av säger de. Vad kan detta vara? Är det någon form av digitalizer? Skärmen lyser enbart "lätt" och det är en rand i vänsterkant. Dvs inget annat syns på skärmen.

    Jag har fått 3 alternativ

    1. De reparerar den = kostar 2600 exkl moms
    2. De skrotar den = kostnad 187 exkl moms
    3. De skickar tillbaka den = kostnad 250 + moms

    Jag vill att de skickar tillbaka den och att jag byter det som är fel själv. Vad tror ni det är som är fel och vad kan jag köpa dessa delar?
     
  2. Zexin

    Zexin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar som att displayen är trasig
     
  3. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Hej!
    Hur länge har du ägt telefonen,är det under 1år?
    Om den är under 1år så är det dom som ska lägga fram beviset på att felet har uppkommit
    av dom märkerna som är på telefonen (Eller har jag fel där?).
    Å om det är som du säger att dom har funnits där tidigare så tycker jag att du ska stå på
    dig till Anovo. Säg att du vill ha en utförlig rapport på vad dom grundar sig på m.m?

    // Freddan
     
    Last edited: 4 jan 2011
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 921
    Mottagna gillanden:
    2 219

    MINA ENHETER

    6 månader (dvs inte ett helt år), se http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/. Risken är att deras argumentation om märkena räcker som bevis. Kolla med kommunens konsumentvägledare (om det finns någon)?
     
  5. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Okej,det var bara 6mån..
    Men jag tycker som föregående talare att kontakta konsumentverket och se
    vad som säger i dettal fall. Du kanske inte har ägt den ens 6mån? Jag tycker
    att du ska köra hårda tag på detta företag för dom sköter sig långt ifrån snyggt
    och smidigt.
     
  6. FouR

    FouR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  7. mycke_74

    mycke_74 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har endast haft den sedan i oktober.
     
  8. mycke_74

    mycke_74 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De märkerna jag har fått beror på att jag haft den i fickan ihop med nycklar vid några tillfällen.
     
  9. mahi_1977

    mahi_1977 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem...

    Tjena

    Har haft samma problem med en desire köpt hos tre i slutet av oktober, skärmen blev svart under användning av app med ljusa ränder på. efter omstart såg jag också en liten spricka på skärmen. mobilen är pedantskött utan märken. har varit hos anovo, fick tillbaks den i förra veckan. de sa att jag har orsakat den, "troligen en tappskada" enligt de, men mobilen har aldrig tappats. Ligger nu i tvist med tre. anovo vill ha 2850 för att byta mobilens skärm, något som kostar mellan 1300 och 1800 hos ett antal olika sajter. en ny mobil kan man ju få för 3500 enligt prisjakt, helt sjukt.

    Har forskat lite på nätet också och hittat många andra med samma problem, skärm som slutar att fungera och spricker på nya N1 och Desire. Här är ett par artiklar om CNET-redaktionens N1 där skärmen begår harakiri:
    http://news.cnet.com/8301-17938_105-10448221-1.html
    http://news.cnet.com/8301-17938_105-10464787-1.html
    läser man kommentarerna så hittar man ett 30-tal andra med samma problem. Och HTC säger att man inte kan stoppa mobilen i fickan. WTF?

    Tänker gå vidare med detta, eventuellt kontakta GP och PLUS. Konsumentrådgivningen har sagt att anovos svar inte räcker, jag tycker att jag har rätt, vet inte vad jag ska göra annars... Det värsta är att alla behandlat mig som en idiot som påstår att skärmen spruckit under användning av telefonen, som att det skulle vara en omöjlighet. Men förutom artiklarna så finns det andra på androidforums som har haft exakt samma problem med telefonen. Refererar gärna till ditt problem i min framtida korrespondens med konsumentvägledningen och tre.

    ha det...

    //Shari
     
  10. Lazat

    Lazat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fyfan, jävla sviniga Anovo är. Stå på dig som bara den! i och med att du är inom 6 månadersgränsen så har du stora rättigheter enligt svensk konsumentlag. Bevisbördan ligger hos dom att bevisa att det är en tappskada.
     
  11. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är bara att stå på sig.

    Precis som Lazat skriver så är du långt inom 6 månadersgränsen och att säga att "det kanske är en tappskada" låter lite lite väl vagt som bevis för att du ska betala det... ett annat tips är att skicka ett mail/ringa HTC och antyda att deras serviceprtner anovo gör ett dåligt jobb... HTC vill inte bli förknippade med missnöjda kunder eller dålig service (även om anovo skiter i vilket).

    EDIT: KO kanske också kan hjälpa dig med ett och annat...
     
    Last edited: 15 jan 2011
  12. mycke_74

    mycke_74 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag begärde att de skulle skicka tillbaka den och för det fick jag betala 250kr + moms. Och i frågan om att de behövde motbevisa sa de att det räckte med att de noterat att det är en tappskada. Lämnade in den på mobilfynd och fick den utbytt för 1300kr. Så nu äntligen 7 veckor efter skadan uppstått kan jag använda min telefon igen.