Antennas (programtips)

Diskussion i 'Applikationer' startad av pacman, 9 nov 2009.

1. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Alla ni som har problem med täckning och hoppande 3G-status mm. Testa:
    antennas (http://www.androlib.com/android.application.com-technolatry-antennas-qiEq.aspx)
    för att utreda hur ni kopplar upp er.

Jag trodde jag hade hyfsad koll på mobilnätet i mitt närområde, men det fanns runt dubbelt så många 3G-basar än vad jag kände till...
    ...på min resa hemifrån till jobbet så hann jag vara uppkopplad på över 30 olika basar varav 20 av dessa var under 20km i närmast ren landsbygd...

Programmet drar en hel del ström, men det är det värt! :-)

Jag måste dock varan för att det är hög nörd-faktor på att ha koll på på vilka basstationer som finns och vilken som ger täckning när man befinner sig på en viss plats...

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 586
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    fattar verkligen inte hur man får hem saker från den sidan. är medlem

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Androlib visar bara vad som finns tillgängligt på Android Market, man kan inte hämta hem applikationerna genom sajten.

Det finns dock en QR-kod på sidan, om du läser in denna med "Mobile Barcode Scanner" som du hittar på Android Market, så kommer den direkt upp i telefonen.

Riktigt nördig applikation för övrigt, kul fynd, testar just nu, måste prova i bilen också!

En screenshot (från Androlib):

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 586
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Tack

5. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Kul program för en radiot! Påminner lite om Cellfinder som visar vilken mast man är uppkopplad mot just nu.

6. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Man blir dock lite bekymrad över cellplaneringen när man kör detta programmet. Kör på en större väg när jag skall hemåt och helt plötsligt så blir ett cell-byte riktigt knepigt då jag får in en 3G-cell som ligger riktigt långt bort när jag skall byta mellan två närliggande celler. Problemet är då att det finns några träd (som stör) mellan den mast jag skall byta till och den punkt jag befinner mig på, medan den cell jag byter till har en kil till denna punkt som går över öppna fält och vatten...
    ...om jag har ett röstsamtal igång när jag passerar denna punkt så bryts ofta samtalen, och bryts de inte så får jag i alla fall en massa störningar och "kvitter". Nu vet jag varför...

Noterade även att inte alla celler anger sin position. Jag bor bredvid en mast som är delad mellan alla större oeratörer och ägs av 3GIS (3 & Telenor). På denna mast får jag ingen positionsbestämning, men det får jag i de celler som jag vet att Telia äger helt själva...
    ...man kan ju fundera på om det är:
    a) tekniska begränsningar i samutnyttjandelösningen
    b) avtalsmässiga begränsningar i samutnyttjandelösningen
    c) tekniska problem

Sedan har jag även noterat att en del masters position kan vara upp till 100m fel (bland annat har jag en som befinner sig på taket till en byggnad, men som enligt kartan hela tiden hamnar 100 meter bort mitt ute på en tom äng. En annan hamnar på två olika positioner med 100m emellan, har svårt att tro att det finns två master där, tror snarare att det är så att en cell har fått en annan positionsangivelse än den andra cellen i samma mast). Verkar som att positionsangivelsen inte alltid är perfekta så att säga...

7. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Får också fel position på minst en mast som jag vet vart den står. 100 meters diff som du är inne på kan nog stämma bra. Kan det vara så att det handlar om avrundningsfel pga för få decimaler i koordinaterna? Eller fel/divergerande koordinatsystem?

8. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Eller att de inte vill ange exakt position av konkurrensskäl? Konkurrenterna inser nog vart masten/antennen står i alla fall...
    ...kyrktorn bredvid en äng, celen står på den tomma ängen, hmm................

9. dalailama

dalailama Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

vilken nytta ger det att veta detta? Onödigt vetande eller kan man själv koppla upp mot den mast som man finner lämpligt?

10. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

För felsökning och problemlösning. Om du ota tappar ansltningen när du befinenr dig hemma, så kan du titta på om du byter mast när detta sker, osv...

Om allt fungerar är den enbart för nördar.

11. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gå in på http://e-tjanster.pts.se/Map/ så kan du hitta alla sändare...

Företagen måste anmäla sina sändare till PTS och det är offentliga uppgifter. Däremot har även PTS en disclaimer att det är företagets uppgifter som gäller och att PTS inte kan garantera att uppgifterna stämmer.