Roota N1 med 2.3.3 och installera CM7

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av Vispen74, 20 apr 2011.

  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Har du en Nexus One med stock Gingerbred 2.3.3 och vill roota och installera Cyanogen ROM 7 utan att låsa upp bootloadern??? Det var det inte så märkvärdigt när allt kom omkring. Här följer stegen:

    • Första steget är att återställa telefonen till original romen med Froyo 2.2:

    Om du har en HBOOT/SPL/Bootloader som är lägre än 0.35.xxxx:
    Ladda hem signed-passion-img-FRG83_0923.zip
    Placera på SD-koret (döp om filen till PASSIMG.zip)
    Starta om telefonen genom att hålla volym ned intryckt
    Låt bootloadern läsa in PASSIMG.zip-filen och svara "Yes" på att påbörja uppdateringen

    Om du har en HBOOT/SPL/Bootloader som är 0.35.xxxx eller högre:
    Ladda hem Passion-FRG33.zip
    Placera på SD-koret (döp om filen till PASSIMG.zip)
    Starta om telefonen genom att hålla volym ned intryckt
    Låt bootloadern läsa in PASSIMG.zip-filen och svara "Yes" på att påbörja uppdateringen​

    • När du nu har Froyo 2.2 installerat så rootar du telefonen med Super One click enligt länken nedan:


    • Nu är telefonen rootad, nästa steg blir att installera ROM-manager från Market:

    Öppna "ROM Manager" appen och välj "Flash ClockworkMod Recovery". Välj "Nexus One" och ge appen root rättigheter om den frågar. När det är klart ska du få "Successfully flashed ClockworkMod recovery!".​

    • Uppdatera sedan radion:

    Ladda ner Nexus One radio 5.08.00.04, lägg den på minneskortet och installera den via ROM-manager genom att välja "Install ROM from SD Card"​

    • Nu är det dags att installera Cyanogen ROM 7:

    Inifrån ROM-manager, välj "Download ROM", och sedan att installera Cyanogen 7. Om du kör gratis varianten av ROM-manager måste du ladda ner CM7-romen samt Google Apps manuellt från www.cyanogenmod.com och installera även dessa genom att välja "Install ROM from SD Card". Svara JA på "Wipe Data and Cache?". Om Superuser frågar efter root rättigheter, välj "Remember" och sedan "Allow".​

    Det var allt jag gjorde, och är helnöjd med resultatet! Komplettera gärna om jag missat något.
     
    Last edited: 20 apr 2011
    antto77 och Brundin gillar detta.
  2. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Om ni får problem med senaste facebook uppdateringen, v1.5.3 i CM7, så hittar ni föregående fungerande version här:
    Facebook 1.5.2 apk
     
    Brundin och maww gillar detta.
  3. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Last edited: 26 apr 2011
  4. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Tack detta ska testas ikväll efter jobbet :D

    När jag uppdaterade radion så frågar den om jag vill starta om och fortsätta i Flash ClockworkMod Recovery, så jag klickar på Yes. Nu verkar de vara klart men jag sitter fast i Flash ClockworkMod Recovery. Jag kan inte synca mitt googla acc och rom manager finns inte bland mina appar :S Hur lämnar jag det ?


    Edit: löst nu
     
    Last edited: 25 apr 2011
  5. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Innebär ovanstående att något steg i guiden bör förtydligas? Så lätt att bli hemmablind när man försöker skriva en guide efteråt, man skulle skrivit ner stegen medan man höll på egentligen.
     
  6. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Tror nåt blev galet bara, varken ditt eller mitt fel utan telefonens egna vilja :P

    Det löste sig och jag kör nu CM7 tack vare dig. Min Nexus One och jag är som nygifta nu :)

    Tuuusen tack för en grymt enkelt guide, dock rootade jag med GingerBreak istället :)
     
    Vispen74 gillar detta.
  7. zebsag

    zebsag Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, bra tråd det löste sig trots att jag fick lite problem, men gjorde om jag gjorde det noggrannare och startade om telefonen mellan varje steg. Så nu fungerar det, så återigen tack!
     
  8. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Om jag ej vill ha root och cyanogenmod längre, hur gör jag då? :)