[ROM] AOSP Eclair 2.0 R5

Diskussion i 'Hero' startad av Farmfield, 21 dec 2009.

1. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Nu har vi haft en tråd om HERO21 länge och jag har ju testkört den sedan v1.3 fram till nuvarande 1.7 så tänkte att det var dags att testa något annat och valet föll på Eugene373's kompilering av open-source-versionen av Android 2.0...

Och visst katten är det rätt kul att köra den här nerskalade versionen av Android (även om jag föredrar SenseUI). Med i system från början är, eh, inte mycket i programväg, men det finns inte mycket som man inte kan plocka ner från 'market' ('Butiken') och allt jag testat hittills fungerar bra faktiskt - inte en enda 'force close' på en timmes lekande, väldigt trevligt... :D

Vissa grejer fungerar tyvärr inte, t.ex. videoinspelning t.ex, vilket är lite tråkigt, speciellt när man hittar 'leksaker' som t.ex. en Youtube-widget vilken - om jag fattar den rätt - kommer bli grymt fräsig á la idén att klicka -> spela in -> ladda upp :D

Annat kul är Android-kalendern som till skillnad från HTC's har stöd för veckovy och markerar tydligt vilka dagar man har möten och stöder dessutom multipla kalendrar (privat/jobb t.ex.) som då färgmarkeras efter typ. Kalenderns widget fungerar dock inte.

Av. någon outgrundlig anledning så finns det även i den här versionen av Android två olika mailprogram, ett generiskt och ett specifikt för Gmail. Jag brukar inaktivera Gmail och köra alla konton i mailprogrammet normalt sett men i systeminställningarna i det här systemet kan man inte specificera vad som skall synkroniseras med Google så då får man väl köra Gmail i det programmet och andra mail i det generiska - men det är fortfarande en knäpp lösning.

Vad gäller dom nedladdade programmen så fungerar Market (Butiken) fint och jag har plockat ner Twidroid, facebook, Astro m.m. och även dessa verkar tugga på stabilt.

Telefonbiten, kontakter m.m. fungerar egentligen bättre än i HTC's 'Sense' tycker jag. Visst är det kul med den sociala integrationen i Sense med funktioner som att hämta ner kontaktbilder från facebook m.m. men den här versionen är betydligt mer lättanvänd. Man har fyra flikar i toppen, telefon, tidigare samtal, kontakter och favoriter. Så det är extremt lättnavigerat från det ena till det andra - till skillnad från HTC's idé om att lägga 'tidigare-listan' 'bakom' knappsatsen t.ex...

Så är det värt att testa det här? Ja, det tycker jag absolut. Det är kul att få se det rena Android jämfört med Sense såväl som att leka lite med Android 2.x och jag uppfattar releasen som rätt snabb och förvånansvärt stabil - har som sagt inte råkat ut för en enda 'fc' på den tid - ungefär två timmar - som jag lekt runt med det.

Kommer jag köra det som 'daily use' i fortsättningen? Nej, jag håller mig kvar på MoDaCo 3.0 på min huvudtelefon tills vidare och anledningen till det är att Lox & Behnam nu har fått fungerande dumpar på 'Espresso' (senaste HTC Sense baserat på Android 2.1) och det kan handla om dagar innan dom släpper en tillräckligt fungerande version för att köra den som dagligt-system i telefonen. Det är naturligtvis inte 100% säkert att det blir så, men det verkar luta åt det iaf... :D

Edit: Texten här ihop med lite pic's, youtube-vid's & sånt ligger också på bloggen.

Last edited: 21 dec 2009
  2. Absoy

Absoy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testar aosp nu, tycker den funkar väldigt bra. T.o.m så bra att jag tror jag kommer ha kvar den

3. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Farmfield: Trevlig liten text du har komponerat ihop. Kul att läsa.

4. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Håller med föregående talare, mycket intressant läsning Farmfield, snygg bakgrundsbild du hade också, vad är det för nån? God jul :)

5. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Filmat med en iphone.. hehe snyggt ;-)

6. Farmfield

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Bilder och videoklipp är inte mina utan från YouTube - men dom är av Lox AOSP... :rolleyes:

Edit: Säga vad man vill om Iphone, men kameran är fantastisk... Tänk om fler vågade tänka så, hellre 3 användbara megapixlar än 5 oanvändbara...

Last edited: 24 dec 2009
  7. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är vi flera som skriver under på!!

8. Farmfield

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Måste göra en notering för er som föredrar Sense så har Behnaam nu lyckats skapa en stabil 2.x med Sense. Läs mer om Hero21 här!

Last edited: 25 dec 2009
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för en informativ tråd, intressant läsning.

10. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Detta är det enda riktigt bra alternativet för alla där ute som vill köra vanilla android. Planerar att köra denna ett par dagar för att se hur det fungerar.

Värt att notera är att R6 har släppts.

EDIT: Är det scandinavian keyboard som gäller om man bara vill ha en svensk ordlista?

Last edited: 27 dec 2009