För det första behöver man egentligen inte konvertera video. Program som t.ex. Rockplayer kan spela de flesta formaten. Problemet är att format som inte hårdvaruavkodas inte fungerar så bra (t.ex. att bilden släpar efter).
Jag har läst på nätet, provat massa program och olika inställningar. Jag tänkte dela med mig av vad jag har kommit fram till. Eftersom jag har ett CUDA-kompatibelt Nvidia-kort vill jag helst kunna använda det när jag konverterar, så guiden gäller främst för de med Nvidia-kort.
Provade en del program som inte har CUDA-stöd, t.ex. Formatfactory och Handbrake, men det går fruktansvärt långsamt. Jag har förresten ingen värstingdator (Intel Core 2 Duo E6750, 2x2666MHz, 2 GB DDR2, Nvidia GeForce 8800GT, Windows 7). Badaboom var det enda programmet jag hittade med CUDA-stöd, men jag tycker att inställningsmöjligheterna är dåliga.
Sedan upptäckte jag ett annat program. MediaCoder Full Edition, http://www.mediacoderhq.com/ (Välj inte MediaCoder NT CUDA Edition även om namnet låter passande, det verkar vara någon gammal beta). Dessutom är det gratis.
Jag går inte igenom hur programmet fungerar, det får ni lista ut själva. Jag tänkte gå igenom inställningarna som jag använder och som jag tycker ger ett bra resultat.
Under flikarna (Preview, Generic, Video, ...) en bit ner på huvudfönstret gör man alla encoderinställningar. Det går att spara profiler i xml-format. Alla inställningar som jag inte tar upp har jag låtit vara kvar på defaultvärden.
"Video"
Enabled: On
Average Bitrate: 600-1500 Kbps (se kommentar nedan)
Format: H.264
Encoder: CUDA Encoder 
Detta har jag kommit fram till när det gäller bitrate:
600 Kbps: "acceptabel" bildkvalité med en del defekter.
800 Kbps: Lite mindre defekter
1000-1500 Kbps: För de som är lite mer kräsna.
>1500 Kbps: Vet inte om det finns någon poäng att använda högre.
Sedan spelar så klart videokällan roll. Med en bra källa (HD), då kan det vara intressantare att använda en högre bitrate. Är källan sämre är det bara slöseri med en hög bitrate.
"CUDA"
Profile: Baseline (verkar vara det enda som stöds av Android)
Level: Auto
B-Frames: 1
Dynamic GOP: Off
CABAC: Off
Deblocking: On
De-interlace: Off
"Audio"
Enabled: On
Encoder: Nero Encoder
Format: LC-AAC
Resample: Original
"Nero Encoder"
Rate Mode: Target Bitrate
Bitrate / Quality: 80 Kbps
Det finns säkert andra bra ljudinställningar, men de här tycker jag funkar bra. 80 Kbps räcker för mig.
"Container"
Container: MP4
"Picture"
Resize: 800x480
Auto Adjust: Height (För 4:3-källa: Width)
Upplösningen ska matcha Bladen: 800x480, 800x<480 eller <800x480 (beroende på källans bildförhållande)
Aspect Ratio: Keep Display AR
Crop: Disabled
Frame Rate: Original
"Sound"
Channels: Stereo
"Time"
Ändra här för att prova encoderinställningar på ett kortare avsnitt, t.ex. en minut.
OBS! Gå inte efter hur videon ser ut när du spelar upp den på datorn, det ser bättre ut på telefonen.
Edit: Har lagt till en xml-fil. Ladda med "Load Preset".
-
- File size:
- 602 bytes
- Views:
- 149
Last edited: Jan 26, 2011