ZTE Blade bluetooth problem..

Diskussion i 'Blade' startad av Philip.Lundberg, 5 feb 2011.

1. Philip.Lundberg

Philip.Lundberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, har haft min ZTE Blade i dryga 2 månader nu, men nu när jag försöker aktivera min bluetooth så kommer det upp en liten ruta där det står "Updatera bluetooth inställningar" Men jag hittar ej något ställe där man kan uppdatera.
    Så kan ej skicka saker vi bluetooth eller aktivera för den delen.
    Så hur ska jag göra?

2. Occz

Occz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Testa att ändra bluetooth-inställningar på Settings > Wireless and connections > Bluetooth Settings, posta sedan vad som händer.

3. Philip.Lundberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inget händer, det står bara att jag kan aktivera bluetooth, enhetens namn och synlighet. Det är allt

4. Occz

Occz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Vad händer om du aktiverar bluetooth via den menyn?

5. Philip.Lundberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alltså det konstiga som händer när man aktiverar bluetooth och det gäller alla ställen. Att när man aktiverar bluetooth så stängs det av sen aktiveras det och så håller det på så hela tiden...

6. Occz

Occz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hm. Kör du någon custom-ROM och vilken leverantör är telefonen från?

7. Philip.Lundberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör ingen ROM, köpte telfefonen hos Telia men nu kör jag med ett Comviq SIM

8. Occz

Occz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Skumt. Du skulle kunna testa att göra en fabriksåterställning och se om det löser problemet, annars kan du ta kontakt med telia.

9. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jag hade problem med Bluetooth tidigare idag. Plötsligt fick jag ingen kontakt med min Wiimote (höll på och testa att ansluta en sån som fysisk kontrollmetod), och när jag för att försöka lösa det stängde av BT kunde jag inte sätta på det igen. Det vägrade bara aktiveras. Startade om telefonen, så fungerade det igen.

(Efter det fungerade det för övrigt perfekt att använda en Wiimote som spelkontroll.)

10. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    607
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Har inte haft några problem att ansluta vare sig Samsung SBH600 (Bluetoth headset) eller Logitech Pure HiFi Speakers (åxå bluetooth) till Blade (Telia stock).

11. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

"Updatera bluetooth inställningar" kan betyda vad som helst, litet avhängigt av vad översättaren tyckte på dagen. Därför använder jag alltid engelska i menyerna. Bytt språk och sök på nättet så kanske du hitter en förklaring.

12. Philip.Lundberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag ställde in på engelska, kom det istället "Updating Bluetooth Settings" sen när det var på, så stängdes det av direkt sen så sattes det på osv.

13. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

14. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Min BT-anslutning fungerar fint, men signalen verkar ganska usel. Flyttar jag bara telefonen bakom ryggen så börjar det spraka i headsetet. Lite kött och blod bör väl signalen kunna penetrera?

(Använder det officiella Playstation-headsetet, vilket fungerar helt problemfritt med bl a min PS3 och min gamla SE-mobil.)

Jag har, efter att ha haft mobilen i ungefär en vecka, börjat inse varför den är så billig. Som helhet är det en otroligt bra telefon för pengarna, men det finns små brister överallt. Ingen enskild del av den är riktigt bra.

15. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tror ej det beror på din blade(el så har du fått ett måndagsex). Jag kör SE MW600 med min blade och blev förvånad över hur långt mottagningen räcker. Kan lugnt gå omkring i hela min lilla etta(mer än 10) och lyssna musik, till och med till våningen under.

Största bristen skulle jag vilja säga är kameran på telefonen(där har de verkligen sparat in...) och frånvaron av styrdon(antar att det är billigare utan, men å andra sidan så har ju SElurar ej heller det).

Last edited: 10 feb 2011
  16. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hmm, konstigt. Jag har nu även testat att köra med Wi-Fi avstängt (eftersom jag har läst att telefonen inte är så bra på att hantera det och BT samtidigt), men med samma usla resultat. Har mitt headset (som sitter i ena örat) fri sikt till telefonen så fungerar det bra, men om jag bara vänder mig åt sidan (så att mitt huvud hamnar mellan headsetet och telefonen) så börjar ljudet spraka ordentligt. Tror inte det är headsetet som är problemet, då det som sagt alltid har fungerat utmärkt med min PS3 och med min gamla W810i.

Last edited: 11 feb 2011
  17. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Bluetooth skall utan problem fungera på 10-12 meters avstånd.

18. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Ska nog köpa ett MW600 och testa med det (hade ändå tänkt fixa nåt sånt, verkar smidigt att ha). Kan ju vara så att mitt headset av någon anledning inte vill leka snällt med telefonen. Har jag fortfarande samma problem så kan jag anta att det är problem med telefonen, eftersom ingen annan verkar uppleva samma svaga signal som jag...?

19. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Okej, har nu ett MW600, och skillnaden är nästan skrattretande stor. Med detta kan jag utan problem gå flera meter från telefonen (till och med in i ett annat rum) utan att ljudkvaliteten påverkas märkbart. PS-headsetet (som alltså börjar spraka om jag bara vänder fel sida av huvudet mot telefonen) fungerar som sagt dock bra med t ex min PS3, så jag antar att det och telefonen bara inte riktigt kommer överens.

För övrigt är jag grymt imponerad av MW600. Sådan ljudkvalitet har jag aldrig upplevt trådlöst tidigare. Har alltid varit av åsikten att "ljud ska gå över kabel, damn it!". :P Men ljudet överförs väl digitalt, så varför det skulle behöva bli sämre vet jag inte. Mycket bättre ljud än från telefonens hörlursuttag (och högre volym).
    De medföljande lurarna är inte dåliga heller. Självklart inga audiofilhörlurar direkt, men klart acceptabla! Och allt detta för 369 kr (Elgiganten - som hade 499 kr som pris i butiken, men sänkte när jag upplyste dem om vad de tar för headsetet på hemsidan), inte illa.

Lite tråkigt att det inte fungerar att se låttitel och dylikt på headsetets display, men det kan jag väl leva utan. Knapparna fungerar ju iaf, vilket förstås är viktigast. Sen verkar det även som att man alltid missar den första halvsekunden eller så när man byter låt med knapparna. Lite störande, men även detta kan jag leva med.

Hade dock lite problem med att anslutningen mellan telefonen och headsetet gick ner i början. Fick försöka flera gånger (starta om headsetet och BT på telefonen) för att få till en stabil anslutning. Vet inte vad det kan bero på. Kanske är det för att jag har BT och Wi-Fi igång samtidigt (vilket telefonen ju ska ha lite problem med). Nu när jag väl har anslutning har det dock fungerat utmärkt en bra stund.

EDIT: Upplever "skips" i musiken lite då och då. Detta verkar dock vara en brist i hur Android hanterar A2DP, och det verkar inte finnas någon bra lösning på det. Lite tråkigt!

Last edited: 13 feb 2011