Frågor kring autostart av appar! gaalet jobbigt...

Discussion in 'Galaxy S - Allmänt' started by Mumrik3n, Apr 13, 2011.

1. Mumrik3n

Mumrik3n Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som rubriken lyder har jag lite funderingar över appar som autostartar/startar om sig efter att man avslutat dem.

Det är en grej som jag tycker är väldigt jobbigt. Har man avslutat en app så bör den i min värld inte starta om sig igen utan att jag gett den tillåtelse!

det gäller alltså inte appar som startas när telefonen startas. utan de som man redan avslutat som envisas med att starta upp sig igen.

finns det någon som har en lösning på detta? inte autokiller appar

då är det ju bara ennu en app som ligger och drar.. avslutar hellre en app genom att exempelvis använda superbox, inte widgeten utan själva appen. döda appar och processer som hör där till.

ett exempel är ju när jag i superbox tar livet av kanske 14 appar. låter luren ligga och inte ens efter fem min så har minst 10 startat igen.

Last edited: Apr 13, 2011
  2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Vadför appar? Det är väl din launcher, eller program som behövs för att köra telefon....

3. Mumrik3n

MINA ENHETER

inte launchern eller några andra "viktiga" appar..

men t.ex maps (startar alltid om sig även om appen och processen är dödad) musikspelaren (som jag ALDRIG använder.. kör powerAMP) sen powerAMP som jag inte haft igång på flera timmar.. helt avstängt men ändå startar den upp. Gmail (med helt avstängd sync, borde inte starta) osv.. märkligt är det :S

4. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ang maps så kan det bero på om du är inloggad i Latitude. Är man det så är processen igång.

/qsec

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Skumt, inga apps som startar här om jag inte har så inställt..

6. Donre

Donre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan du inte bara frysa de du inte behöver med titanium backup? Maps startar hos mig med men då jag aldrig använder det så frös jag processen.

7. Mumrik3n

MINA ENHETER

Absolut! det kan jag ju göra med dom apparna jag inte behöver eller använder!

fast det löser ju inte det problemet med att apps som jag använder, och sen stänger av och dödar processen fortfarande vill starta om sig :/

8. elof

elof Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Musikspelaren laddas nog in av PowerAMP tror jag.
    Du kanske har kryssat i att PowerAmp inte ska stänga av sin tjänst när den varit idle? ...eller så kanske dess Widget eller lockscreen-widget gör att den alltid är igång.
    I vilket fall brukar det inte göra något att samer finns laddade i minnet. Det är bara om de faktiskt exekveras som de tar nån prestanda.

9. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    ...med andra ord, det är bra för snabbheten i telefon som vissa program ligger å väntar på att startas...?!

10. elof

elof Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hehe, såg att jag skrev "samer". Vete 17 hur bra det är att ha sådana i telefonen. Har du några, be dem kliva ur så kanske problemen försvinner. ;)

Allvarligt talat,
    Ja, om saker redan finns i minnet när de behövs går det snabbare att starta dem och det drar mindre batteri eftersom de inte behöver laddas in från sd-kortet.

Man ska inte göra misstaget att jämföra processer i Android med t.ex. Windows eller linux då det fungerar annorlunda. Det är enbart exekverande processer/tjänster som tar prestanda och alltså drar på batteriet.
    Saker kan listas i "processlistningar" även om de inte exekveras för tillfället, utan bara finns laddade i minnet.

Därför är det ofta dumt att ha aggressiva app-killers igång som på automatik dödar av saker i onödan. Att döda appen och rensa minnet tar en gnutta batteri varje gång, sen drar det lite när det ska in igen...

masze likes this.
  11. emilh

emilh Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Varförvill du stänga av alla program som körs? De program som körs finns det väl en poäng för att de startats, antingen synkning eller för att de ska starta snabbare. Program som ligger i ram drar inte nått batteri eller systemresurs, du får inte tänka på klassiskt datorvis med att program i ram använder resurser, Android funkar på annat sätt.

12. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Alltid vis och klok... lyssna på Elof nu.. kan inte tacka dig nog för "lathunden"... klockrent fixat... :)

13. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Vart ser du att dessa program är igång? Dom ligger sannolikt cachade i minnet för snabb åtkomst om du behöver dom. Dom tar inga resurser för det, tvärt om sparar det resurser eftersom dom inte behöver laddas in i minnet igen osv.

Om telefonen behöver minne så sparkar den ut apps ut minnet, det sköter systemet själv.

Du kan använda appen android system info tex. och kolla vika appar som finns i minnet och hur mkt dom belastar cpu. Det ligger alltid iaf 10-12 processer i minnet.

Bootade precis om min lur och jag har fn. 28 processer i minnet, vilket är det normala typ. Systemprocesser inkluderade då.

+1 what elof said :)

Last edited: Apr 13, 2011
  14. Mumrik3n

MINA ENHETER

Bra skrivet av er gott folk! Fått lite insikt i att inte tänka windows när det gäller appar som ligger i serviceläge eller körs i bakgrunden ^^

Lite OT:
    elof! Måste också få passa på att tacka för lathunden! Har haft sgs'en i knappt 2 månader nu och det tog mig tre dager efter jag skaffade den innan jag flashade ^^ bra att ha allt på samma ställe och väldigt betryggande med eftersom att jag knappt inte visste något flashning innan.. Fast så är det när man är teknikintresserad.. Man vill lära sig allt och då är det ju bra att det finns folk som kan och delar med sig av sina kunskaper :)

15. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ledigt minne är oanvänt minne, var det någon klok person som sa.

16. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

jag är i huvudsak med på det hela men jag har ett problem med min sgs som jag inte kan förstå mig på varför det händer... jag dödar inga appar som startas men när luren känns seg som sirap tex så kollar jag minnet och har då under 100mb ledigt.. oftast strax över 90 mb ledigt börjar luren sega ihop abnormt.. vi snackar v2.1 flera sekunders lag... jag dödar appar så jag får kanske 120 mb ledigt.. luren är snabb och vacker igen. Detta händer inte på min X8 som är min jobbteleon ochj det händer inte heller på min zte blade hur lite minne den än har "ledigt"...

Varför är det såhär? jag reder inte ut varför.... värdelöst är vad det är iaf.

17. thiger

thiger Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

har läst vad det skrivits om detta men verkar inte vara nån som anger en lösning på det.

har även tittat i elofs lathund, men hittar ingen lösning där heller.

18. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    men... har du läst hela tråden...?

19. thiger

thiger Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Svar: Ja

20. masze

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    ok! ..ja då finns det inget mer att tillägga då.........

emilh likes this.