.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av infexis, 25 januari 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

....

Last edited: 13 maj 2011
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Om du skickade som *paket* så har du väl fått ett kvitto på att du lämnat in det? Annars tror jag att du skickat som *brev* och då är du nog rökt. Postens sida om reklamation: http://www.posten.se/c/reklamera.

3. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag tror att det blev skickat som brev, då jag ville komma undan så billigt som möjligt med frakten och det är vad kassören föreslog. Men vadå rökt, vad exakt menar du med det ?

4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Du har då ingen möjlighet att reklamera hos posten att det inte kommit fram, ingen möjlighet att bevisa att du skickat telefonen (om du inte har vittne) eller möjlighet att kontrollera om det lämnats ut precis som du nämnde.
    Din enda chans (vad jag vet) är att prata med polisen och försöka övertyga dem om att du är trovärdigare än motparten. Om de då avskriver anmälan så borde telefonbolagen häva spärren tror jag.

5. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jaha, så det blir ord mot ord menar du ?
    Men hur kan det vara möjligt att de spärrar luren utan någon utredning alls alls, ingen har kontaktat mig angående detta, från polisen eller bolagen mm.

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Ja, ord mot ord. Vet inte hur det går till men kanske är det så att ett i normalfallet med stöldanmälan av telefon så är faktiskt så att telefonen stulen och allt annat är så sällsynt att det inte räknas liksom.

Du kan förstås prova att stöldanmäla och försöka spärra telefonen du skickat också.

7. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

problemet är att jag inte har IMEI numret.. jag var inte beredd på detta så jag tänkte inte efter.

8. Buzz

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Det står ibland på kvittot från när du köpte den om du har kvar det och inte skickat med det. Eller så kan prova att ringa det telefonbolag som du hade senast du använde den och fråga om de kan lämna ut det. Vet inte om de gör det men det kan förstås vara värt att fråga. Men annars är nog risken stor att du helt enkelt får ta förlusten som lärpengar och använda rekommenderat (gärna med vittne också på att du verkligen packat ner prylen) nästa gång.

9. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

självklart så har jag skickat med kvittot..
    tack för din hjälp, ska nog vänta på att snuten kallar in mig..

10. Buzz

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Du kan kolla med de ansvariga här på swedroid också om de kan tänka sig att stötta dig på något sätt med info om motparten eller så.

11. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

som vadå? förstår inte..

12. Buzz

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Om du eller den andre är känd sedan tidigare så kan det påverka trovärdigheten när ni pratar med polisen.

Jag är inte jurist men jag kom på att det kan vara så här också: Ni har kommit överrens om ett byte, det finns kanske dokumenterat i mail eller privata meddelanden här på forumet. Ni har kommit överrens om att var en och en står för sin kostnad att skicka sin telefon. Då kan det vara så att ni också har ansvaret för att den kommer fram. Förutsatt att den telefonen du fått inte var spärrad redan när du fick den så har den andre har bevisligen hållit sin del eftersom du klagar på att den nu är spärrad. Förutsatt att den andre säger sanningen och inte fått din gamla så har du då inte hållit din del, även om det är posten som slarvat bort den.
    Isåfall skulle du vara skyldig att skicka tillbaks telefonen du fått (lämpligen rekommenderat). Sedan hade du fått försöka få ersättning från posten för den försvunna men det kan du inte eftersom du skickat den som brev.

13. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag skulle aldrig våga skicka något så dyrt som en telefon utan att kunna spåra paketet. Det är rekommenderat som gäller. Det är dock alltid lätt att vara efterklok och det hjälper inte dig nu.

Jag tror dessvärre inte att det finns någon utväg baserat på hur du har beskrivit situationen. Det kommer bli en ord mot ord-situation och jag har ingen aning om hur polisen hanterar sådant.

Om inte annat så kommer du nog se till att aldrig igen skicka en telefon utan att rek:a paketet, så det enda positiva är väl att du kan dra lärdom av detta.

14. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Kruxet här är ordet "min". Om du inte har en kvitto på telefonen, är det svårt ätt bevisa att den verkligen är din.

15. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

jag har ju kvitto och allt

16. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Då är det väl bara att kontakte telefonföretaget och fråga varför in i helvete de har stängd DIN telefon?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.