Partionera? Modaco 3.0 går segare?

Diskussion i 'Hero' startad av Henka, 18 dec 2009.

1. Henka

Henka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahmen tjenare, nu jäklar blir jag less! ;) Har sökt runt hära på forumet och ser att folk skriver att om man Partionerar(?) så kommer telefonen gå snabbare.
    Jag läste wiki guiden hur jag rootar telefonen och de fungerade skit bra. Men jag tycker den går som segare.. eller har jag bara hittat på de själv? :/

Hur partionerar man hjälten isf?

Tacksam för svar.

2. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

Stoppa in korten i din linuxburk & kör gparted.

Skapa en partition med FAT32 & en liten med EXT4. Jag har en 16 gb class 6 sdhc-kort som jag har 14.5 GB för FAT32 & resten EXT4. Går som tåget.

3. Henka

Henka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett problem; Jag har inte en linuxburk :/

Resten av ditt inlägg ser jag som kinesiska. Im just not that good.

4. koltrast

koltrast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena Henka.

Lägg märke till att allt du hade sparat på SD kortet innan partitioneringen kommer att försvinna i och med att du genomför nedanstående.

Visst har guiden du gått igenom för att roota också fått dig att installera Amon RA's recovery verktyg? Du vet det som du kommer åt genom att starta telefonen genom att hålla in startknappen och home-knappen.

Om Amon RA och start med startknappen och home-knappen låter bekant starta telefonen på sådant vis.

I menyn som dyker upp har du ett alternativ som heter Partition sdcard.

Välj det och välj sedan partition SD i nästa meny.

Nu kommer du automatiskt få förslag på hur ditt kort skall partitioneras. Svara Ja på allting.

När det är allt är färdigt gå in i Partition sdcard menyn och välj SD:ext2 to ext3.

När det är klart gå tillbaka till menyn igen och välj SD:ext3 to ext4.

Tadaa, allt klart.

Själv upplevde jag en riktigt förbättring efter att jag gjort detta.

Fred på jorden.

Last edited: 18 dec 2009
  5. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Dom flesta sitter ju med pissiga SD-kort ändå, typ klass-2-kort, och med det blir det ju ingen skillnad att tala om även om man kör EXT4 på en app-spartition på kortet... Skall själv byta till ett klass-6-kort men hittar ingen i Gbg som har dom i lager och/eller till vettigt pris...

6. Henka

Henka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack som faan, awesome är du!
    Jag gjorde de hära och de känns som telefonen går snabbare.. DOCK fick jag ett problem som jag får panik över. När jag ska ta kort (jag använder Fxcamera) så säger telefonen att jag inte har ett SDkort i telefonen. Vad kan de bero på?

Tack än en gång!

7. Henka

Henka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ne, jag skojjade bara. De funkar fint fint:) den hoppa igång bara efter ett tag!

Tack så hemskt mycket för din hjälp!

8. koltrast

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte om du handlar på amazon.com ibland, men det här kan kanske vara intressant att beställa nästa gång?

Transcend 8 GB Class 6 microSDHC för 21 $.

http://alturl.com/yz5a

9. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har alltid fått för mig att a2sd endast är bra om man behöver mer plats för applicationerna. Blir det verkligen snabbare än om jag har appsen på inbyggda minnet? (Sitter på det medföljande minneskortet)

10. Henka

Henka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ännu ett fel som jag hoppas nån kan hjälpa mig med!

Jag väljer en mp3 låt som ringsignal men när folk ringer är de bara orginal ringsignalen.. beror detta på partioneringen? eftersom före jag gjorde de så funkade det!

Hjälp!

11. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Upplever att allt utom Home-appen är snabbare med a2sd. Den senare blev ju dock betydligt mycket bättre med home++ istället...

12. koltrast

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som har koll på om den så kallade dalvik-cachen flyttas automatiskt?

I Amon-RAs meny har man valet att flytta cachen och apps:en till minneskortet, men det verkar ju som om apps:en flyttas automatiskt, är så även fallet med dalvik-cahcen?

Jag upplevde en ganska enorm försämring när jag valde att flytta apps:en och cachen till SD-kortet(medvetet val), men sen kör jag bara HTC:s slit & släng minneskort också. Jag tror att flytt av cache kan snabba upp saker och ting om man kommer upp i klass 6 minneskort men som sagt med minneskortet som följer med blir det bara trams.

13. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det som följer nu är spekulationer från mig.
    Använder du ett klass 2 minneskort så tvivlar jag på att du får några prestandafördelar av att flytta cachen till minnekortet. Enda fördelen jag kan se är att du får mer utrymme men minneskortet är väl så mycket långsammare än det inbyggda minnet att det ändå inte blir bättre.
    Jag har själv ett klass 6 minneskort och partionerat enligt konstens alla regler men jag kan inte påstå att jag har upplevt någon större skillnad från när jag körde original.

14. koltrast

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut, klass 2 gör saken sämre. Du säger att du inte märkt någon skillnad, menar du även att det inte har gått segare?

15. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmm.

Jag gjorde misstaget att köpa ett (ogenomtänkt) 16 gb klass 2 kort. Bytte till ett klass 6 kort i förra veckan, och gissa om telefonen vaknade. Men jösses vilken skillnad. Klart värt bytet. Beställde ett sådant från cdon.com beställde på måndag & jag hade det på tisdag.

16. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag tycker telefonen rullar på i samma tempo som när jag hade originalrom.
    Jag kan dock inte uttala mig om skillnaden mellan klass 2 och klass 6 för jag köpte ett klass 6 direkt efter jag köpte telefonen och har kört det nu i 4 månader.